چرا صدای بالگرد بیشتر از هواپیما به گوش می‌رسد؟

صدای پرواز بالگرد بیشتر از هواپیما به گوش انسان می‌رسد که در این گزارش به چرایی این موضوع پاسخ داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اکثر مردم با شنیدن صدای هلیکوپتر، صدای آن را تشخیص می‌دهند، حتی هنگامی که یک بالگرد بیش از حد به زمین نزدیک باشد، به گوش انسان ضرر می‌رساند. طراحی تیغه‌های بالگردها عامل اصلی سر و صدای زیاد این وسیله نقلیه هستند اما موارد دیگری نیز در این موضوع دخیل هستند که در ادامه این گزارش به آنها خواهیم پرداخت.

جالب است که بدانید حجم زیادی از صدایی که از زمین شنیده می‌شود، صدای موتور بالگرد نیست بلکه صدای تیغه‌هایی است که با سرعت زیاد با هوا برخورد می‌کنند و هوا را از هم می‌شکافند. همچنین چرخش زیاد تیغه‌ها موجب ایجاد گردباد در اطراف بالگرد می‌شوند که به خودی خود موجب سر و صدا می‌شوند.

با این حساب صدایی که از زمین از بالگرد یا هواپیما شنیده می‌شود به هیچ عنوان صدای موتور این وسیله‌ها نیست؛ بلکه صدای شکافی است که به وسیله تیغه‌های بالگرد یا حرکت هواپیما ایجاد می‌شود و به گوش ما بر روی زمین می‌رسد.

بنابراین به طور کلی دو عامل موجب می‌شوند که ما از زمین صدای بالگرد را بیشتر و قوی‌تر از هواپیما بشنویم که یکی به دلیل بزرگی تیغه‌های بالگرد و به دنبال آن شکافی است که به این واسطه در هوا ایجاد می‎شود و دلیل دیگر هم این است که فاصله بالگرد از زمین بیشتر از فاصله هواپیما تا زمین است.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/28065
اخبار مرتبط

نظرات شما