گران‌شدن آب با چراغ خاموش در گرم‌ترین استان کشور؛

قبوض آب، برق از سر مشترکین پراند!

اخبار سایر رسانه ها صدور قبض‌های میلیونی آب، با وجود صرفه‌جویی و قطعی‌های مکرر سازگاری ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، به نقل از پایگاه خبری عصرهامون، سایه سنگین کم‌آبی و خشکسالی در سیستان و بلوچستان سبب شده تا باتوجه‌به کمبود آب برای برخی شهروندان قبض‌های نجومی صادر شود که از این وضعیت ناراضی و شاکی‌اند.

این روزها موضوع قبض‌های نجومی آب و برق در سیستان و بلوچستان به یکی از سوژه‌های مهم استان تبدیل شده است، به‌گونه‌ای که برخی از شهروندان با ادعای مصرف متعادل آب در کنار قطعی‌های بیش از اندازه از صدور قبض‌های سرسام‌آور گلایه‌مند هستند.

به گفته برخی از شهروندان علی‌رغم صرفه‌جویی و مدیریت مصرف انرژی مبالغی که در قبوض آب به دستشان می‌رسد بسیار زیاد است، به‌نحوی‌که غالباً شوکه شده و تعجب می‌کنند و نکته مهم اینکه، در مراجعه به دستگاه‌های ذی‌ربط هم با جواب درستی مواجهه نشده و مجبور به پرداخت بهای قبض‌ها هستند.

اگر چه صدور قبض‌های نجومی در سیستان و بلوچستان تازگی ندارد و پیش‌ازاین نیز صدور تعرفه‌های بالا موجب ناراحتی شهروندان در سایر نقاط استان شده و این سؤال برای آنها پیش‌آمده که چرا باید این همه پول برای قبوض پرداخت کنند؟

مشترکین با رعایت قانون و الگوی مصرف در هزینه‌های قبوض آب‌بهای مصرفی خود تعدیل کنند
فرهاد سرگلزایی، سرپرست معاونت خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: تعرفه محاسباتی مشترکین تحت پوشش خانگی و غیر خانگی شهری و روستایی به استناد ابلاغیه تعرفه‌های آب، خدمات دفع فاضلاب و شرایط عمومی آنها از سوی مقام عالی وزارت نیرو در هر سال و رعایت آیین‌نامه عملیاتی و شرایط عمومی تعرفه‌های آب و فاضلاب، بر اساس میزان مصرف مشترک ارقام مندرج در لوازم اندازه‌گیری و دوره زمانی مصرف روزهای مصرف مشترک و اعمال ضریب قیمتی محاسبه و صادر می‌شود.

وی افزود: الگوی مصرف در سیستان و بلوچستان در بخش کاربری خانگی میزان ۱۸ مترمکعب در ماه و در بخش کاربری‌های غیر خانگی ظرفیت قراردادی مندرج در زمان قرارداد واگذاری انشعاب نیاز آب شرب و بهداشت است و در صورت مصرف بیش از الگوی مصرف، به‌عنوان مشترک پرمصرف محسوب می‌شوند و در نتیجه افزایش میزان مصارف آنان منتج به افزایش مبلغ قبض آب‌بها و کارمزد خدمات دفع فاضلاب می‌شود.  

سرپرست معاونت خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان ادامه داد: مشترکین می‌توانند با رعایت قانون و الگوی مصرف، موجب تعدیل در هزینه‌های قبوض آب‌بهای مصرفی خود شوند.

وی با اشاره به ابلاغیه تعرفه‌های آب تصریح کرد: خدمات دفع فاضلاب و شرایط عمومی آنها از سوی وزارت نیرو، نرخ تعرفه در بخش مشترکین خانگی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته در مشترکین خانگی که کمتر از یک‌سوم الگو مصرف ۶ مترمکعب در ماه داشته باشند تعرفه آب‌بها آنان نسبت به سال قبل کمتر خواهد شد و مشمول افزایش تعرفه سال جدید نمی‌شوند.

صدور رقم‌های بالا در انتظار بد مصرف‌ها

سرگلزایی گفت: مشرکین خانگی که طبق الگو مصرف می‌کنند به طور متوسط ۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است و مشترکان خانگی پرمصرف و بد مصرف در بخش خانگی در صورت عدم رعایت الگوی مصرف به‌صورت پلکانی مشمول افزایش تعرفه تا حدود ۷۰ درصد رشد آب‌بها نسبت به سال گذشته خواهند شد.  

وی اذعان کرد: تعرفه آب‌بهای مصرفی مشترکین خانگی روستایی معادل ۵۰ درصد تعرفه مشترکین خانگی شهری و مشترکین غیر خانگی روستایی معادل ۱۰۰ درصد مشترکین غیر خانگی شهری نزدیک‌ترین شهر به آن روستا محاسبه می‌شود.

سرپرست معاونت خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان افزود: مشترکین خانگی تحت پوشش کمیته حضرت امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی که تا الگو ۱۸ مترمکعب در ماه مصرف کنند، قبوض آنان وفق قانون بودجه ۱۴۰۲ کشور به‌صورت رایگان محاسبه می‌شود و مشمول تخفیفات ۱۰۰ درصدی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: عملکرد قبوض صادره و مصارف اشتراک‌ها بر روی وب‌سایت شرکت به آدرس www. abfasb.ir در قسمت مشترکین در دسترس کلیه مشترکان قرار گرفته است و مشترکان می‌توانند کلیه قبوض صادره و وضعیت اشتراک خود را مشاهده و بررسی کنند و این شرکت نیز آمادگی دارد در صورت مراجعه حضوری مردم به حوزه خدمات مشترکین در شعب شهرستانی، قبوض صادره را حضوری رسیدگی و بررسی شود.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/43527
اخبار مرتبط

نظرات شما