قم فردا گزارش می‌دهد؛

ضرورت استفاده از رسانه برای تبلیغ محرم

امروز باید از ابزار و سکوهای مختلف رسانه برای تبلیغ دین مخصوصا اهداف عاشورا و قیام امام حسین(ع) استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» عصر حاضر را عصر ارتباطات و اطلاعات نامیده‌اند چرا که امروز کوچک‌ترین خبر و اتفاقی که در هر گوشه‌ای از جهان رخ دهد به‌سرعت از طریق رسانه‌ها به دنیا مخابره می‌شود. امروز هر مطلبی از طریق ابزارهای مختلف رسانه در دنیا با سرعت نور منتشر می‌شود و این ابزار قدرتمند در دهه‌های اخیر بیشتر در اختیار دشمن بود؛ اما در سال‌های گذشته جبهه انقلاب و مقاومت و مسلمانان هم از این ابزار مهم و قدرتمند در حال استفاده هستند.

بهترین فعالیت رسانه‌ای، افزایش معرفت دینی است
در حال حاضر برای تبلیغ و ترویج محرم و اهداف قیام امام حسین (ع) در دنیا باید از سکوهای مختلف رسانه استفاده کنیم از همین رو سید محمدحسن یزدی نژاد در گفتگو با خبرنگار «قم فردا» با اشاره به نقش  و جایگاه رسانه‌ها در شناساندن محرم و هدف قیام عاشورا به دنیا، اظهار داشت: محرم و عزاداری سیدالشهدا (ع) شفای دردهای قلبی، روحی و اجتماعی است و دشمن برای تحت‌الشعاع قراردادن مراسم عزای امام حسین (ع) طرح‌های مختلفی را برنامه‌ریزی کرده است.
وی ادامه داد: امروز قرآن و روضه سیدالشهدا (ع) رسانه‌های بزرگی برای طرح ارزش‌های فردی و اجتماعی است.
مسئول سازمان فضای مجازی بسیج استان قم خاطرنشان کرد: تعظیم شعائر، به یادآوری محتوای کربلا و زنده نگه‌داشتن کربلا از جمله وظایف رسانه‌های امروز است.
وی خاطرنشان کرد: محرم موسم و فصلی برای دانستن و آموختن است. امام حسین (ع)، شهید راه دین است، پس افزایش معرفت دینی بهترین فعالیت رسانه‌ای در محرم است. برای بسیاری از ما که از کودکی ذاکر اهل‌بیت (ع) به‌ویژه امام حسین (ع) بوده‌ایم و در مجالس مدح این عزیزان شرکت می‌کردیم با جانمان مأنوس است این تصاویر در ذهنمان زنده است.
یزدی نژاد در ادامه با اشاره به جایگاه رسانه در مقابله با هجمه رسانه‌های معاند در خصوص محرم، ابراز داشت: گرامیداشت ایام محرم و اقامه عزای سیدالشهدا، تعظیم و تکریم این ماه عزا به‌عنوان نماد ارزش‌های دینی، معنوی و انسانی از جمله اهدافی است که رسانه‌ها باید برای بالابردن سطح شناخت مخاطب در مقابله با هجمه رسانه‌های معاند انجام دهند.

ظهور و گسترش اشکال جدید رسانه در چند دهه‌ اخیر را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین نمادهای تحول جهانی دانست که تأثیرات مستقیم و غیرمستقیمی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... به همراه داشته است. این پدیده به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمادهای تمدن جدید، واجد محاسن و معایب فراوان است که به نحوه استفاده از آن ارتباط دارد.
بدیهی است دشمنان اسلام از این پدیده در راستای مقابله با فرهنگ اسلامی بهره می‌برند؛ اما در مقابل جبهه اسلامی این فرصت را در اختیار دارد تا از این پدیده و اشکال نوظهور آن در راستای تبلیغ دین و معارف اسلامی بهره گیرد.
یکی از جنبه‌های تبلیغی به‌ویژه در ایام سوگواری امام حسین (ع) شناساندن محرم و هدف قیام عاشورا به دنیاست. همچنان که امامان معصوم هم در گفتار و هم در رفتار با استفاده از رسانه‌های مختلف زمان خویش در هر فرصتی برای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره رشادت‌های حضرت سیدالشهدا و اصحاب بزرگوارش و تبیین اهداف قیام عاشورا بهره می‌گرفتند.

