ششمین اجلاسیه استانی نماز در استان قم

ششمین اجلاسیه استانی نماز با موضوع پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد درشهرسان کهک برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،آیت الله مکارم شیرازی در پیامی که در این اجلاسیه قرائت شد با اشاره به اینکه نماز بزرگترین ومهمترین ذکر الهی محسوب می‌شود گفت: نماز فریضه‌ای است که تنها رابطه محض بین عابد و معبود نیست بلکه اثر گذاری‌های زیادی بر سرنوشت و زندگی هر فردی دارد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه در زمان پیشامد‌های ناگوار تجربه نشان داده که اهل نماز از ارامش بیشتری برخوردار است افزود: از همه دست اندرکاران ترویج فریضه نماز می‌خواهم که در این قبیل اجلاسیه‌های نماز به دنبال آشکار کردن و تبیین جنبه‌های پیدا و پنهان نماز باشند. 

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه نماز فریضه‌ای است که جایگاه والایی در دین اسلام دارد افزود: حتی امروز که بشر از مشکلات و آسیب‌های زیاد روحی و روانی رنج می‌برد نماز بهترین درمان و آرامش خاطر برای اضطراب‌ها و زندگی‌های روزمره محسوب می‌شود.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در سخنانی گفت: یکی از آموزه‌های دین ما برای تربیت فرزندان و کودکان مسئله نماز است و در تعالیم دینی بیش از ۱۰۰ آیه قرآن کریم در مورد نماز وجود دارد و روایات بسیاری نیز از سوی پبامبر و اهل بیت علیهم السلام وارد شده که همگی اهمیت و جایگاه نماز را نشان می‌دهد.

آیت الله حسینی بوشهری پیوند خانه، مسجد و مدرسه را در امر ترویج فرهنگ نماز ضروری عنوان کرد و افزود: ارتباط این سه رکن مهم اجتماعی می‌تواند برپایی این فریضه الهی را دربین کودکان و نوجوانان و نسل‌های آینده تسهیل کند.

وی افراط و تفریط در حوزه ترویج فریضه نماز را از آفت‌ها آن عنوان کرد و افزود: راهکار‌هایی که برای ترویج فرهنگ نماز در جامعه پیاده می‌شود باید به دور از افراط و تفریط و سلیقه‌های شخصی باشد.

وی با تاکید بر وجود ظرافت‌های روحی و روانی کودکان و نوجوانان و حساسیت امر تعلیم و تربیت این قشر مهم جامعه گفت: برای تربیت کودکان و نوجوانان نمازخوان باید برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدبیر و برنامه ریزی شود.

آیت حسینی بوشهری ادامه داد: برای نهادینه کردن فرهنگ نماز در بین نسل‌های آینده لازم است ذهن جامعه، معلمان، و اولیا فعال شود و با پیوند و بسیج تمام ظرفیت‌ها تربیتی و فرهنگی بتوانیم نسل‌های نماز خوان داشته باشیم.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به وجود پیوند ناگسستنی بین نماز و زکات در دین اسلام گفت: در آیات قرآن کریم هر جایی که نام نماز آورده شده نام زکات نیز دیده می‌شود که نشان می‌دهد خداوند در قرآن میخواهد این پیام را به ما بدهد؛ درکنار بعد معنوی دین به بعد مادی و رفع تنگنا‌های معیشتی به عنوان ۲ کلید رفع مشکلات در کنار هم باید توجه کرد.

وی افزود: خداوند در قرآن در کنار اقامه نماز، رفع نیاز‌های مادی را مورد توجه قرار داده است تا کسانی که از نعمت برخوردارند این نعمت دنیایی را در اختیار دیگران هم قرار دهند.

آیت حسینی بوشهری جایگاه نماز را توجه به مقام ذات خداوندی و عشق به باری تعالی عنوان کرد و گفت: نماز فریضه‌ای است که آداب خاص خود را دارد که ما را به سوی خوبی‌ها میکشاند.

وی ادامه داد: استفاده از آب پاک برای وضو، مکان غیر غصبی و پاک، و زمان مشخص برای اقامه نماز همگی نشان از وجود نظم، دقت و برنامه ریزی در این فریضه الهی است تا انسان نیز، نظم و دقت را در زندگی اجتماعی خود پیاده کند.

در پایان این اجلاسیه از ۶ فعال و ۹ دستگاه‌ها اجرایی پیشرو در حوزه نماز تقدیر شد.

همچنین با حضور مسئولان کلنگ ساخت نماز خانه بین راهی خیر ساز شهرستان کهک با اعتبار ۱۵ میلیارد ریالی به زمین زده شد.



انتهای پیام/


منبع:صدا و سیما
http://qomefarda.ir/31533
اخبار مرتبط

نظرات شما