عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در گفتگوی تفصیلی با قم فردا:

صدور انقلاب به معنای صدور معنویت و ارزش‌های متعالی انقلاب به جهان است

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه امروز دشمنی استکبار علیه انقلاب اسلامی در قالب جنگ ترکیبی است، گفت: صدور انقلاب به معنای صدور معنویت و ارزش‌های متعالی انقلاب به جهان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  آن روزگار که پرچم عدالت‌طلبی به دست مبارک حضرت روح‌الله (ره) برافراشته شد، هیچ‌کسی گمان نمی‌برد که نهضتی مبتنی بر «ایمان الهی» و نه «رسانه و اسلحه و حمایت خارجی»، طومار حکومتی ۲۵۰۰ساله و جلاد و بهره‌مند از حمایت قدرت‌های جهانی را در هم بپیچد.
 هیچ یک از نظریه‌ها و معادلات سیاسی نیز در نظر دنیازدگان، تا مدت‌ها پیش از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ نشانه‌ای از پیدایی مکتبی و گفتمانی بدیع و جهانگیر نمی‌داد.
آری... انقلاب خمینی کبیر، بساط نظام سلطه را بر هم زد و نقشه استکبار برای تسلط بر ایران و ملل جهان را پاره کرد. انقلاب عارفِ عالم و مجاهد بزرگ ما، ایران را احیا نمود و موج بیداری و عزت‌خواهی و نفی ستم و تفرعن را موجب شد.
چنین است که در روز ۱۴ خرداد، عالَم، تنها از حضور ظاهری آن بزرگ‌مرد تاریخ‌ساز محروم شد؛ اما مکتب روح‌اللهی و طنین انقلاب طوفانی وی باقی است و زمینه و متصل به انقلاب بزرگ ناجی عالم بشریت حضرت مهدی قائم (عج) است. این واقعیت اینک کابوس همه نمرودیان و یزیدیان زمان و رمز تپندگی انقلاب اسلامی است.
از همین رو خبرنگار ما با حجت‌الاسلام ملک‌زاده، کارشناس سیاسی و عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در خصوص مکتب و راه امام خمینی (ره) گفتگویی را انجام داده است.

امروز دشمنی استکبار علیه انقلاب اسلامی در قالب جنگ ترکیبی است
قم فردا: عناصر مکتب انقلاب اسلامی چیست؟
امسال سی و چهارمین سالگرد رحلت بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) را در حالی گرامی می‌داریم که دشمنی استکبار و ایادی آن علیه انقلاب اسلامی امروز در قالب یک جنگ ترکیبی تمام‌عیار تداوم‌یافته است درحالی‌که دشمنان انقلاب همچون سالیان گذشته هرگز نتوانسته‌اند خللی در حرکت رو به کمال نظام مردمی جمهوری اسلامی وارد کنند. مهم‌ترین دلایل این امر را باید در ویژگی‌های ذاتی انقلاب و رهبری آن جستجو کرد. عناصر سازنده انقلاب اسلامی و اقتدار آن را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:     
۱. حضور و مشارکت مردم
به تعبیر رهبر معظم انقلاب، حضور و مشارکت همگانی مردم در انقلاب و حرکت در پشت سر امام و پیروی از منویات و تعالیم ایشان، علت اصلی موفقیت انقلاب اسلامی بوده است. ریشه این موفقیت را نیز باید در ایمان، عواطف و عقاید دینی و اسلامی مردم ایران جستجو کرد. نکته‌ای که دشمنان نیز به آن آگاه‌اند و ازاین‌رو امروز بیش از همیشه تبلیغات دشمنان انقلاب معطوف به ایمان مردم و ایجاد تردید و سستی در آن شده است.
۲. پیش‌گامی علما و روحانیت انقلابی در صحنه‌های گوناگون انقلاب
حضور، پیش‌گامی و هوشیارى روحانیت در جریان انقلاب اسلامی را باید یکى از مهم‌ترین علل و عوامل تعیین‌کننده در پیروزى انقلاب و اقتدار روزافزون آن دانست. به تعبیر رهبری انقلاب: اگر روحانیون کشور ما در میدان نبودند و پرچم انقلاب به دوش آن‌ها نبود، این پیروزى به ‌دست نمى‌آمد. (۲ اسفند ۱۳۶۸) ایشان در تبیین نقش تاریخی روحانیت در انقلاب و پیروزی آن می‌فرمایند: «روحانیت، عنصر اصلى در مبارزات پانزده‌سالة منتهى به پیروزى انقلاب و سپس در تشکیل نظام مقدس اسلامى و برافراشتن پرچم اسلام در جهان و در مقاومت پرشور ملت ایران در برابر تهاجم‌هاى گوناگون دشمنان و پیش از این‌ها و در طول قرن‌هاى متمادى، عامل اصلى حفظ معارف اسلامى و ایمان عمیق و صادقانه‌ ملت ایران به مکتب حیات‌بخش اسلام و رشد تفکرات دینى در همه‌جا بوده است. (۱۹ دی ۱۳۷۵)
۳. دین و معنویت
یکی دیگر از مهم‌ترین عناصر سازنده انقلاب اسلامی، عامل گرایش به دین و معنویت است. این عامل از جمله مهم‌ترین عوامل پیروزی انقلاب و استمرار آن است. به‌عنوان‌مثال  عشق به امام حسین (ع) و تأسی به قیام عاشورا در طول دوران نهضت و بعد از تأسیس نظام اسلامی عامل اصلی مبارزه و مقاومت در برابر ظلم استکبار و ایستادگی مقابل دشمنان انقلاب بوده است.
۴. وحدت و انسجام ملی
وحدت یکی از عناصر اصلی مکتب انقلاب اسلامی است. ازاین‌رو بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، همواره و در مناسبت‌های مختلف و ازجمله در وصیت‌نامه سیاسی الهی خود، از وحدت کلمه و وحدت صفوف ملت ایران به‌عنوان رمز پیروزى انقلاب یاد کرده و توجه همگان را به این عامل پیروزی‌آفرین و پرهیز از هرگونه اقدامی که موجب خلل در وحدت میان مردم، میان مردم و مسئولان و میان مسئولان با یکدیگر شود، جلب می‌نمایند. امروز نیز دشمن با تمام توان خود این عامل مهم را هدف قرار داده و تلاش می‌کند با ایجاد تفرقه میان ملت و مسئولان، اهداف شوم خود را تحقق بخشد. اما ملت ایران با وحدت و همبستگی خود همواره دشمنان را مأیوس نموده و ازاین‌پس نیز ان‌شاءالله ناکام خواهند گذارد.

