نگرانی از شیوع کرونای هندی در ۵ استان/ ممنوعیت تردد بین استانی از ۱۲ تا ۱۷ خرداد ماه

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ممنوعیت سفر بین استانی از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه هفته تا ۱۲ ظهر دوشنبه ۱۷ خرداد ماه اعمال شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: مصوبه‌ای که امروز در ستاد ملی مورد تایید قرار گرفت، مربوط به ممنوعیت سفر بین استانی از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه ۱۲  خرداد  تا ۱۲ ظهر دوشنبه ۱۷ خرداد ماه بوده و بر اساس این مصوبه، سفر در این بازه زمانی ممنوع است.

جرایم سفر بین استانی در تعطیلات نیمه خرداد ماه

وی گفت: به دنبال ممنوعیت تردد بین استانی اتخاذ شده، جرایم یک میلیونی برای تردد در شهرهای قرمز و ۵۰۰ هزار تومانی برای شهرهای نارنجی و زرد برقرار بوده و این ممنوعیت برای همه استان‌ها بدون توجه به رنگ بندی شهرهاست.

 سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: سفر ، تردد و تجمع کمتر می‌تواند در کنترل بیماری موثر باشد. امیدواریم مردم مانند همیشه در این چند روز با ما همکاری کنند و حمایت لازم را داشته باشند.

رییسی با تشکر از مردم در رعایت شیوه نامه های بهداشتی گفت: امروز جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رییس جمهور و با حضور همه اعضا برگزار شد و مروری بر وضعیت بیماری در سطح دنیا داشتیم، متاسفانه تعداد مرگ و میرهای ناشی از کرونا در هندوستان با سرعت بالایی در حال افزایش بوده و میزان موارد ابتلا در این کشور همچنان بالاست.

 سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: کشور انگلستان موج ویروس جهش یافته انگلیسی را پشت سر گذاشته و مجدد در اکثر شهرهای این کشور بحث شیوع ویروس جهش یافته هندی مطرح شده و این ویروس در حال جایگزینی با ویروس انگلیسی است  اما این جایگزین شدن ویروس جهش یافته هندی نکته مهمی است و باید دانست سوش غالب در انگلیس، دیگر ویروس انگلیسی نیست، نکته قابل توجه این است که با وجود درگیری با ویروس هندی میزان مرگ و میر ناشی از بیماری در انگلیس بالا نرفته و این نشان دهنده تاثیر واکسیناسیون بر کنترل بیماری بوده و این نکته امیدبخشی است.

نگرانی از شیوع کرونای هندی در پنج استان

وی درباره وضعیت بیماری کرونا در ایران گفت: در کشور خودمان  اکثر استان‌ها خوشبختانه همچنان روند نزولی را طی می کنند و میزان مرگ و میر در حال کاهش است، اما نکته مهم آن است که در برخی استان‌ها به ویژه جنوب و جنوب شرق کشور مواردی از افزایش بیماری مشاهده کرده‌ایم و باید در آن مناطق قوی تر عمل کنیم و حواسمان باشد اگر کوچک‌ترین غفلتی صورت گیرد سوش جدید هندی می تواند اکثر شهرها را درگیر کند و این یک هشدار است.

 سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به شهرهایی که روند کرونا در آنها افزایشی است، گفت:  در استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان، کرمانشاه و هرمزگان موارد ابتلا در برخی شهرها در حال افزایش بوده و این موضوع زنگ خطر و هشداری است که باید دقت شود.

رئیسی گفت: اکنون استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان، کرمانشاه و هرمزگان و در برخی شهرهایشان با افزایش موارد ابتلا مواجه هستند و باید هوشیار باشند.

وی افزود: شهرهای دیر و کنگان در بوشهر، چابهار در سیستان و بلوچستان، جیرفت، سیرجان، شهر بابک در استان کرمان، سر پل ذهاب در استان کرمانشاه، بندرعباس، جاسک، بندر خمیر، رودان، قشم و میناب در استان هرمزگان 13 شهری هستند که وضعیت آنها از نارنجی فراتر رفته و به قرمز تبدیل شده است و باید در این شهرها مراقبت کنیم ولی روند کلی بیماری در کشور نزولی است.

