مدیرخبرگزاری مهر استان قم:

خط خبری مشخص برای پوشش هیئت ها وجود ندارد/هیئت در کنار کارکرد مذهبی کارکرد آموزشی و وحدت بخشی هم دارد

مدیرخبرگزاری مهر استان قم با اشاره به اینکه فقررسانه ای در بین اعضای هیئت وجود دارد، گفت: مهمترین مشکل ما این است که هنوز یک خط خبری مشخص برای پوشش هیئت ها نداریم. در واقع یک رسانه کنشگر ویژه هیئت که توان کنشگری داشته باشد نداریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علی فردوسی در میزگرد راهکارهای بازنمایی رسانه ای اقدامات هیئات مذهبی در بحران کرونا که در دفتر خبرگزاری حوزه برگزار شد با اشاره به برخی نظرات کارشناسان غربی در خصوص دین، اظهار داشت: یکی از این کارشناسان که چپگرا و معترض به اندیشه های سرمایه گذاری است دین را افیون توده ها می داند. یعنی کارکرد دین برای جریان سرمایه گذاری، مقاوم کردن مردم در مقابل مشکلات بوده است.
هیئت در کنار کارکرد مذهبی کارکرد آموزشی و وحدت بخشی هم دارد
وی ادامه داد:  هیئت یک مبنا و کارکرد مذهبی دارد و در کنار آن کارکرد هویت بخشی و آموزشی و وحدت بخشی هم دارد.
مدیرخبرگزاری مهر استان قم با اشاره به اینکه درحالی که نهاد اجتماعی هیئت یک هدف مهمی را دنبال می کند، گفت: در واقع انقلاب اسلامی از دل مساجد و همین هیئت ها بیرون آمد و شکل گرفت.
وی اضافه کرد: رویکرد غرب به نهادهای دینی ما چنین است. ما صرفا مثل گروه های مذهبی دیگر نیستیم که یک قاعده فقهی هزار و چهارصدساله داشته باشیم و تغییر نکند. در همین زمینه باعث شده که کارکرد هیئت ها همیشه متغیر بوده و همین مساله وحدت بخشی و قدرت بخشی و هویت بخشی ما حول محور هیئت شکل گرفته است.
دعوای غربی ها با هیئت پیش از کرونا است
فردوسی با اشاره به اینکه دعوای غربی ها با هیئت پیش از کرونا است، بیان داشت: پس از شروع کرونا، بسیاری از اندیشمندان حوزه مهندسی عملیات روانی قائل به آن بودند که این مساله یک عملیات روانی صرف نیست و یک جنگ شناختی در جامعه اسلامی ایران است تا جامعه ایران را به یک کنش میدانی برساند و  این اتفاق پله پله افتاد.
وی ادامه داد: امروزه شاهد آن هستیم که برنامه ریزی برای فاصله گرفتن و بی اعتمادی مردم به حاکمیت رخ داد و این بی اعتمادی به حاکمیت باعث شد که مردم به تعطیلی های کرونایی عمل نمی کنند. با این بی اعتمادی ما به عادی سازی رسیدیم که آمار فوتی های کرونا بالا رفت.
مدیرخبرگزاری مهر استان قم افزود: حال با این زمینه سازی، هیئتی که به دنبال کارکرد شناختی و مفهومی و هویت بخشی و آموزشی است، این دوگانه را شاهد می شود. بیش از 85 درصد هیئت ها بر اساس مشاهدات شخصی، این پروتکل ها را رعایت می کنند، ولی رسانه های معاند با برجسته سازی همان چند هیئت برای تعمیم علیه کل جریان هیئت ها استفاده می کنند.
خط خبری مشخص برای پوشش هیئت ها وجود ندارد
وی خاطرنشان کرد: مهمترین مشکل ما این است که هنوز یک خط خبری مشخص برای پوشش هیئت ها نداریم. در واقع یک رسانه کنشگر ویژه هیئت که توان کنشگری داشته باشد نداریم. سرعت عمل ما در اکثر رویدادها پایین است و جایی هم که می خواهیم سریع عمل کنیم محتوا را فدای سرعت می کنیم.
 فقررسانه ای در بین اعضای هیئت وجود دارد
فردوسی بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات این حوزه آن است که بسیاری از هیئت ها نسبت به مفاهیم رسانه و کارکردهای آن درک درستی ندارند. هنوز باور نداریم دشمنانی به دنبال رصد این فعالیت ها هستند و با خوش باوری به این سمت نگاه می کنیم.
وی اضافه کرد: متاسفانه با فاصله گرفتن از برجسته سازی رسانه ای به روزمرگی رسانه ای مبتلا شدیم.اگر به حوزه برجسته سازی بهای بیشتری بدهیم می توانیم بخشی از مشکلات خود را در فضای رسانه ای حل کنیم. امروزه در حوزه های سیاسی در رسانه های خود، به خوبی عمل کرده ایم ولی در حوزه مفهوم سازی فرهنگی به این خوبی عمل نکرده ایم. رسانه هایی که سویه مذهبی دارند باید در این زمینه فعال باشند.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/28223
اخبار مرتبط

نظرات شما