قم فردا گزارش می دهد؛

آنچه از شهرک صنوف قم باید بدانید/ شهرک صنوف قم روی ریل پیشرفت

از سال ۹۰ با مصوبه شورای اسلامی  شهر قم مراحل واگذاری زمین به صنف آهن فروشان در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد مدیر شهرک به صورت مستقل از شهرداری اقدام به آماده سازی شهرک نماید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، استقرار آهن فروشی ها در داخل شهر قم و مناطق مسکونی از جمله خیابان ۲۰ متری شهید مطهری و بلوار شاهد باعث گلایه و سلب آسایش ساکنان بود.

از سال ۹۰ با مصوبه شورای اسلامی  شهر قم مراحل واگذاری زمین به صنف آهن فروشان در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد مدیر شهرک به صورت مستقل از شهرداری اقدام به آماده سازی شهرک نماید.

صنف آهن فروشان قم، داوطلبانه در شهرک صنوف حاضر شده تا سرو صدای ناشی از انتقال تیرآهن را از داخل شهر به این شهرک ببرند.

با توجه به اینکه صنف آهن فروشان از صنوف پیشگام در انتقال به شهرک صنوف بوده بیشتر از همه استقرار صنف آهن فروش ها در شهرک صنوف در رسانه ها مطرح می شد اما شهرک صنوف صنایع دیگری را نیز در دل خود جای داده است
شهرک صنوف در کیلومتر ۵ جاده قدیم قم تهران با مساحت ۱۵۷ هکتار  در سه فاز طراحی‌شده و فاز نخست آن شامل ۳۸۵ واحد از صنف آهن و فولاد است و تا امروز ۳۱۰ واحد تکمیل‌شده و ۲۰۰ واحد از مجموعه بازار آهن به‌صورت کامل فعال‌شده‌است و  روزانه ۱۰ تا ۱۵ تریلی آهن آلات را جابجا و به بازار مصرف می‌رسانند.

تعداد واحدهای شهرک ۱۶۰۴ واحد بوده و ۱۳۰۰ واحد از آن واگذارشده است که ۹۷۶ واحد مربوط به درب و پنجره ساز و بیش از۳۸۵ واحد آهن‌فروش هستند.


مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم در آخرین اظهار نظر با بیان اینکه در حال حاضر افزون بر ۹۰ درصد از صنف آهن‌فروشان به شهرک صنوف منتقل‌شده است، تصریح کرد: باید صنف صاف‌کاری، نقاشی خودرو و تعمیرگاه‌های خودرو هم به این مراکز تخصصی منتقل شوند.


مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر ۱۴۰ واحد آلاینده و مزاحم شهری پلمب و بعدازآن با سپری شدن فرآیند قانونی به شهرک‌های تخصصی خودرویی و صنوف منتقل شدند.

وی با تأکید بر اینکه شناسایی و تشکیل پرونده صنوف مزاحم و آلاینده طبق قانون بر عهده مناطق شهری است، گفت: در این پرونده‌ها، نوع آلایندگی و مزاحمت به تفکیک و به‌صورت مستند  مشخص می‌شود.

شفیعی، با اشاره به اینکه تماس مردم با سامانه ارتباط مردمی ۱۳۷، مراجعه شهروندان به مناطق و دفاتر نواحی و بازدیدهای میدانی مدیران شهری، سه فرآیند مهم در شناسایی صنوف آلاینده و مزاحم است، ابراز کرد: همچنین صاحبان حرف و مشاغل نیز می‌توانند در خصوص رفع آلایندگی و مزاحمت نیز اعتراض خود را از طرق قانونی و پیش‌بینی‌شده انجام دهند.


همچنین معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت:  با توجه به آماده‌سازی زیرساخت‌های اولیه شهرک صنوف و خودرویی، مدیران شهری باید نسبت به فرهنگ‌سازی و معرفی این دو شهرک زیربنایی جهت انتقال صنوف مشاغل اهتمام داشته باشند.


