به مناسبت ولادت خورشید رستگاری ؛

اخلاق حسنه و زبان ملایم از ملزومات تبلیغ دین اسلام است/ اصلاح سبک زندگی امروز با توجه به سیره و اخلاق نبوی

کارشناسان مذهبی با اشاره به اینکه اخلاق و عدالت نبوی به برکت انقلاب در جامعه تقویت شد، گفت: اخلاق، سیره و رفتار پیامبر یکی از مسائل بسیار مهم است که در هر بُعد از جامعه مخصوصا سبک زندگی می تواند الگو قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  زاد روز میلاد پیامبر گرامی اسلام، چنان که عموم سیره نویسان اتفاق نظر دارند، در سالی بود که اَبرهه برای ویران ساختن کعبه به مکه یورش آورد. این سال به عام الفیل معروف است که مطابق سال 570 میلادی است. بیشتر تاریخ نگاران و محدثان بر این اتفاق نظر دارند که تولد پیامبر صلی الله علیه و آله در ماه ربیع الاول بوده، ولی در روز تولد آن حضرت اختلاف دارند. معروف میان محدثان شیعه این است که ایشان در روز جمعه هفدهم ماه ربیع الاول، پس از طلوع فجر چشم به جهان گشود و مشهور میان اهل سنت این است که ولادت آن بزرگوار، در روز دوشنبه دوازدهم ماه ربیع الاول اتفاق افتاده است.
شخصیت پیامبر (ص) مایه وحدت و انسجام اسلامی است. حضرت «رسول اکرم (ص)» یک مربی و یک الگو برای مردم جهان هستند، ایشان آخرین فرستاده خداوند متعال و هدایت کننده انسان‌ها به سوی سعادت بشری بوده و هستند و در این راه از تمام توان خود استفاده کرده‌اند.
از جمله اوصاف حمیده و سیرت نیکوی او که لازمه‌ نبوت نیز هست، امانت‌داری بود که در جوانی بدین صفت شهره بود. ویژگی دیگری که از عناصر مختلف متشکل می‌شد، اخلاق کریم و رفتار حلیم آن حضرت بود که در آیات متعدد قرآن این اوصاف ستوده شده است و قرآن عامل موفقیت کار پیامبر (ص) را همین اوصاف می‌داند.
پیامبر صلی الله علیه و آله به رغم آن که از نعمت پدر و مادر بی بهره بود، همواره رفتار و منشی شایسته از خود نشان می داد. او در نظافت و پاکیزگی بی نظیر بود، لباس تمییز،موهای شانه زده، دهان خوشبو و بوی خوش حضرت، از ویژگی های برجسته رسول خدا به شمار می آمد. آن حضرت هیچ گاه در غذا خوردن شتاب نمی کرد و مانند بیشتر کودکان، حرص و ولع نمی ورزید و خود را به غذای اندک قانع می ساخت، و این تربیت عالی، آن گونه بود که در شرایط دشوار گرسنگی و تشنگی، هرگز شکوه و گلایه ای بر زبان جاری نمی ساخت.



سیمای نبوی در کلام رهبری
رهبر معظم انقلاب اسلامی، درباره وجود گران قدر پیامبر اسلام فرموده اند: «نبیّ مکرم اسلام، جدای از خصوصیات معنوی و نورانیت و اتصال به غیب، و آن مراتب و درجاتی که امثال بنده از فهمیدن آن ها حتی قاصر هستیم، از لحاظ شخصیت انسانی و بشری، یک انسان فوق العاده، طراز اول و بی نظیر است. یک شخصیت عظیم، با ظرفیت بی نهایت و با خلق و رفتار و کردار بی نظیر، در صدر سلسله انبیا و اولیا قرار گرفته است و ما مسلمانان موظف شده ایم که به آن بزرگوار اقتدا کنیم. ما باید به پیامبر اقتدا و تأسّی کنیم، نه فقط در چند رکعت نماز خواندن؛ در رفتارمان، در گفتارمان، در معاشرت و معالمه مان هم باید به او اقتدا کنیم، پس باید او را بشناسیم. خدای متعال، شخصیت روحی و اخلاقی آن بزرگوار را در ظرفی تربیت کرد و به وجود آورد که بتواند آن بار عظیم امانت را به دوش حمل کند».

