یادداشت؛

شعبان؛ ماه با کرامات

طبق فرمایشات نقل شده از اهلبیت، احادیث و روایات ماه شعبان یکی از ماه های بزرگ و پر فضیلت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،

طبق فرمایشات نقل شده از اهلبیت، احادیث و روایات ماه شعبان یکی از ماه های بزرگ و پر فضیلت است. زیرا  شخصیت های بزرگ و ارزشمند که از ستارگان آسمان ولایت و امامت به شمار می آیند در ماه شعبان دیده به جهان گشوده اند؛  همچنین در پانزدهم شعبان ولادت پر برکت قطب عالم امکان حضرت ولی اللّه الأعظم مهدی موعود اتفاق افتاده است که خداوند به وسیله او به هر مظلومی از اولیاء و انبیاء و اصفیاء خویش از زمانی که پدر ما آدم به زمین آمده، وعده نصرت فرموده و وعده داده که زمین را پس از آنکه از ظلم و ستم و بی عدالتی پر شده، از عدل و داد پر کند.
علاوه بر موارد ذکر شده طبق برخی روایات نیمه این ماه شب قدر به شمار آمده که پیشوایان دینی به احیاء و شب زنده داری آن سفارش و تأکید کرده اند.


در فضیلت این ماه، همین بس که ماه پیامبر اکرم (ص) نامیده شده و هنگامی که آن حضرت هلال ماه را مشاهده می‌کرد، دستور می‌داد، کسی در سراسر مدینه ندا دهد که: ای مردم! این ماه، ماه من است، خدا رحمت کند کسی که مرا بر ماه من یاری دهد، یعنی آن را روزه بدارد!
ماه شعبان از ماه های پرفضیلتی است که خیلی مورد توجه است و در روایات واردشده است که مهم ترین اعمالی که در ماه شعبان لازم است مسئله صدقه و استغفار است.
در این ایام که مشکلات زیادی برای مردم و کشور پیش آمده است یکی از عبادت های مهم که بسیار سفارش شده صدقه است. در این ماه هر کسی به اندازه توان مالی خود برای رفع گرفتاری ها و مشکلات باید صدقه بدهد.
البته معنای صدقه فقط پول نیست؛ معنای صدقه هرچیز می تواند باشد مانند آگاهی دادن با علم، خدمت رسانی و بسیاری از موارد دیگر می تواند نوعی صدقه در نظر گرفته شود.
شاید برخی از اف راد نتوانند این مدلی صدقه بدهند اما توان مالی را داشته باشند که با مال خود صدقه بدهند. در خصوص صدقه دادن در این ماه روایتی است که خداوند بدن صدقه دهنده را بر آتش جهنم حرام می کند.
وی با اشاره به استغفار در ماه شعبان، گفت: استغفار هم در این ماه بسیار سفارش شده است و یکی از پرفضیلت ترین اعمال به شمار می رود. استغفار از گناهان و خطاهایی که ممکن است هر انسانی انجام دهد موجب می شود پاک وارد ماه مبارک رمضان شود. از همین رو گفتن روزانه ذکرهای «اسْتَغْفِرُاللَّهَ الَّذی لا الهَ الَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ، الْحَیُّ الْقَیُّومُ، وَ اتُوبُ الَیْهِ» و یا «اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ» به تعداد 70بار در این ماه بسیار سفارش شده است.
آیت الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم


انتهای پیام/110


http://qomefarda.ir/40870
اخبار مرتبط

نظرات شما