صدور انقلاب به لشکرکشی نیست
قم فردا: منظور حضرت روح‌الله از «صدور انقلاب» و دلیل تأکید بدان چه بود؟
وحدت یکی از عناصر اصلی مکتب انقلاب اسلامی است. حضرت امام خمینی (ره) ضمن تأکید بر صدور انقلاب اسلامی، در زمان حیات پر برکت خویش مقصود خود را نیز از این موضوع بیان فرمودند. ایشان در یک جا می‌فرمایند: ما از اول گفتیم می‌خواهیم انقلابمان را صادر کنیم. صدور انقلاب به لشکرکشی نیست، بلکه می‌خواهیم حرفمان را به دنیا برسانیم؛ باید مسائل ایران و اسلام و گرفتاری‌هایی که ایران از شرق و غرب داشته است، به دنیا برساند و به دنیا بگوید که می‌خواهیم این گونه عمل کنیم.
صدور انقلاب به معنای صدور معنویت و ارزش‌های متعالی انقلاب به جهان است
در دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) صدور انقلاب یک وظیفه حتمی و انقلابی به شمار می‌آید، اما این موضوع هرگز به معنای کشورگشایی و تحمیل انقلاب و ارزش‌های آن بر مردم جهان نیست؛ بلکه صدور انقلاب از دیدگاه امام به مفهوم تأکید بر تحقق ارزش‌ها ابتدا در داخل و سپس اهتمام جدی به ارائه و اشاعه ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب در خارج است. در واقع صدور انقلاب به معنای صدور معنویت و ارزش‌های متعالی انقلاب به جهان تشنه معنویت است. تأکید امام بر صدور انقلاب ازآن‌جهت است که امروز مردم جهان تشنه معنویت و ارزش‌های متعالی الهی و انسانی هستند؛ ارزش‌هایی که فرهنگ منحط غرب آنها را از مردمان خویش دریغ داشته است. با صدور ارزش‌های انقلاب، دست استکبار از کشورهای اسلامی کوتاه می‌شود و مستضعفان جهان جایگاه واقعی خود را بازمی‌یابند و در یک‌کلام صدور انقلاب موجب بیداری ملت‌ها و استقامت در برابر ظالمان است. ازاین‌رو حضرت امام بر آن تأکید داشتند.