پیامبر(ص) اسوه مطلق در همه زمینه ها برای جامعه امروز است
از همین رو آیت الله عباس کعبی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اخلاق نبوی در جامعه، اظهار داشت: اخلاق نبوی ریشه در توحید و ایمان عمیق به خدا و روز آخرت دارد.
وی ادامه داد: اخلاق نبوی در پایه اخلاق الهی ریشه در آموزه های قرآن و تعالیم الهی دارد  که می توان گفت صداقت، وفای به عهد، امانت داری، خلوت و ارتباط با خدا و... جزو مفاهیم فکری و عقلی اخلاق نبوی می باشد.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به تاسی از پیامبر(ص) در همه زمینه ها، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) برای دولتمردان، آحاد مردم و اقشار مختلف جامعه اسوه مطلق است و اقتضای این که پیامبر الگوی همه باشد این است که سیره پیامبر(ص) را مطالعه کنیم و اصول و اخلاق را استخراج  و به آنها عمل کنیم.



پیامبر گرامی اسلام، متانت و ادب ویژه ای نسبت به دیگران ابراز می کرد؛ هر کس آن حضرت را صدا می زد، پاسخ می فرمود: «لبیک». انس بن مالک می گوید: ده سال در خدمت رسول خدا بودم، اما یک بار نشد که حضرت درباره کاری که انجام می دادم، مرا باز خواست کند و بگوید چرا انجام دادی یا برای کاری که ترک کردم بفرماید: چرا انجام ندادی؟
تقویت اخلاق کریمانه در جامعه به برکت انقلاب اسلامی
از طرفی آیت الله عسگر دیرباز در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اخلاق نبوی، اظهار داشت: اخلاق و رفتار جامعه آنروز عربستان و در مقابل رفتار و برخورد بزرگوارانه پیامبر رحمت در تاریخ ثبت شده است.
وی ادامه داد: اخلاق منهای تقوا در قبال خداوند متعال معنا پیدا نمی کند،  جامعه اسلامی راست گویی ، درست کرداری، باوفایی و خیانت نکردن را به عنوان فضائل و کمالات انسانی می شمارد نه به این جهت که اگر این ها را رعایت کنیم برای ما سودمند و فاید اقتصادی و احترام اجتماعی دارد.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه انسان باید تقوا پیشه کند، بیان داشت: ما ریشه اخلاق را در چنین فضائل و کمالاتی می دانیم و تا زمانی که اخلاق بر چنین پایه محکمی استوار نشود هیچ گاه پیشرفت اخلاقی در جامعه نخواهیم داشت.
وی ابراز داشت:  امیدواریم به برکت انقلاب اسلامی و ساختارهایی که در جمهوری اسلامی است و همچنین با نصیحت ها و رفتارهای توام با اخلاق مقام معظم رهبری و برخی مسئولین مخلص کشور، روز به روز اخلاق کریمانه و اخلاق مبتنی بر تقوا و خداترسی  در جامعه اسلامی تقویت شود.

برپایی عدالت نبوی در جامعه به برکت انقلاب اسلامی
همچنین آیت‌الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه باید پیامبر اکرم(ص) را در جامعه الگو قرار دهیم، تصریح کرد: باید صفات ایشان را برجسته و از آن پیروی کنیم .
وی در ادامه اضافه کرد: پیامبر(ص) با برپایی عدالت به کسی ظلم نمی‌کرد و بیت‌المال را به‌طور مساوی بین مردم تقسیم می‌کرد و این رأفت ایشان تکرار نشدنی است.
آیت الله فقیهی عنوان داشت: این روحیه  پیامبر اکرم(ص) حکایت از آن دارد که شخصی که می‌خواهد در جامعه نفوذ کند باید تواضع، مهربانی و محبت نسبت به مردم داشته باشد و الگوی ما باید چنین شخصی باشد که رحمة للعالمین است و نه‌تنها نسبت به مسلمانان بلکه نسبت به تمام مردم ارزش قائل باشد.


حسین حیدری
انتهای پیام/



http://qomefarda.ir/37097
اخبار مرتبط

نظرات شما