عضو خبرگان رهبری:

حساسیت نسبت به کشور و ارزش‌های دین از درس‌های حادثه ۱۵ خرداد است

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ۱۵ خرداد روز مهمی در تاریخ ایران است، گفت: حساسیت نسبت به کشور و ارزش‌های دین از درس‌های حادثه ۱۵ خرداد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  پانزدهم خرداد، نقطه عطفی است در تاریخ معاصر؛ پانزده خرداد، روز قیام خونین مردم جان‌برکفی است که به نام اسلام و برای اسلام به میدان آمدند تا سلطه طاغوتیان را از کشورشان برچینند.
بدون تردید قیام مردمی ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ به‌عنوان مبدأ و سرآغاز انقلاب اسلامی بود که منشأ تحولات وسیع داخلی و بین‌المللی شد. قیامی برخاسته از خاستگاه مذهبی و ملی علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی و در جهت حفظ حریم مرجعیت و روحانیت شکل گرفت. قیام ۱۵ خرداد جنبشی است ماندگار که راه مبارزه در برابر ظلم و ستم را به مردم آموخت و رهبر و پیشوای انقلاب نیز با مشاهده حمایت و پشتیبانی مردم از او، با اتکا به خداوند و این حمایت مردمی، در راه مبارزه با دیکتاتوری پهلوی گام‌های خود را راسخ­تر برداشت.
از همین رو خبرنگار ما با حجت‌الاسلام‌والمسلمین عسکر دیرباز، عضو خبرگان رهبری در خصوص ۱۵ خرداد گفتگویی را انجام داده است.

سؤال: دلایل رخ‌دادن حادثه ۱۵ خرداد چه بود؟
در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۱  زمان حیات امام رضوان‌الله علیه در مجلس شورای آن زمان لایحه‌ای را به نام انجمن‌های ایالتی و ولایتی مطرح کردند.
البته این لایحه قبلاً هم در زمان رضاخان مطرح شده بود؛ ولی به نتیجه نرسیده بود و در آن سال دوباره این موضوع مطرح شد. یکی از ویژگی‌ها در این لایحه قسم‌خوردن به کتاب آسمانی بجای قرآن بود و برخی ویژگی‌های دیگر که موجب شده بود مذهبیون، متدینین، علما و در رأس همه آنها حضرت امام خمینی (ره) عکس‌العملی نشان دهند و حساسیتی داشته باشند چرا که ممکن است این موضوع مبدأ برخی اقدامات و تحولات منفی دیگری باشد.
لذا به این مطلب اعتراض کردند و دامنه این اعتراض توسعه پیدا کرد و رژیم هم عکس‌العمل خیلی شدیدی نسبت به آن نشان داد و منتهی شد به قیام پیشوای مردم ورامین و برخی از شهرهای دیگر کشور مانند قم که رژیم هم دست به کشتار مردم مظلوم و بی‌گناه زد. این اتفاقات جرقه‌ای شد تا مردم بتوانند اعتراض کنند و حرف خود را بزنند.

