مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم:

حریم ۲ اثر طبیعی و تاریخی کوه نمک و تپه قلی درویش قم تصویب شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: حریم‌های اثر طبیعی کوه نمک قم و تپه تاریخی قلی درویش این استان توسط وزارت میراث‌فرهنگی مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری ایرنا، علیرضا ارجمندی اظهار داشت: اثر طبیعی کوه نمک واقع در بخش مرکزی است که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران آثار طبیعی را به سمت خود می‌کشاند.
وی ادامه داد: این اثر یکی از آثار شاخص طبیعی ایران است و دریاچه‌ای بالای کوه است که قندیل‌های نمکی در فصول مختلف سال در آن شکل می‌گیرد و باتوجه‌به این که پهنه طبیعی خاصی بود حریم آن در اداره کل ثبت حریم وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مورد تصویب قرار گرفت.
وی بیان کرد: عرصه کوه نمک حدود ۹۰۰ هکتار و حریم ثبت شده برای آن در حدود ۶ هزار و ۶۶۵ هکتار است.
کوه نمک قم در ۱۵ کیلومتری جاده قم به سمت جعفریه قرار گرفته و از جمله جاذبه‌های طبیعی استان قم به شمار می‌رود.
ارجمندی در مورد ثبت حریم جدید برای تپه قلی درویش قم نیز گفت: این تپه پیش‌ازاین حریم داشت؛ اما مورد بازنگری قرار گرفت.
وی ادامه داد: این بازنگری بر اساس گمانه‌زنی‌های انجام شده و مدارک مستند علمی صورت گرفت و پیش‌ازاین منطقه تاریخی قلی درویش عرصه و حریم بزرگی داشت؛ اما منطبق بر گمانه‌زنی نبود.
وی تأکید کرد: حریم جدید و بازنگری شده برای تپه قلی درویش قم منطبق بر آثار باستان‌شناسی و گمانه‌زنی‌های انجام شده و دقیق است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم افزود: مساحت حریم تصویب شده برای تپه قلی درویش حدود ۱۶ هکتار است.
وی یادآور شد: زمانی که برای آثار طبیعی و تاریخی عرصه و حریم تأیید می‌شود ضابطه‌ای قانونی برای حمایت از آن‌ها ایجاد می‌گردد که همه اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به رعایت این ضوابط هستند.
وی ادامه داد: این ضوابط و حریم تعریف شده، از طرف وزارتخانه میراث‌فرهنگی به استاندار قم و ادارات ذی‌ربط ارسال می‌شود و هر دستگاه یا شخص حقیقی که از آن ضوابط تخطی کند تخلف از قانون است و مشمول مجازت و برخورد از طریق قوانین حقوقی می‌شود.
ارجمندی  تصریح کرد که ثبت حریم برای آثار طبیعی و تاریخی بیشتر جنبه حفاظتی و صیانت از آثار را دارد.
در استان قم ۷۶ حریم مصوب برای آثار طبیعی و تاریخی وجود دارد و پیگیری برای ثبت ۲۲ حریم دیگر در دست انجام است.
تپه باستانی قلی درویش قم از نظر تاریخی و ما قبل تاریخ در خاورمیانه بی‌نظیر است. آثار قبل از تاریخ قم به‌مراتب بیشتر از آثار تاریخی موجود در دیگر شهرهای مهم کشور است؛ ولی به دلیل عدم رسیدگی، تعداد آثار سالم و مرمت شده در دیگر شهرها بیشتر از قم می‌باشد و آن شهرها را نسبت به قم تاریخی‌تر کرده است.
باستان‌شناسان معتقدند با عنایت به آثار تاریخی به‌دست‌آمده از آن، ‌ این محوطه را می‌توان از مبانی شهرنشینی و قطب عصر آهن ایران نامید.
بنا بر یافته‌های تاریخی در عصری که عصر آهن نام داشت شهرها و سایت‌های یک‌جانشینی را شاهد نیستیم؛ اما در تپه قلی درویش قم، ‌ یک شهر با تمام ویژگی‌ها و روابط اجتماعی و اقتصادی موجود است.
عصر آهن به دوره‌ای اطلاق می‌شود که بشر از آهن استفاده کرده است که این امر در گورستان‌های کشور مشاهده می‌شد؛ اما در سازهای معماری دیده نشده بود درحالی‌که تپه قلی درویش خلاف این نظریه را ثابت کرد به‌گونه‌ای که بخش‌های مختلف صنعتی مورد کاوش قرار گرفته است.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/47277
اخبار مرتبط

نظرات شما