کارشناس مسائل دینی مطرح کرد:
حمایت از ولایتفقیه و ظلمستیزی یادگار عزاداریهای سیدالشهدا

کارشناس مسائل دینی گفت: عزاداریهای ماه محرم و صفر ذخیرهای است تا در طول سال مکتب و آنچه که امام حسین (ع) بابت آن به شهادت رسید زنده باشد مهمترین آنها ولایتفقیه و زیر بار ظلم نرفتن است که این روزها آن را در حمایت از مردم غزه باید ادامه دهیم.
حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر بیاری در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: عزاداریها یک جنبه نمادین دارد از جمله پوشیدن لباس مشکی، دسته عزاداری، نصب پرچم و کتیبه در معابر، خانهها، تکایا و مساجد و... است، اینها یک نماد و نشانهای است که یک پیام را منتقل میکند.
وی ادامه داد: جریان عزاداری امام حسین (ع) در ماه محرم و صفر یک جنبه نمادین و یک جنبه محتوایی دارد با پایان ماه محرم و صفر آن جنبه نمادین کمرنگ میشود طبیعتاً دیگر لباس مشکی بر تن نمیکنیم، دستههای عزاداری در کوچه و خیابانها به این گستردگی حرکت نمیکنند آنچه که در ایام محرم و صفر در حسینیه و تکایا مشاهده میکردیم بعد از آن مشاهده نمیکنیم.
کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: اما باید دانست با پایان ماه محرم و صفر آن جنبه محتوایی عزاداری امام حسین (ع) و مکتب سیدالشهدا (ع) پایان نمییابد، جریان کربلا از جهت زمانی در سال ۶۱ هجری قمری رخ داد و به پایان رسید و دیگر تکرار نمیشود؛ اما پیام و محتوای آن است که باید ادامه پیدا کند.
وی عنوان داشت: اکنون نیز آنچه برای ما در ماه محرم و صفر مهم است جنبههای نمادین است که باید در جامعه گسترش پیدا کند؛ اما در طول سال باید محتوا و پیام عاشورا را مدنظر قرار دهیم.
بیاری یادآور شد: حرکت غدیر یک کار نمادین بود که مردم در آن ایام دستهدسته میآمدند و با حضرت علی (ع) بیعت میکردند و حتی زنان با قراردادن دست خود در تشت آب با حضرت علی (ع) بیعت میکردند؛ اما مشکل آنها این بود که در همان حرکت باقی ماندند و پیام و محتوای غدیر که حضرت علی (ع) جانشین پیامبر و ولی خدا بر روی زمین است را کنار گذاشت.
کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: پس حرکت نمادین مردم و بیعت با امیرالمؤمنین (ع) در آن زمان هیچ فایدهای نداشت؛ زیرا بعد از آن فراموش شد در مسئله محرم و صفر هم موضوع همین است عزاداریها و همه آنچه که در ماه محرم و صفر رخ میدهد یک حرکت نمادین است که باید محتوای آن در طول سال ادامه پیدا کند.
وی گفت: سه محتوای مهم در حرکتهای نمادین که در ایام محرم و صفر انجام میدهیم وجود دارد مسئله اول امامت محوری و ولایتپذیری است یاران امام حسین (ع) در کربلا حول محور ولایت حرکت کردند و در نهایت به درجه رفیع شهادت نائل شدند و ماندگار شدند ما هم باید اینگونه حول محور ولایت باشیم که مهمترین آنها در تحولات بینالمللی است.
کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: نکته مهم دیگری که باید از محرم و صفر به عنوان محتوا در طول سال مدنظر قرار دهیم مسئله ظلمستیزی است که امام حسین (ع) با ظلم مبارزه کردند و حاضر نشدند زیر بار ظلم و ستم بروند نپذیرفتن ظلم، سختی، تلاش و تحریم دارد و در نهایت سیدالشهدا در راه نپذیرفتن ظلم نیز به شهادت رسیدند.
