مدیر جامعه الزهرا(س):

زن یکی از ارکان تمدن‌ساز است

مدیر حوزه علمیه جامعه الزهرا با اشاره به نقش کلیدی زن در سه محور خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی در بیانیه گام دوم انقلاب گفت: زن در پرورش جوانان خودساخته که محور تحقق بیانیه است نقش اساسی و اصلی را دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سیده زهره برقعی مدیر حوزه علمیه جامعه الزهرا در پنجمین همایش بین‌المللی بانوی مهر با اشاره به مبانی گفتمان و جریان تمدن گرایی برای حل مشکلات جهان اسلام اظهار داشت: برای حل مشکلات جهان اسلام و دستیابی به رشد جوامع اسلامی می‌بایست با نگاهی آینده‌نگر تمدن نوین اسلامی را شکل داد.
وی با اشاره به بحران فکری موجود در جهان اسلام به عنوان بزرگ‌ترین مانع در تحقق تمدن نوین اسلامی است بیان داشت: اندیشمندان تمدن گرا از جمله مقام معظم رهبری بزرگ‌ترین مانع را در تحقق این چشم‌انداز بحران فکری موجود در جهان اسلام می‌دانند، ایجاد یک نهضت علمی و فکری با استفاده از عقلانیت موجود در سنت اسلامی برای دستیابی به علوم اسلامی به‌عنوان یک راهبرد کلان مطرح می‌کند.
مدیر حوزه علمیه جامعه الزهرا با اشاره به پایه‌گذاری تمدن اسلامی که نیازمند ابزارهای علمی و کارشناسی متناسب با نظام ارزشی و شاخص‌های اسلامی است گفت: در تمدن گرایی از یک سو باید به دنبال بهره‌گیری از قرآن و سنت نبوی در جهت تفکر و معرفت و تمدن بود و از سوی دیگر به دنبال بهره‌گیری از میراث انسانی معاصر برای همراهی با اندیشه و تمدن انسانی و حل بحران‌ها و مشکلات آن و رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.
وی با اشاره به دو بایسته اساسی در ایجاد تغییرات اجتماعی مطلوب در جهان اسلام و رسیدن به تمدن نوین اسلامی اظهار داشت: تولید اندیشه نوین دینی یا خیزش علمی و اسلامی‌سازی معرفت یا نهضت نرم‌افزاری تولید علم و تولید علوم‌انسانی و بازسازی شبکه روابط اجتماعی یا شکل‌گیری سبک زندگی اسلامی طبق نظام معنایی گفتمان تمدن اسلامی سبک زندگی اسلامی یکی از محورهای اساسی شکل‌دهی به تمدن نوین اسلامی است.
برقعی با اشاره به نقش مادرانه که مهم‌ترین مؤلفه سبک زندگی حضرت زهرا (س) است بیان داشت: تربیت و رفتار عاطفی معنوی، پرنشاط، عالمانه و عادلانه با فرزندان از مهم‌ترین مؤلفه‌های سبک زندگی حضرت زهرا (س) است و احترام به فرزندان و تأثیر آن در شکل‌گیری شخصیت و هویت فرزندان، سیره حضرت با فرزندان خود سرمشقی مناسب برای تربیت صحیح فرزندان است.
وی افزود: اهتمام به آموزش و تعلیم و تزکیه در کنار هم و تربیت دینی، اخلاقی و تأثیر آن از زمان کودکی جزو مهم‌ترین آموزه‌های سبک و سیره حضرت زهرا (س) برای تربیت صحیح فرزندان است.
مدیر حوزه علمیه جامعه الزهرا با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره نقش ‌زن در خانه و خانواده اظهار داشت: مقام معظم رهبری نقش ‌زن در خانه و تربیت انسان را نخستین و مهم‌ترین نقش و وظیفه زن می‌دانند؛ ایشان نقش‌آفرینی زن در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی را نیز موردتوجه قرار می‌دهند.
وی در ادامه افزود: زن و مرد هر دو در ساختن جامعه اسلامی و به دنبال آن تمدن نوین اسلامی و مسئولیت اجتماعی شریک هستند.
برقعی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و نگاه تمدن‌سازی زن را یکی از ارکان تمدن‌ساز خواند و بیان داشت: زنان در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی پابه‌پای مردان و چه‌بسا جلوتر از مردان در میدان بودند و همسران و فرزندان خود را به میدان فرستادند، با نقش‌آفرینی و تربیت جوانان مؤمن انقلابی در گام دوم انقلاب تمدن‌سازی نیز رسالتی مهم دارد.
وی با اشاره به نقش‌های مستقیم و غیرمستقیم زن در اجتماع اظهار داشت: زن هم می‌تواند تأثیر مستقیم در علم، اقتصاد و اجتماع داشته باشد هم به‌صورت غیرمستقیم باتدبیر نسل تمدن‌ساز باتوجه‌به بنیان‌های صحیح خانواده و سبک زندگی اسلامی به ایفای نقش اجتماعی خود بپردازد.
مدیر حوزه علمیه جامعه الزهرا با اشاره به نقش کلیدی زن در سه محور خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی در بیانیه گام دوم انقلاب خاطرنشان کرد: زن در پرورش جوانان خودساخته که محور تحقق بیانیه است نقش اساسی و اصلی را دارد.

انتهای پیام
/150


http://qomefarda.ir/30913
اخبار مرتبط

نظرات شما