در گفتگو با قم فردا مطرح شد؛
رازهای پرورش کودکِ شاد و مسئولیتپذیر

روانشناس کودک با اشاره به اهمیت پرورش یک کودک شاد و مسئولیتپذیر گفت: شادی و مسئولیتپذیری در کودکان بدون دیگری معنا نمییابد، برای پرورش کودکی که شاد و مسئول، نیاز به یک نقشه راه بر پایه عشق بیقید و شرط و محیطی امن داریم.
مینا فرهمند در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعیپایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» با اشاره به مهمترین قدم، برای پرورش کودکی شاد مسئولیتپذیر اظهار داشت: پایه و اساس هر دو ویژگی شادی و مسئولیتپذیری، احساس امنیت است، کودک باید در محیط خانه احساس کند که بیقید و شرط دوست داشته میشود و مورد پذیرش است.
وی در ادامه افزود: امنیت عاطفی، شجاعتِ تجربهکردن و حتی اشتباهکردن را به او میدهد که سنگ بنای مسئولیتپذیری است؛ در یک فضای پر از استرس و ترس، نه شادی معنا دارد و نه یادگیری مسئولیت.
روانشناس کودک با اشاره به ارتباط شاد بودن و مسئولیتپذیری کودک بیان داشت: انجام مسئولیتهای کوچک و متناسب با سن، به کودک احساس کفایت و لیاقت میدهد که خود یک منبع شادی عمیق است، مسئولیت را نباید با فشار و اجبار یکی دانست.
وی با اشاره به زمان شروع آموزش مسئولیتپذیری برای کودک گفت: از حدود دو تا سهسالگی میتوان با کارهای بسیار ساده شروع کرد، نکته کلیدی این است که این کارها را به شکل بازی و فعالیت مشترک معرفی کنیم؛ در سنین بالاتر، میتوان مسئولیتهایی مثل مرتبکردن تختخواب، آمادهکردن کیف مدرسه و کمک در چیدن میز غذا را به آنها سپرد.
فرهمند با اشاره به نقش بازی در شاد بودن و یادگیری مسئولیت ابراز داشت: بازی، زبان اصلی کودک است؛ بسیاری از مفاهیم پیچیده مانند همکاری، نوبتگیری، پیروی از قوانین و حل مسئله را کودکان در قالب بازیهایی گروهی میآموزند و حتی میتوان مسئولیتها را به بازی تبدیل کرد.
وی با اشاره به نقش جایزه و پاداش در این مسیر افزود: پاداش میتواند انگیزهبخش باشد، اما باید مراقب بود که به رشوه تبدیل نشود؛ بهترین پاداشها، غیرمادی و اجتماعی هستند؛ مانند یک آفرین گرم، یک در آغوش گرفتن، یا سپاسگزاری صمیمانه، گاهی اوقات نیز میتواند یک پاداش کوچک مثل انتخاب یک فیلم برای تماشای خانوادگی باشد.
روانشناس کودک با اشاره به اهمیت الگو بودن والدین خاطرنشان کرد: الگو بودن والدین مهمترین و تأثیرگذارترین فاکتور است، شما نمیتوانید در حالی که خودتان با یک آشفتگی به استقبال مشکلات میروید، از کودک انتظار داشته باشید مسئولیتپذیر باشد، کودکان از آنچه ما انجام میدهیم میآموزند، نه آنچه میگوییم.
خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای خبر/150
وی در ادامه افزود: امنیت عاطفی، شجاعتِ تجربهکردن و حتی اشتباهکردن را به او میدهد که سنگ بنای مسئولیتپذیری است؛ در یک فضای پر از استرس و ترس، نه شادی معنا دارد و نه یادگیری مسئولیت.
روانشناس کودک با اشاره به ارتباط شاد بودن و مسئولیتپذیری کودک بیان داشت: انجام مسئولیتهای کوچک و متناسب با سن، به کودک احساس کفایت و لیاقت میدهد که خود یک منبع شادی عمیق است، مسئولیت را نباید با فشار و اجبار یکی دانست.
وی با اشاره به زمان شروع آموزش مسئولیتپذیری برای کودک گفت: از حدود دو تا سهسالگی میتوان با کارهای بسیار ساده شروع کرد، نکته کلیدی این است که این کارها را به شکل بازی و فعالیت مشترک معرفی کنیم؛ در سنین بالاتر، میتوان مسئولیتهایی مثل مرتبکردن تختخواب، آمادهکردن کیف مدرسه و کمک در چیدن میز غذا را به آنها سپرد.
فرهمند با اشاره به نقش بازی در شاد بودن و یادگیری مسئولیت ابراز داشت: بازی، زبان اصلی کودک است؛ بسیاری از مفاهیم پیچیده مانند همکاری، نوبتگیری، پیروی از قوانین و حل مسئله را کودکان در قالب بازیهایی گروهی میآموزند و حتی میتوان مسئولیتها را به بازی تبدیل کرد.
وی با اشاره به نقش جایزه و پاداش در این مسیر افزود: پاداش میتواند انگیزهبخش باشد، اما باید مراقب بود که به رشوه تبدیل نشود؛ بهترین پاداشها، غیرمادی و اجتماعی هستند؛ مانند یک آفرین گرم، یک در آغوش گرفتن، یا سپاسگزاری صمیمانه، گاهی اوقات نیز میتواند یک پاداش کوچک مثل انتخاب یک فیلم برای تماشای خانوادگی باشد.
روانشناس کودک با اشاره به اهمیت الگو بودن والدین خاطرنشان کرد: الگو بودن والدین مهمترین و تأثیرگذارترین فاکتور است، شما نمیتوانید در حالی که خودتان با یک آشفتگی به استقبال مشکلات میروید، از کودک انتظار داشته باشید مسئولیتپذیر باشد، کودکان از آنچه ما انجام میدهیم میآموزند، نه آنچه میگوییم.
خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای خبر/150
نظرات شما