کارشناس مسائل دینی تأکید کرد: نکته سوم که باید از قیام عاشورا درس بگیریم و در طول زندگی خود آن را سرلوحه قرار دهیم مسئله معنویتی است که در جریان کربلا آن را مشاهده میکنیم آن عبادتها و آن نماز شبها که در سختترین شرایط خوانده میشد تلاوت قرآنها و توسلهایی که به خداوند داشتند باید سرلوحه کارهای باشد.
انتهای خبر/170
وی ادامه داد: جریان عزاداری امام حسین (ع) در ماه محرم و صفر یک جنبه نمادین و یک جنبه محتوایی دارد با پایان ماه محرم و صفر آن جنبه نمادین کمرنگ میشود طبیعتاً دیگر لباس مشکی بر تن نمیکنیم، دستههای عزاداری در کوچه و خیابانها به این گستردگی حرکت نمیکنند آنچه که در ایام محرم و صفر در حسینیه و تکایا مشاهده میکردیم بعد از آن مشاهده نمیکنیم.
کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: اما باید دانست با پایان ماه محرم و صفر آن جنبه محتوایی عزاداری امام حسین (ع) و مکتب سیدالشهدا (ع) پایان نمییابد، جریان کربلا از جهت زمانی در سال ۶۱ هجری قمری رخ داد و به پایان رسید و دیگر تکرار نمیشود؛ اما پیام و محتوای آن است که باید ادامه پیدا کند.
وی عنوان داشت: اکنون نیز آنچه برای ما در ماه محرم و صفر مهم است جنبههای نمادین است که باید در جامعه گسترش پیدا کند؛ اما در طول سال باید محتوا و پیام عاشورا را مدنظر قرار دهیم.
بیاری یادآور شد: حرکت غدیر یک کار نمادین بود که مردم در آن ایام دستهدسته میآمدند و با حضرت علی (ع) بیعت میکردند و حتی زنان با قراردادن دست خود در تشت آب با حضرت علی (ع) بیعت میکردند؛ اما مشکل آنها این بود که در همان حرکت باقی ماندند و پیام و محتوای غدیر که حضرت علی (ع) جانشین پیامبر و ولی خدا بر روی زمین است را کنار گذاشت.
کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: پس حرکت نمادین مردم و بیعت با امیرالمؤمنین (ع) در آن زمان هیچ فایدهای نداشت؛ زیرا بعد از آن فراموش شد در مسئله محرم و صفر هم موضوع همین است عزاداریها و همه آنچه که در ماه محرم و صفر رخ میدهد یک حرکت نمادین است که باید محتوای آن در طول سال ادامه پیدا کند.
وی گفت: سه محتوای مهم در حرکتهای نمادین که در ایام محرم و صفر انجام میدهیم وجود دارد مسئله اول امامت محوری و ولایتپذیری است یاران امام حسین (ع) در کربلا حول محور ولایت حرکت کردند و در نهایت به درجه رفیع شهادت نائل شدند و ماندگار شدند ما هم باید اینگونه حول محور ولایت باشیم که مهمترین آنها در تحولات بینالمللی است.
کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: نکته مهم دیگری که باید از محرم و صفر به عنوان محتوا در طول سال مدنظر قرار دهیم مسئله ظلمستیزی است که امام حسین (ع) با ظلم مبارزه کردند و حاضر نشدند زیر بار ظلم و ستم بروند نپذیرفتن ظلم، سختی، تلاش و تحریم دارد و در نهایت سیدالشهدا در راه نپذیرفتن ظلم نیز به شهادت رسیدند.
کارشناس مسائل دینی تأکید کرد: نکته سوم که باید از قیام عاشورا درس بگیریم و در طول زندگی خود آن را سرلوحه قرار دهیم مسئله معنویتی است که در جریان کربلا آن را مشاهده میکنیم آن عبادتها و آن نماز شبها که در سختترین شرایط خوانده میشد تلاوت قرآنها و توسلهایی که به خداوند داشتند باید سرلوحه کارهای باشد.
انتهای خبر/170
نظرات شما