قم فردا گزارش می‌دهد؛

گلایه والدین از دریافت هزینه هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان

داستان تکراری شهریه مدارس دولتی سال‌ها است که چالش ثبت‌نام دانش‌آموزان شده اما این ممنوعیت تاکنون کمتر توسط مدارس جدی گرفته شده است و تبدیل به یکی از دغدغه‌ها برای خانواده‌های چند فرزندی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» ثبت‌نام دانش‌آموزان همواره یکی از دغدغه‌های اصلی والدین بوده و هست؛ اما با وجود اعلام وزارت آموزش‌وپرورش و ادارات آموزش‌وپرورش در استان‌ها مبنی بر اینکه دریافت شهریه در هنگام ثبت‌نام ممنوع است؛ اما مدارس چه به‌صورت رسمی و یا در هنگام تحویل کارنامه و پرونده تحصیلی دانش‌آموزان اقدام به تقاضای دریافت وجه می‌کنند.
والدین دانش‌آموزان در این روزها علاوه بر پیداکردن مدرسه برای فرزندان خود با مشکل تقاضای وجه نیز روبه‌رو هستند که مشکلات آنها را دوچندان کرده؛ زیرا بعضی خانواده دارای چند فرزند هستند و تأمین اجباری وجه برای آنان مشکلاتی را ایجاد کرده است.

پیام مخاطبان:
**سلام... چرا مدارس با وجود تخلف بودن شهریه، باز هم از والدین هزینه می‌گیرند... من که از بهزیستی حقوق می‌گیرم و بچه دوقلو دارم چطوری هم‌زمان برای دوتا دانش‌آموز شهریه بدم.
**سلام... همه‌جا اعلام‌کردن که در مدارس دولتی نباید از دانش‌آموزان هزینه دریافت شود؛ اما در حال حاضر شرط ثبت‌نام را پرداخت این هزینه اعلام می‌کنند... ما هم چون چاره‌ای نداریم پرداخت می‌کنیم... واقعاً چه کسی جوابگو است... صدامون به کی برسونیم.
**سلام... فرزندم را برای ثبت‌نام کلاس اول به یکی از مدارس محل زندگی بردم که بعد از کلی معطلی و پر کردن فرم، مدیر مدرسه اعلام کرد که باید ۶۰۰ تومان بابت کتاب، بیمه و جشن کارت بکشید. وقتی ازش پرسیدم که مگر مدارس دولتی هم پول می‌گیرند با تندی جواب داد که بله می‌گیرند. در نهایت چون پول همراهم نبود ثبت‌نام نکرد و گفت برو هر موقع پول داشتی بیا ثبت نام نهایی کنید... چرا مدارس دولتی پول دریافت می‌کنند، مگر پول کتاب و بیمه چقدر میشه و....
**فرزندم را در یکی از مدارس ابتدایی پردیسان ثبت‌نام کردم که حدود ۳۰۰ تومان دریافت کردند درحالی‌که من شنیده بودم دریافت پول تخلف است؛ اما به‌راحتی این مبلغ را دریافت و فرزندم را ثبت‌نام کردند ما هم چاره‌ای جز ثبت‌نام نداشتیم.
**گفته بودن دریافت هزینه از دانش‌آموز هنگام ثبت‌نام تخلف است؛ اما از ما دریافت کردند و ما هم چون چاره‌ای نداشتیم پرداخت کردیم. جالب‌تر اینکه هیچ شماره‌تلفن و یا نوشته جهت طرح شکایت و... در محل ثبت‌نام نصب نشده بود... پرداخت این مبلغ برای ما اقشار متوسط و ضعیف بسیار سخت است خواهش می‌کنم پیگیری کنید.

طبق اعلام مسئولین هزینه کتاب‌درسی هر مقطع تحصیلی مشخص است و به جز در کلاس اول ابتدایی، والدین مابقی مقاطع خود می‌توانند برای ثبت‌نام کتاب اقدام کنند همچنین هزینه بیمه تحصیلی هم فعلاً همانند سال گذشته ۳۰ هزار تومان اعلام شده که مدیران مدارس می‌توانند هنگام ثبت‌نام دریافت کنند و یا بگذارند بعد از اعلام دقیق هزینه بیمه تحصیلی را از دانش‌آموزان اخذ کنند.
قیمت کتاب‌های درسی میان‌پایه‌ها در مقاطع تحصیلی مختلف برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴ به شرح ذیل است.


دانش‌آموزانی که در مدارس دولتی کشورمان مشغول به تحصیل هستند طبق قانون نباید هزینه‌ای به مدرسه پرداخت ‌کنند. اما گاهی در برخی از مدارس مسئولان اقدام به دریافت هزینه از والدین در هنگام ثبت‌نام با شرط ثبت‌نام می‌کنند همین موضوع باعث گلایه‌مندی والدین دانش‌آموزان شده است.
اما همان‌طور که گفته شد دریافت هزینه از والدین تخلف است و والدین می‌توانند از مسئولان آن مدرسه به بازرسی نواحی و اداره کل شکایت کنند.
از همین رو شماره‌های بازرسی نواحی آموزش‌وپرورش در جهت ارائه شکایت و رسیدگی به مشکلات به شرح ذیل است.
ناحیه یک آموزش‌وپرورش استان قم (۳۷۷۳۱۰۲۹)
ناحیه دو آموزش‌وپرورش استان قم (۳۸۱۸۰۱۸۶)
ناحیه سه آموزش‌وپرورش استان قم (۳۶۶۱۳۰۳۱)
ناحیه چهار آموزش‌وپرورش استان قم (۳۲۹۴۳۷۳۹)
درصورتی‌که به هرکدام از مشکلات در نواحی رسیدگی نشد والدین می‌توانند با شماره‌های ذیل که مسئول دفتر رئیس هر کدام از نواحی آموزش‌وپرورش استان است تماس بگیرند و پیگیر مشکل خود باشند.
مسئول دفتر رئیس ناحیه یک آموزش‌وپرورش استان قم (۳۷۷۴۶۸۱۵)
مسئول دفتر رئیس ناحیه دو آموزش‌وپرورش استان قم (۳۸۱۸۰۱۳۸)
مسئول دفتر رئیس ناحیه سه آموزش‌وپرورش استان قم (۳۶۶۱۳۰۷۳)
مسئول دفتر رئیس ناحیه چهار آموزش‌وپرورش استان قم (۳۲۹۴۱۰۲۲)
*شماره بازرسی اداره کل آموزش و پرورش استان قم(۳۲۹۳۸۰۱۸۱۶ )



تهیه لوازم‌التحریر، کتاب و دفتر تحصیلی دانش‌آموز و  لباس فرم مدارس در گرانی‌ها امروز، مشکلات مالی برای والدین ایجاد کرده است. ضمن اینکه این لوازم، مصرفی است و هر سال باید هزینه‌ای را بابت تهیه آن‌ها بپردازند. به همین دلیل علاوه بر هزینه‌های گران لوازم موردنیاز تحصیل، هزینه‌های اجباری که مدارس دولتی از خانواده‌ها طلب می‌کنند نیز آن‌ها را با مشکل مواجه کرده و گلایه‌مندی آنها را به همراه دارد، البته چاره‌ای جز پرداخت این پول‌ها ندارند؛ ولی مهم این است که نظارتی هم بر این مسائل نیست. درهرحال امیدواریم مسئولین آموزش‌وپرورش در این زمینه ورود جدی داشته باشند تا دغدغه خانواده‌ها هم رفع شود.



انتهای پیام/160


گالری عکس
http://qomefarda.ir/49213
اخبار مرتبط

نظرات شما