مدیرکل خدمات شهری شهرداری:

آمادگی ۷ بوستان برای اسکان زائران نوروزی

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور خدمات شهری شهرداری قم گفت: بوستان‌های فدک، مهدی (عج)، هاشمی، غدیر، امام رضا (ع)، نیاز و نیایش برای اسکان زائران آماده شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» سید محسن میرهادی روز دوشنبه در جلسه کمیته اجرایی ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر قم که در تالار امام رضا (ع) فرمانداری برگزار شد اظهار کرد: پارکینگ شماره چهار مسجد جمکران نیز با ظرفیت چهارهزار و ۷۰ تخته چادر به این موضوع اختصاص پیدا کرده است.

 وی گفت: مکان‌های تعیین شده توسط شهرداری از جمله سوله‌های بحران، پس از اقامتگاه‌هایی که در آموزش‌وپرورش، مساجد و حسینیه‌ها در نظر گرفته شده، اولویت اسکان محسوب می‌شود.

 میرهادی با بیان این نکته که سه هزار نفر نیروهای خدماتی، فضای سبز و آتش‌نشانی به‌صورت ویژه آماده‌باش هستند افزود: برای برپایی ۱۵ غرفه فروش تزیینات سفره هفت‌سین برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

 وی افزود: ۱۶ غرفه جهت عرضه میوه تنظیم بازار شب عید دایر شده است و باتدبیر سازمان میادین میوه و تره و بار، برای دسترسی آسان‌تر شهروندان، پنج بازارچه نیز به این مجموعه اضافه شده است.

 میرهادی، تدوین ۱۸ برنامه فرهنگی را از دیگر اقدام‌های ویژه برای تعطیلات نوروزی ذکر کرد و گفت: آیین استقبال از زائران و مسافران نوروزی را با حضور خادمان حرم حضرت معصومه و مسجد جمکران در عوارضی قم - تهران خواهیم داشت.

 مسافران نوروزی شئونات ماه رمضان را رعایت کنند

 فرماندار قم نیز در این جلسه با تأکید بر رعایت شئونات ماه مبارک رمضان از سوی زائران و مسافران نوروزی گفت: در مکان‌های گوناگون مانند بوستان‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها به موضوع حفظ حرمت ماه رمضان توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

 عباس ذاکریان ادامه داد: امسال ایام نوروز به دلیل تقارن با ماه رمضان شرایط ویژه‌ای دارد، باید اطلاع‌رسانی مناسب و دقیقی صورت بگیرد که اقدام‌های خلاف شئونات این ماه مبارک را شاهد نباشیم.

 وی همچنین با ذکر این نکته که زائران و مسافرانی که به قم مشرف می‌شوند، به‌عنوان میزبان مکلف هستیم، همه خدمات را در اختیارشان قرار دهیم افزود: رعایت شئونات ماه رمضان در شهر قم ضروری است.

 وی ادامه داد: برای افرادی که به‌واسطه مسافر بودن، قادر به روزه‌داری نیستند باید مکان‌هایی پیش‌بینی شود.

 ذاکریان، توجه به موضوع اسکان زائران نوروزی را مورد اشاره قرارداد و اظهار کرد: آموزش‌وپرورش و میراث‌فرهنگی در این زمینه با جدیت اقدام کنند، هماهنگی بین دستگاه‌ها بسیار مهم است.

 

 فرماندار قم گفت: اگر به‌خاطر بارندگی با وضعیت اضطراری مواجه شدیم و نیاز به استفاده از سوله‌های ورزشی داشتیم، اکیپ‌های مستقر، مسافران را به مکان‌های پیش‌بینی شده هدایت کنند.

 ذاکریان، نظارت بر مجتمع‌های بین‌راهی را حائز اهمیت دانست و گفت: این مراکز توسط دستگاه‌های مختلف مانند میراث‌فرهنگی، صمت، تعزیرات حکومتی و مرکز بهداشت به‌واسطه رعایت مسائل بهداشتی همچنین داشتن نمازخانه و عرضه کالا و خدمات با قیمت مناسب، به‌دقت مورد نظارت و بازرسی قرار گیرند.

 وی تأکید کرد: همه باید تلاش کنیم، تا زائران و مسافرانی که در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ به قم سفر، و یا از این استان عبور می‌کنند، حقوقشان تضییع نشود و با خاطره خوش بروند.

 

 ۲۵۰۰ کلاس درس برای اسکان مسافران نوروزی آماده‌سازی شد

 معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش‌وپرورش قم نیز با اشاره به آماده‌سازی ۲ هزار و ۵۰۰ کلاس درس برای اسکان زائران نوروزی گفت: این تعداد محل اسکان برای شرایط عادی است، ولی در صورت وقوع بارندگی و برودت دمای هوا، بیش از ۴۰۰ نمازخانه مدارس نیز آماده پذیرش خواهد بود.

 عباس اسکندری با اشاره به آماده‌بودن ۱۶ سالن ورزشی آموزش‌وپرورش جهت اسکان زائران خاطرنشان کرد: در خصوص اولویت‌های پذیرش مسافران نوروزی در هر روز، توسط ستاد سکان که در فرمانداری مستقر است، تصمیم‌گیری می‌شود.

 وی افزود: مدارس به علت برخورداری از امکانات گوناگون مانند سیستم‌های گرمایشی، مفروش بودن و نیروی خدماتی، مناسب‌ترین مکان برای اسکان به شمار می‌آیند.

 اسکندری گفت: سالن‌های ورزشی و یا سوله‌هایی که از سوی شهرداری مشخص می‌شود اولویت‌های بعد اسکان هستند.

 ۷۰ نیروی امدادی به مسافران نوروزی قم خدمات می‌دهند

 مدیرکل مدیریت بحران قم نیز با اشاره به اینکه در ایام نوروز ۲۵ تیم امداد و نجات در نقاط مختلف استان آماده خدمات‌دهی به بیماران و مصدومان احتمالی هستند گفت: روزانه ۷۰ نفر در این اکیپ‌ها مشغول‌اند.

 محسن اوروجی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی نیز هماهنگی‌های لازم را انجام داده است گفت: طبق دستور وزیر بهداشت، نظارت‌های دقیقی بر بیمارستان‌ها، رادیولوژی‌ها و سایر مجموعه‌های درمانی انجام می‌پذیرد.

 وی تأکید کرد: مرکز فوریت‌های پزشکی استان نیز برای ارائه خدمات با ظرفیت کامل در تمام مناطق شهری و روستایی حضور فعال دارد.

 مدیرکل مدیریت بحران استان خاطرنشان کرد: هشت تیم بهداشتی نیز با همکاری اداره کل میراث‌فرهنگی، سازمان صمت و اداره کل تعزیرات حکومتی اقدامات نظارتی را دنبال خواهند کرد.

 وی ادامه داد: در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی نیز با ۲۵ پایگاه ثابت، روزانه ۱۳۰ نفر در هر شیفت کاری برای ارائه خدمات در آمادگی به سر می‌برند.

 اوروجی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بارش‌های یک ماه اخیر در استان، همچنین احتمال بارش‌های قابل‌توجه طی روزهای آینده خاطرنشان کرد: باتوجه‌به پرُ شدن ظرفیت سدهای مختلف استان و خطر غرق‌شدن، مسافران و شهروندان از نزدیک‌شدن به این سدها، خودداری کنند.




انتهای پیام/



منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/48042
اخبار مرتبط

نظرات شما