مراسم بزرگداشت مرحوم «شیخ عبداللهی ناصر جمعه» در قم برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آیت الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در مراسم بزرگداشت «شیخ عبداللهی ناصر جمعه» عالم برجسته شیعه اهل "کنیا" که امشب در ساختمان این مجمع در قم برگزار شد، گفت: همان طور که پیامبران معلمان و مربیان حقیقی بودند، عالمان واقعی نیز نقش تعلیمی و تربیتی دارند و معلم و مربی هستند و در آشنایی انسان‌ها به معارف حقه نقش اساسی دارند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) درباره خصوصیات شیخ «عبداللهی ناصر» گفت: آن عالم بزرگوار، ۹۰ سال عمر بابرکت داشته است و در همه بخش ها تلاش می‌کرد تا به سمت حقیقت برود. آن مرحوم در ایام تحصیل از شاگردان ممتاز بود و به دلیل خصوصیات اخلاقی خوبی که داشت اساتید خود را نیز جذب می کرد.

وی افزود: شیخ «عبداللهی ناصر» پس از آشنایی با معارف الهی، به تبلیغ آموزه های الهی پرداخت و بیان فصیح و جذاب و تأثیرگذاری داشت. ایشان همچنین در کنار تبلیغ، تدریس و تألیفات مفیدی داشتند. بیش از ۱۵۰۰ نوار کاست و بیش از ۴۰۰ نوار ویدئویی از کلاس های معارف او به جا مانده است.

رمضانی با بیان اینکه در شهرهای مختلف آفریقا مباحث شیخ «عبداللهی ناصر» مورد استقبال قرار می گرفت، افزود: این ارزشمند است که مباحث آن مرحوم مورد استقبال قرار گیرد و او از مصادیق آیه "إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا" است.

وی پشتکار داشتن را از ویژگی‌های دیگر شیخ «عبداللهی ناصر» معرفی کرد و در ادامه گفت: آن مرحوم بسیار اهل تلاش بود و در مسیر رسیدن به اهداف استقامت داشت. او کم نگذاشت و هر چه که لازم بود برای رسیدن به حقیقت انجام داد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: ویژگی دیگر شیخ «عبداللهی ناصر» اخلاص بود؛ اخلاص در همه جا جواب می‌دهد. براساس روایتی، "اخلاص سری از اسرار الهی است و خداوند بندگانی را که او را دوست دارند، عطا می‌کند." آن مرحوم از اخلاص برخوردار بود لذا بیان او در همه‌جا تأثیرگذار بود.

عضو مجلس خبرگان در بیان سایر ویژگی‌های شیخ «عبداللهی ناصر» افزود: او زبان صدق داشت و "صدق" در حوزه تبلیغ می‌تواند تأثیرگذار باشد. او دغدغه‌مند بود و در مسائل تبلیغی و مکتب اهل بیت(ع) بسیار دغدغه داشت. وی تلاش می‌کرد تا مردم با محاسن کلام اهل بیت(ع) آشنا شوند و اگر مردم محاسن کلام اهل بیت(ع) را بشناسند همه پیروی خواهند کرد.

وی افزود: همه این ویژگی ها باعث شد که شیخ «عبداللهی ناصر» تا آخر عمر در مسیر صحیح باشد. خدا به ایشان این عنایت را کرد که تبلیغ اش تأثیرگذار باشد. او بین مردم محبوب بود و مردم او را دوست می داشتند و اخلاص، دغدغه مندی، تبلیغ جذاب، تدریس، تألیف و ... باعث شد که نقش تعلیم و تربیتی را به بهترین شکل انجام دهد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در پایان گفت: ما و شاگردان ایشان باید تلاش کنیم تا اخلاص را بیاموزیم و این مکتب را استمرار ببخشیم. با توجه به ظرفیتی که در کنیا به لحاظ فطری و عقلی وجود دارد وظیفه شاگردان ایشان است که این مسیر را دنبال کنند و استقامت بورزند و مثل استاد برای تبلیغ معارف اهل بیت(ع) کم نگذارند و نقش تربیتی داشته باشند؛ با مردم مأنوس باشند و مردم را با محاسن کلام اهل بیت(ع) آشنا کنند. همچنین بر اساس سفارش پیامبر(ص)، مردم را هم با قرآن و هم با عترت آشنا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین «سید مرتضی مرتضی العاملی» عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز در این مراسم با اشاره به درگذشت شیخ عبداللهی ناصر اظهار کرد: چند روز پیش عالم بزرگواری از کنیا را از دست دادیم، من با او در مدرسه رسول اکرم(ص) در شهر نایروبی پایتخت کنیا در ابتدای سال ۱۹۸۳ میلادی، آشنا شدم، این مدرسه در آن سال شروع به پذیرش طلاب علاقه مند به تحصیل علوم دینی در شرق آفریقا کرد، دیدار ما با هم صمیمانه بود و صحبت های گوناگونی در موضوعات مختلف در آن دیدار، رد و بدل شد، من شیخ عبداللهی ناصر را عالم بزرگوار و ادیبی متمایز و انسان متواضعی یافتم که بیشتر وقت خود را صرف خدمت به دین می‌کرد.

العاملی افزود: او خطیبی قوی بود که برای سخنرانی به مساجد در مناسبت های مختلف دعوت می‌شد و مورد احترام علما در کشورهای مختلف شرق آفریقا و شخصیت برجسته‌ای در دنیای اسلام بود.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: شیخ عبداللهی ناصر در جوانی در انتخابات پارلمانی کنیا شرکت کرد و به عنوان نماینده پارلمان این کشور در یک دوره انتخاب شد، بعد از آن تصمیم گرفت از سیاست کناره بگیرد و تمام وقت خود را برای خدمت به دین، صرف کند تا جوانان را به سمت اسلام و دوری از انحرافات عقیدتی هدایت کند. او جامعه خود را به خوبی می‌شناخت و برای حفاظت از نسل جوان به صورت خاص تلاش می‌کرد، او مسلمانان را به وحدت دعوت می‌کرد و در مقابل گروه‌های تبشیری برای دورکردن مسلمانان از دین خود می‌ایستاد و به شبهات در خصوص دین اسلام پاسخ می‌داد و در این زمینه کتاب‌ها و منشورات مختلفی برای دفاع از مکتب تشیع و دین اسلام به نگارش در آورد.

گفتنی است «شیخ عبداللهی ناصر جمعه» که از خطبا و علمای مهم اهل سنت مومباسا در کنیا بود، در سال ۱۹۷۵ میلادی به مذهب تشیع گروید. وی اندیشمندی بزرگ بود و در تألیف کتب دینی سهم بسزایی داشت که بسیاری از مردم شرق و مرکز آفریقا با خواندن کتاب‌های وی، پیرو اهل بیت (ع) شده‌اند. 

«شیخ عبداللهی ناصر جمعه» در سال‌های پایانی حیات با برکت خویش، مشغول ترجمه و تفسیر قرآن کریم به زبان سواحیلی بود و سرانجام پس از یک عمر جستجوگری و ترویج معارف ثقلین، روز دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ چشم از جهان فرو بست.


انتهای پیام/


منبع:فارس
http://qomefarda.ir/30835
اخبار مرتبط

نظرات شما