استاد حوزه و دانشگاه:

جایگاه و مقام دختران در اسلام در دنیا بی‌نظیر است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت معصومه به چنان جایگاه رفیعی رسید است که بزرگان دین، فلاسفه و فقها که همگی هم مرد بودند متوسل و کوچک آستان درگاه حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها می‌شدند که در هیچ کجای عالم و در هیچ دین و مذهب و آیینی چنین ارج و احترامی برای یک دختر پیدا نمی‌کنید.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر بیاری ضمن تبریک میلاد حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها و روز دختر در گفتگو با خبرنگار
پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: قبل از اسلام زن و دختر جایگاهی نداشتند و نگاه انسانی دختر را به‌خاطر جنسیتی که داشت وجود نداشت و مردان را برتر از زنان می‌دانستند، اما اسلام با این تفکر مبارزه کرد و گفت قبل از اینکه به جنسیت افراد نگاه شود باید به انسان بودن و انسانیت توجه کرد.
استاد حوزه و دانشگاه عنوان داشت: پیامبر گرامی اسلام و اهل‌بیت علیهم‌السلام برای زنان و دختران جایگاه محترمانه ویژه‌ای قائل بودند و روایت‌های زیادی در تکریم زنان و دختران نقل شده است.
وی ادامه داد: رفتارهای محبت‌آمیز و محترمانه‌ای که پیامبر گرامی اسلام با دختر خود حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها داشت همگی نشان از نگاه واقعی اسلام به زن و دختر است پیامبر بسیار تلاش کردند که نگاه‌های تحقیرآمیز پیش از اسلام به زنان و دختران از بین برود و جایگاه مادری، همسری، خواهری و دختری را تبیین کنند.
کارشناس مسائل دینی عنوان داشت: حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها در میان اهل‌بیت علیهم‌السلام  می‌درخشد و این روز به بهترین شکل روز تکریم از دختران انتخاب شده است، اسلام آمده تا تفکر و نگاه انسانی به زن صورت گیرد وقتی نگاه انسانی شد در میان زنان و دختران انسان‌های بزرگی ظهور می‌کنند.
بیاری بیان داشت: تکریم از دختران در اسلام این پیام را دارد که در کنار خانه‌داری و تربیت فرزند که کار بسیار بزرگ و مقدسی است باید فرصت‌های اجتماعی نیز در اختیار آنها قرار بگیرد که رشد کنند و به مقامات بالادست پیدا کنند.
استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: مانند حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها که به چنان جایگاه رفیعی رسید است که بزرگان دین، فلاسفه و فقها که همگی هم مرد بودند خودشان را متوسل و کوچک آستان درگاه حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها می‌کردند و در برابر ایشان تواضع داشته و به زیارت ایشان مشرف می‌شدند که در هیچ کجای عالم و در هیچ دین و مذهب و آیینی چنین ارج و احترامی برای یک دختر پیدا نمی‌کنید.
کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: غربی‌ها که مدعی حقوق زنان هستند و برای ما شعار زن زندگی آزادی سر می‌دهند هرگز در پی زندگی و آزادی زنان نبودند حقیقت این است که آنها زن را در حد یک کالا که در اختیار مردان است تنزل دادند حالا این جایگاه را مقایسه کنید با نگاه و جایگاهی که اسلام به زنان و دختران داده است و شاخص را حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها قرار داده است که بزرگان به این بانوان جلیله استمداد می‌کردند.
وی افزود: ملاصدرا برای حل مشکلات و گره‌های فلسفی خود از کهک به سمت قم می‌آمد و به این بانو متوسل می‌شده که برای ما کلی پیام دارد که نگاه اسلام به انسان‌ها جنسیتی است و ظرفیت‌های علمی، اجتماعی، دینی، سیاسی و ... ربطی به زن بودن و مرد بودن ندارد و زنان هم همپای مردان می‌توانند به مقام‌های بلند و عبودی برسند.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/42324
اخبار مرتبط

نظرات شما