اصفهانیان مقدم با تأکید بر اینکه از ۱۶۰۴ واحد شهرک صنوف افزون بر ۱۲۰۰ واحد واگذاری شده که حدود ۱۰۰۰ واحد از آن مربوط به صنف در و پنجره سازی است، افزود: شهرک خودرویی نیز در مساحتی بالغ‌بر ۲۸ هکتار در سه فاز تعمیرگاهی، نمایشگاهی و خدماتی بر اساس آخرین استانداردها در حال تکمیل است.

وی با اشاره به اینکه در این شهرک ۹۱۱ واحد تعمیرگاهی، ۱۹۷ واحد نمایشگاهی و ۲۹۶ واحد خدماتی پیش‌بینی‌شده است، اذعان کرد: تمام مشاغلی که در تعریف صنوف آلاینده و مزاحم قرار می‌گیرند باید به این دو شهرک منتقل شوند.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم اظهار داشت: قانون‌های بالادستی نسبت به انتقال صنوف مزاحم و آلاینده به این شهرک‌ها تأکید داشته و قوه قضاییه نیز احکام مربوطه را صادر کرده و بر این اساس قدرت اجرایی ساماندهی این صنوف بسیار قدرتمند و دارای پشتوانه حقوقی و قانونی است.

به گفته وی، صدا و آلاینده‌های فیزیکی و شیمیایی بالاتر از حد استاندارد در حریم شهری از مسائل اصلی و مهم در تعریف و شناسایی صنوف مزاحم و آلاینده شهری است، افزود: گاراژهای ضایعاتی ازجمله صنوفی بوده که میزان آلایندگی یا مزاحمت شهری آن باید توسط سازمان مدیریت پسماند مشخص شود.

اصفهانیان مقدم با بیان اینکه طبق برخی برآوردهای انجام‌شده در سطح شهر، حدود ۲۶ شغل مزاحم و آلاینده وجود دارد، عنوان کرد: ساماندهی کامل این مشاغل به خاطر گستردگی آن کاری بسیار زمان‌بر و طولانی است و به همین خاطر مجموعه مدیریت شهری در تلاش است تا با ایجاد زیرساخت‌های اولیه صنوف مزاحم را از شهر خارج کند.

وی ادامه داد: برای ساماندهی و انتقال صنف ضایعاتی‌ها نیز شهرداری در تلاش است تا زمینی را در نزدیکی جاده کوه سفید جهت خارج کردن این مشاغل راه‌اندازی نماید.

یکی از مشکلات شهرک صفوف قم عدم تامین روشنایی و برق بود  اما اوایل مرداد ماه سال جاری علیرضا مظفری،مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قم از اجرای پروژه برق رسانی به شهرک صنوف از پُست ۲۰/۶۳ کیلوولت فرهنگیان خبر داد.

به گفته او این میزان توسعه در زیر‌ساخت‌های صنعت برق در قالب پروژه نیرو رسانی به شهرک صنوف شامل اجرای ۴ کیلومتر شبکه از پُست برق فرهنگیان به سمت پُست برق معصومیه و همچنین اجرای ۴ کیلومتر شبکه از این پُست تا شهرک صنوف با برآورد ریالی معادل ۱۰۰ میلیارد ریال به مرحله اجرا در آمده است.

مظفری گفت: در شرایط تحریم و محدودیت‌های اقتصادی بین‌المللی این پروژه با هزینه و مشکلات زیادی به سرانجام رسیده و امیدواریم این خدمات‌رسانی سبب افزایش سطح رضایت‌مندی صاحبان مشاغل در شهرک صنوف را به دنبال داشته باشد.

مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قم گفت: اصلاح سیستم روشنایی شهرک صنوف (ورودی و معابر بلوار)، اتصال شبکه آب شهرک صنوف، زیرسازی و آسفالت معابر سایت آهن‌فروشان و آهنگران، احداث و بهره‌برداری از دوربرگردان اختصاصی شهرک صنوف، جدول‌گذاری و تعویض جداول فرسوده در سایت آهنگران و آهن‌فروشان، احداث واحد‌های خدماتی و واحد‌های کارگاهی، اجرای پروژه دفع آب‌های سطحی شهرک صنوف، اجرای طرح جامع فضای سبز و… بخشی از پروژه‌های عمرانی انجام‌شده توسط سازمان جهت توسعه این شهرک بزرگ است.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/36913
اخبار مرتبط

نظرات شما