حساسیت نسبت به امور کشور از اهمیت ۱۵ خرداد است
سؤال: دلیل اهمیت تبیین حادثه ۱۵ خرداد برای نسل‌های آینده چیست؟
اهمیت ۱۵ خرداد ازاین‌جهت است که جوانان و نسل‌های آینده ما به این موضوع توجه داشته باشند که نسبت به امور اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی پیرامون خود حساسیت داشته باشند.
لازمه این حساسیت داشتن آگاهی است و لازمه آگاهی هم داشتن انگیزه است و اینکه از لاک فردی و خانوادگی بیرون بیاییم. باید همان فرمایش امام صادق (ع) را نسب العین خودمان قرار دهیم که ما همه در جامعه‌ای که زندگی می‌کنیم که مانند کشتی است اگر کسی بخواهیم گوشه‌ای از کشتی را سوراخ کند با این منطق که محدوده خودم است نمی‌شود چرا که ممکن است همه غرق شویم.
لذا اگر در جامعه ما آسیبی وجود دارد؛ مانند آسیب بدحجابی، برخی اختلاس‌ها، آسیب‌های متعدد اجتماعی، فاصله شدید طبقاتی در بین برخی از اقشار و... باید نسبت به همه این مسائل حساسیت داشته باشیم و اگر مسئولی نسبت به این مسائل درست انجام‌وظیفه نمی‌کند به او تذکر بدهیم و به دستگاه‌های نظارتی یادآوری کنیم.
باید نسبت به آینده کشور و ارزش‌های دین حساس باشیم
اینها نشان دهند همان امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است. ریشه این موضوع هم به این برمی‌گردد که ما نسبت به سرنوشت خودمان و ارزش‌های دین مقدس جمهوری اسلامی و آینده کشور حساسیت داشته باشیم و این درس مهمی است که ما می‌توانیم از حادثه ۱۵ خرداد بگیریم.
و البته نکته دیگری که شاید ازاین‌جهت حادثه ۱۵ خرداد اهمیت داشت باشد این است که عده‌ای در آن زمان قبل و بعدازاین اتفاق اعتقاد داشتند که ما باید با رژیم، جنگ مسلحانه داشته باشیم و فعالیت‌های چریکی انجام دهیم؛ ولی حضرت امام به‌عنوان یک شیوه جدید مبارزاتی با عنوان استفاده از آگاهی مردم، تقویت حس دین‌داری مردم  و این که مردم در صحنه حاضر شوند را مطرح کرد.
امام از این روش استفاده‌کردن و این یک روش جدیدی شد و نقطه عطفی شد در مبارزات ملت‌های مسلمان؛ حتی در قصه فلسطین هم تا موقعی که انتفاضه فلسطین بر دوش برخی از نیروهای چریکی بود خیلی موفق نبود؛ اما از وقتی که مردمی شد این انتفاضه قدرت و شدت بیشتری گرفت و در نهایت هم می‌بینیم که آرام‌آرام اسرائیل را به‌زانو در خواهد آورد.
آنچه که برای ما در خصوص حوادث تاریخی اهمیت دارد مطالعه دقیق و عبرت‌گرفتن از آنها است و شیوه جدیدی که حضرت امام پیشروی ما قرارداد.
امام خمینی (ره) مبدأ تحولات در کل دنیا شد
از طرفی باید گفت که خواست خدا بود تا حضرت امام در ۱۴ خرداد از دنیا بروند. باید این عصر را عصر امام خمینی بنامیم و در واقع امام خمینی (ره) مبدأ تحولات در کل دنیا شدند که در حال حاضر هم شاهد هستیم تمام تلاش استکبار جهانی این است که انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت را شکست دهد و یا مهار کند.
امت اسلامی باید در برابر استکبار قوت و عزت خود را حفظ کند
ولی به حول قوه الهی با حمایت‌های کشورهای اسلامی و در رأس آن مردم ایران و رهبری رهبر معظم انقلاب نتوانسته‌اند این انقلاب و جبهه مقاومت را مهار و یا شکست دهند و ان‌شاءالله انقلاب ما روزبه‌روز تقویت و قوت بیشتری خواهد گرفت مخصوصاً با شعاری که حضرت آقا می‌فرمایند ملت ایران باید قوی شود و امت اسلامی باید در برابر استکبار قوت و عزت خود را بیش‌ازپیش حفظ کند.

۱۵ خرداد روز مهمی در تاریخ ایران است
سؤال: چرا امام خمینی ۱۵ خرداد را عزای عمومی اعلام کردند درحالی‌که می‌توانستند این روز را عزای مقطعی اعلام کنند.
حضرت امام رضوان‌الله تعالی بارها فرموده بودند که روز ۱۵ خرداد در تاریخ کشور ما روز مهمی است و یکبار هم فرموده بودند که من روز ۱۵ خرداد را روز عزای عمومی اعلام می‌کنم که بعدها این روز هم جز تعطیلات رسمی کشور به‌حساب آمد.
در حادثه ۱۵ خردادماه مردم در برابر زورگویی و حرف‌هایی که برخلاف ارزش‌های دینی و اخلاقی بود ایستادند و این حرکت مردم چیزی نیست جزء پاکی و تقرب الهی اما دشمن این حرکت مردم را با تیرباران پاسخ داد. این جنایت یک ظالم در برابر کسی که سلاحی جز سخن ندارد است.
ازاین‌جهت حضرت امام با این عمل خود تلاش کردند این حادثه را برای همیشه زنده نگهدارند.
ملت‌های دیگر هم می‌توانند با تاسی از این حادثه با آمدن به خیابان و نشان‌دادن عکس‌العمل در برابر ظلم و ستم کم‌کم اهداف خود را پیش ببرند.


مصاحبه و تدوین:حسین حیدری
انتهای پیام/



http://qomefarda.ir/42702
اخبار مرتبط

نظرات شما