محرم بهترین رسانه برای تبلیغ و ترویج اسلام است
این در حالی است که داوود شمس در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به نقش رسانه‌ها در مقابله با هجمه رسانه‌های معاند به جایگاه محرم و عزاداری برای امام حسین (ع) اظهار داشت: در سال 61 هجری رسانه‌های اموی تلاش کردند تا واقعیت‌ها و حقیقت‌های رخ‌داده در واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) را وارونه جلوه دهند؛ اما حضرت زینب (س)  و امام سجاد (ع) که پیام‌رسان و رسانه آن زمان واقع عاشورا محسوب می‌شوند توانستند اتفاقات رخ‌داده در عاشورا را به دنیا منعکس کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر هم رسانه‌های معاند خارجی مانند من و تو، بی‌بی‌سی و برخی رسانه‌های فریب‌خورده داخلی با برخی حرکت‌ها در تلاش هستند تا چراغ و نور امامت را خاموش کنند که باید به این فریب‌خوردگان گفت که نمی‌توانند به اهداف خود برسند .
مسئول بسیج رسانه سپاه استان قم با اشاره به هجمه دشمن به جوانان و نوجوانان، گفت: جوانان و نوجوانان ما اهل‌بیتی هستند و پای منبر بوده‌اند و دین‌باور و دین رفتار هستند و برهه‌های حساس مقابل دشمن ایستادگی می‌کنند و نقشه‌های دشمن را خنثی می‌کنند.
وی اضافه کرد: خود ایام محرم یک رسانه است؛ منبری‌ها، وعاظ و مداحان رسانه هستند؛ در ایام محرم هیچ رسانه‌ای به عظمت خود ماه محرم نیست که باید از این فرصت برای ترویج دین و اسلام بهترین استفاده را داشته باشیم.
شمس خاطرنشان کرد: در این شب‌ها به‌خوبی می‌بینیم که نوجوانان و جوانان برای خود در محلات هیئت تشکیل داده‌اند و برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند. دشمن باید بداند که درست است جوانان ما انتقادهایی دارند؛ اما هیچ زمانی عَلم امام حسین (ع) در ایران اسلامی بر روی زمین نخواهد افتاد و جوانان و نوجوانان همانند دوران دفاع مقدس که در جبهه‌ها حضور پیدا کردند در حال حاضر هم این گونه است و مردم ما قبول نمی‌کنند که بر شخصیت و جایگاه ائمه و قرآن کریم توهین شود.



از طریق رسانه‌ها ابعاد مختلف قیام عاشورا را برای جهانیان تبیین کنیم
همچنین در این خصوص محمد ملک‌زاده، کارشناس سیاسی افزود: امروز ما می‌توانیم از طریق رسانه‌های مختلف اجتماعی ابعاد مختلف قیام عاشورا را برای جهانیان تبیین نموده و از این طریق فرهنگ ناب اسلامی را تبلیغ کنیم به‌عنوان‌مثال یکی از مهم‌ترین کارکردهای رسانه در این زمینه، معرفی اهداف قیام حسینی است. باید تبیین نمود که حرکت امام حسین علیه‌السلام برای اقامه حق و اجرای احکام شریعت و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر بود. ازاین‌رو امام حسین فرمود: «انّما خرجت لطلب الاصلاح فی امّة جدّی ارید ان امر بالمعروف وانهی عن المنکر" «قیام من برای اصلاح امت جدم و اقامه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است».
حجت‌الاسلام ملک‌زاده خاطرنشان کرد: تبیین چنین اهدافی در واقع تداوم بخشیدن به راه پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و پیامبران الهی است که باهدف اقامه قسط و ایجاد حکومت و نظام الهی در میان قوم خود مبعوث گردیدند.
وی عنوان کرد: یکی دیگر از ابعاد مهم واقعه عاشورا که باید از طریق رسانه‌های مختلف و در منابر و خطابه به تبیین آن پرداخت، ابعاد سیاسی این نهضت است. ازاین‌رو در طول تاریخ اسلام، دشمنان اسلام و اهل‌بیت همواره نگران برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) بوده‌اند و برخی حاکمان مستبد مانند متوکل عباسی سخت‌گیری‌های شدیدی نسبت به زائرین قبر امام حسین (ع) اعمال می‌کردند.
در حادثه عاشورا باید به بٌعد سیاسی هم توجه شود
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: این مطلب نشان‌دهنده ابعاد سیاسی این حرکت و ترس دشمنان اهل‌بیت از الگوگرفتن عزاداران از این واقعه است. عدم توجه به بعد سیاسی واقعه عاشورا و دور نگه‌داشتن این مراسم از وقایع سیاسی هر عصر، مطلوب دشمنان اسلام است.
وی ادامه داد: برگزاری مراسم صرفاً عاطفی و غیرسیاسی خطری برای دشمنان ندارد و چنین عزاداری‌هایی مطلوب اهل‌بیت هم نیست. سید بن طاووس در کتاب لهوف روایتی را نقل می‌کند که در آن پیامبر اکرم (ص) در مسجد مدینه داستان شهادت امام حسین را برای مردم تعریف می‌کرد. همه شروع به گریه کردند، پیامبر فرمود: اتبکونه و لاتنصرونه؟!...  آیا برایش گریه می‌کنید و یاری‌اش نمی‌دهید...؟!



انتهای خبر /160


http://qomefarda.ir/49679
اخبار مرتبط

نظرات شما