در حکمت ۹۳ نهجالبلاغه آمده است:
فلسفه آزمایش بندگان در کلام امیر

امام علی (ع) در حکمت ۹۳ نهجالبلاغه به فلسفه آزمایش بندگان پرداخته است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» امام علی (ع) در حکمت ۹۳ نهجالبلاغه به فلسفه آزمایش بندگان پرداخته و فرمودهاند؛ وَ قَالَ (علیهالسلام): لَا یَقُولَنَّ أَحَدُکُمْ اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْفِتْنَةِ، لِأَنَّهُ لَیْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ؛ وَ لَکِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْیَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ؛ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ یَقُولُ "وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ"، وَ مَعْنَى ذَلِکَ أَنَّهُ [سُبْحَانَهُ یَخْتَبِرُ عِبَادَهُ] یَخْتَبِرُهُمْ بِالْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَادِ، لِیَتَبَیَّنَ السَّاخِطَ لِرِزْقِهِ وَ الرَّاضِیَ بِقِسْمِهِ، وَ إِنْ کَانَ سُبْحَانَهُ أَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ، وَ لَکِنْ لِتَظْهَرَ الْأَفْعَالُ الَّتِی بِهَا یُسْتَحَقُّ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ؛ لِأَنَّ بَعْضَهُمْ یُحِبُّ الذُّکُورَ وَ یَکْرَهُ الْإِنَاثَ، وَ بَعْضَهُمْ یُحِبُّ تَثْمِیرَ الْمَالِ وَ یَکْرَهُ انْثِلَامَ الْحَالِ.
و فرمود (ع): کسى از شما نگوید که خداوندا پناه مىبرم به تو از آزمایش. زیرا هیچکس نیست مگر آنکه، به نحوى به آزمایش گرفتار است، ولى اگر کسى خواهد که به خدا پناه جوید، از او بخواهد که از آزمایشهاى گمراه کنندهاش پناه دهد.
خداى سبحان مىفرماید: «بدانید که داراییها و فرزندان شما وسیله آزمایش شمایند». معنى آن است که خداوند بندگانش را به اموال و اولاد مىآزماید تا معلوم دارد که چه کسى به روزى او ناخشنود است و چه کسى خشنود.
هر چند، خداوند به آنها از خود آنها آگاهتر است، ولى براى آن است که کارهاى مستحق ثواب را از کارهایى که درخور عقاب است معلوم دارد، زیرا برخى فرزند پسر را دوست دارند و آنان را از دختر خوش نیاید.
بعضى بارورساختن مال را مىپسندند و از کاهش آن ناخشنودند.
سید رضى گوید: و این تفسیرى عجیب است که از آن حضرت شنیده شده است.
منبع: نهجالبلاغه
انتهای خبر/
و فرمود (ع): کسى از شما نگوید که خداوندا پناه مىبرم به تو از آزمایش. زیرا هیچکس نیست مگر آنکه، به نحوى به آزمایش گرفتار است، ولى اگر کسى خواهد که به خدا پناه جوید، از او بخواهد که از آزمایشهاى گمراه کنندهاش پناه دهد.
خداى سبحان مىفرماید: «بدانید که داراییها و فرزندان شما وسیله آزمایش شمایند». معنى آن است که خداوند بندگانش را به اموال و اولاد مىآزماید تا معلوم دارد که چه کسى به روزى او ناخشنود است و چه کسى خشنود.
هر چند، خداوند به آنها از خود آنها آگاهتر است، ولى براى آن است که کارهاى مستحق ثواب را از کارهایى که درخور عقاب است معلوم دارد، زیرا برخى فرزند پسر را دوست دارند و آنان را از دختر خوش نیاید.
بعضى بارورساختن مال را مىپسندند و از کاهش آن ناخشنودند.
سید رضى گوید: و این تفسیرى عجیب است که از آن حضرت شنیده شده است.
منبع: نهجالبلاغه
انتهای خبر/
نظرات شما