نسخه ۴ نرم‌افزار جامع تفاسیر نور رونمایی می‌شود

نسخه ۴ نرم افزار جامع تفاسیر نور روز یکشنبه با حضور مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم رونمایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقی آسمانی در نشست خبری رونمایی از چهارمین نسخه نرم‌افزار «جامع تفاسیر نور» به‌عنوان جامع‌ترین دانشنامه قرآن‌پژوهی هوشمند که در سالن جلسات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور برگزار شد، اظهار داشت: برنامه جامع تفاسیر، مهم‌ترین و فاخرترین برنامه مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور است.
وی ادامه داد: نسخه اولیه این تفسیر در سال ۱۳۷۶ رونمایی شد. این برنامه فعالیت‌های قرآنی را برای پژوهشگران تسهیل می‌کند.
مدیرگروه قرآن مرکز نور اضافه کرد: مهم‌ترین نرم‌افزار پژوهشی مرکز در عرصه قرآن کریم برنامه جامع تفاسیر نور است. با استفاده از این نرم‌افزار معارف قرآن کریم به جامعه و پژوهشگران معرفی خواهد شد.
وی اضافه کرد: سومین نسخه این نرم‌افزار در سال ۱۳۹۲ رونمایی شده است، علت فاصله ۱۰ساله میان دو نسخه تغییر سکوها و دیتاهای مرکز بوده است.
حجت‌الاسلام آسمانی با اشاره به اینکه تولید اپلیکیشن قرآن نور نیز در سال ۱۴۰۰ انجام شد، گفت: تمام محتواهای پایگاه قرآن نور را در اپلیکیشن قرار دادیم؛ ولی هیچ‌کدام نمی‌توانند کاربرد نرم‌افزاری داشته باشند.
وی ادامه داد: افزایش تحقیقات و پژوهش‌ها موجب احساس نیاز برای تولید نسخه چهارم این نرم‌افزار شد.
مدیرگروه قرآن مرکز نور با اشاره به اینکه ۴۹۶ عنوان کتاب منابع نسخه سوم نرم‌افزار بودند، ابراز داشت: در این نسخه توانستیم  از ۹۰۳ عنوان کتاب تفسیری در بیش از سه هزار جلد به‌عنوان منابع استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: نگاه ما کاملاً فرامذهبی بوده است و از کتب قوی و معتبر اهل‌سنت نیز در تولید این نرم‌افزار استفاده کرده‌ایم.
حجت‌الاسلام آسمانی با اشاره به اینکه تمام این موارد در پایگاه و اپلیکیشن قرآنی اضافه خواهد شد، گفت: دانشنامه این برنامه نیز در کنار و ذیل کتاب آمده است. در بخش دانشنامه با انتخاب هر آیه می‌توانید به احادیث شیعی و غیر شیعی مرتبط با آن آیه نیز دسترسی پیدا کرد.
وی با بیان اینکه چهار ترجمه گویا در این نرم‌افزار وجود دارد، تصریح کرد: همچنین در بخش دانشنامه با انتخاب یک آیه می‌توانید شبیه‌ترین آیات به آیه مذکور را نیز جست‌وجو کنید.

در نسخه چهارم توجه ویژه‌ای به الفاظ قرآن کریم شده است
همچنین در ادامه این جلسه  حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسیح توحیدی مدیر اداره نصوص دینی مرکز نور با اشاره به اینکه عربی‌بودن قرآن کریم یکی از ویژگی‌های برجسته این کتاب است، گفت: خداوند در قرآن کریم به این موضوع اشاره کرده است.
وی ادامه داد: کلام عربی، فصیح، بیّن و آشکار است، خداوند نیز از این بستر برای معرفی مفاهیم الهی استفاده کرده است.
مدیر اداره نصوص دینی مرکز نور با اشاره به اینکه در نسخه چهارم توجه ویژه‌ای به الفاظ قرآن کریم شده است، بیان کرد: بیش از ۱۶ هزار واژه غیرتکراری قرآن کریم در این نرم‌افزار به کاربر ارائه شده است.
وی افزود: حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار برچسب صرفی در کلمات قرآن کریم قرار دادیم که بر اساس آن کاربران می‌توانند جست‌وجو داشته باشند.
حجت‌الاسلام توحیدی با اشاره به اینکه روابط نحوی میان واژگان قرآن کریم در این نرم‌افزار ارائه شده است، گفت: بیش از ۷۰ ترجمه فارسی در این قرآن کریم قرار دارد و این انتخاب برای مخاطبین است که هر کلمه در آیه را با تفاسیر مختلف بررسی کند.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/47788
اخبار مرتبط

نظرات شما