تزریق ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار دوز واکسن کرونا در کشور

رئیسی درباره واکسیناسیون کرونا در ایران گفت:  تاکنون بالغ بر ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق کرده ایم و گروه‌های کادر بهداشت و درمان در فاز یک واکسینه شدند و واکسیناسیون سنین بالای ۸۰ سال، بالای ۷۵ سال و بالای ۷۰ سال را تمام کرده‌ایم یا همچنان واکسیناسیون آنها همچنان در حال انجام است. در این هفته هم برنامه ریزی کرده ایم تا افرادی که نوبت‌دهی شدند و هنوز واکسن تزریق نکرده اند تا اواخر همین هفته  واکسن را دریافت کنیم و امیدواریم با تامین واکسن و لکه‌گیری افراد باقی مانده ۷۰ سال به بالا، از هفته بعد به افراد بالای ۶۵ سال واکسن تزریق کنیم‌.

وی افزود: ۸۷۸ مرکز و پایگاه تجمیعی واکسیناسیون داریم و ۱۹ پایگاه خودرویی راه‌اندازی شده است و تمام مراکز استان‌ها در پی این هستند که مراکز خودرویی واکسیناسیون را راه‌اندازی کنند. ۲۹۰۰ تیم واکسیناتور مجهز شده اند. ظرفیت تزریق واکسن روزانه ما اکنون تا ۳۰۰ هزار واکسن در روز است؛ گرچه فعلا این ظرفیت پر نشده و رکورد تزریق واکسن ما  ۲۰۰ هزار واکسن در روز بوده است که به شرط تامین واکسن این عدد می‌تواند افزایش یابد.

واکسیناسیون سالمندان تا پایان خرداد ماه

رئیسی گفت: بسیار امیدواریم تا پایان خرداد واکسیناسیون افراد سالمند را انجام دهیم و از تیرماه افراد دارای بیماری‌های خاص مانند افراد دیالیزی، مبتلایان سرطان فعال،بیماران هموفیلی، افراد پیوند عضو شده و...  را واکسینه کنیم و با واکسیناسیون این افراد اطمینان خاطر حاصل می‌کنیم زیرا این افراد بیشتر در معرض خطر هستند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به واکسیناسیون معلمان و استادان دانشگاه‌ها گفت: آموزش در دوران کرونا دچار صدماتی شد و مدارس و دانشگاه‌ها جزو اولین مراکزی بودند که تعطیل شدند و با وجود اینکه آموزش مجازی برقرار بود اما مشکلات بسیاری داشتیم زیرا هیچ آموزشی جای آموزش حضوری را نمی گیرد و به خصوص آموزش حضوری برای دانش آموزان کلاس اول تا سوم بسیار مهم است.

واکسیناسیون معلمان، استادان و  دانشجویان در مرداد ماه

وی ادامه داد: در حال بررسی هستیم و سعی می کنیم در مرداد واکسیناسیون معلمان، استادان دانشگاه و دانشجویانی که در خوابگاه یا دانشگاه حضور بیشتری دارند واکسینه شوند و در تلاش و برنامه ریزی هستیم تا با همکاری دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش و مردم هر چه سریعتر به سمت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها با رعایت شیوه نانمه های بهداشتی و تضمین سلامت دانش آموزان و دانشجویان برویم و خانواده ها نقش اصلی و مهمی در این موضوع دارند.

رئیسی گفت: در مجموع ارزیابی ما از وضعیت کلی کرونا در کشور مثبت است ولی استان‌هایی که روند افزایشیدارند باید نکات بهداشتی را رعایت کنند تا روند بیماری دوباره نزولی شود.

سالمندان بدون نوبت به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند

وی افزود: افراد بالای ۷۰ سال که تاکنون برای واکسیناسیون ثبت نام نکرده اند، در سامانه  واکسیناسیون کرونا به نشانی salamat.gov.ir ثبت نام کنند و منتظر باشند تا پیامک برای آنها ارسال شوند و با نوبت دهی در مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند و درخواست داریم سالمندان بدون نوبت مراجعه نکنند تا باعث تجمع و صف نشود و سلامت این افراد به خطر نیفتد.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/26320
اخبار مرتبط

نظرات شما