وحدت یکی از عناصر اصلی مکتب انقلاب اسلامی است
قم فردا: دلیل اصرار حضرت امام (ره) بر وحدت کلمه چه بود؟
چنان که اشاره شد وحدت یکی از عناصر اصلی مکتب انقلاب اسلامی است. ازاین‌رو امام خمینی (ره) بارها در سخنان خود ملّت ایران را به حفظ وحدت و اتّحاد سفارش کرده‌اند؛ زیرا ایشان وحدت عموم ملّت را رمز پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی می‌دانستند؛ همان گونه که وحدت ملّی باعث به‌ثمررسیدن انقلاب به رهبری امام خمینی شد. ایشان در قسمتی از وصیت‌نامه سیاسی الهی خود درباره نقش وحدت در پیروزی و بقای انقلاب اسلامی به نکات بسیار دقیقی اشاره می‌فرمایند:
بی‌تردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است و رمز پیروزی را ملّت می‌داند و نسل‌های آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی و اجتماع ملّت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد. اینجانب به همه نسل‌های حاضر و آینده وصیت می‌کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل از کشورتان قطع شود این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید و در مقابل این انگیزه که رمز پیروزی و بقای آن است، فراموشی هدف و تفرقه و اختلاف است. بی‌جهت نیست که بوق‌های تبلیغاتی در سراسر جهان و ولیده های بومی آنان تمام توان خود را صرف شایعه‌ها و دروغ‌های تفرقه‌افکن نموده‌اند و میلیاردها دلار برای آن صرف می‌کنند… امروز و در آتیه نیز آنچه برای ملّت ایران و مسلمانان جهان باید مطرح باشد و اهمیت آن را در نظر گیرند، خنثی‌کردن تبلیغات تفرقه‌افکن خانه‌برانداز است. توصیه اینجانب به مسلمین و خصوص ایرانیان به‌ویژه در عصر حاضر آن است که در مقابل این توطئه‌ها عکس‌العمل نشان داده و به انسجام و وحدت خود به هر راه ممکن افزایش دهند و کفار و منافقان را مأیوس نمایند. (صحیفه امام، ج ۷، ص ۲۵۱)

وحدت و انگیزه الهی رمز ماندگاری انقلاب اسلامی است
قم فردا: بر اساس چه ظرفیت‌ها و بر پایه چه اهدافی حضرت امام (ره)، انقلاب اسلامی را «جهانی» تعریف کردند؟
از دیدگاه حضرت امام (ره) انقلاب اسلامی یک معجزه الهی و یک هدیه غیبی از جانب خداوند به ملت ایران است، این انقلاب به دلیل اهداف و ظرفیت‌های بالای آن از بقیه انقلاب‌ها متمایز گردیده و توانسته در عرصه جهانی مطرح شود؛ تمایز انقلاب اسلامی از سایر انقلاب‌های جهان را می‌توان در پیدایش، کیفیت مبارزه و در اندیشه انقلاب جستجو کرد. از دیدگاه حضرت امام رمز اصلی پایداری و جهان‌شمول انقلاب اسلامی در انگیزه الهی آن قرار دارد و مقصد عالی هم در این انگیزه حکومت اسلامی است. رمز دوم انقلاب اسلامی برخلاف سایر انقلاب‌های جهان، وحدت و یگانگی ملت مبارز در پیشبرد اهداف انقلاب بوده است. انقلاب‌های دیگر کاری به خدا و دین و معنویت نداشتند. از وحدت و انسجام همه ملت هم برخوردار نبودند. انقلاب اسلامی تحت هدایت و رهبری امام خمینی (ره) نه انقلاب صنعتی بود و نه به دنبال تحقق اهداف مادی دیگر؛ بلکه یک انقلاب الهی بوده که در پرتو آن، البته امور مادی مردم هم طبق قوانین اسلام موردتوجه قرار می‌گرفت.
انقلاب اسلامی اختصاص به جناح خاصی ندارد
از خصوصیات دیگر انقلاب اسلامی که آن را جهانی ساخت این بوده که اختصاص به یک جناح خاص نداشت. برخلاف انقلاب‌های دیگر که فقط یک‌طبقه خاص مثلاً طبقه کارگر، شهری، روستایی، و یا طبقات دیگر مسئولیت اصلی انقلاب را بر عهده داشتند، انقلاب اسلامی به هیچ طبقه خاصی تعلق نداشت؛ انقلاب ایران یک انقلاب فراگیر و مردمی اعم از زنان و مردان از هر قشر و گروهی بوده است.
انقلاب اسلامی در قلوب ملت ایران و مستضعفان قرار گرفت
 انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی در قلوب ملت ایران و مستضعفان جهان قرار دارد. این از امتیازات مهم انقلاب اسلامی است که آن را جهانی ساخته است. انقلاب اسلامی به معنای واقعی یک انقلاب مردمی است؛ امام در مصاحبه با یکی از خبرنگاران مجله عربی المستقبل فرمود حکومت جمهوری اسلامی موردنظر ما از رویه پیامبر اکرم و امام علی الهام خواهد گرفت و متکی به آرای عمومی ملت است.

گفتگو و تدوین: حسین حیدری

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/42634
اخبار مرتبط

نظرات شما