گزارش قم فردا از گلایه مردم در خصوص نسخه الکترونیکی؛

سود هنگفت بیمه‌ها و مراکز درمانی از طریق نسخه الکترونیک/دریافت هزینه آزاد از بیمار با دلایل مختلف

نسخه الکترونیکی چندین ماه است که به صورت گسترده در کشور اجرا شده و ازابتدای دی ماه به طور کامل نسخه نویسی کاغذ حذف شده اما نبود زیرساخت قوی در اجرای این سیستم و برخی دلایل واقعی و یا غیر واقعی مراکز درمانی باعث فشار اقتصادی بیشتر به مردم در مراجعه به این مراکز شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، از ابتدای دی ماه بود که به طور کامل نسخه نویسی کاغذ حذف شد و مراکز درمانی و پزشکان موظف شدند که نسخه پیچی خود را به صورت الکترونیک انجام دهند. البته اجازه نسخه نویسی کاغذی هم در حد 5درصد داده شد چرا که امکان دارد به دلایل مختلف پزشک نتواند نسخه را به صورت الکترونیک بنویسد.
در هر حال امروز این طرح با تمام خوبی ها و بدی ها در حال اجرا می باشد  البته اگر زیرساخت های مورد نیاز این طرح و اعتبارات اجرای دقیق آن تامین شود قطعا یکی از طرح های خوب می باشد اما اگر کوچکترین مشکلی در هر بخش از این طرح ایجاد شود حتما مردم ضرر خواهند کرد.



شفافیت بیشتر با تشکیل پرونده الکترونیکی سلامت
در این خصوص شاهین طبری؛ کارشناس اقتصاد سلامت در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به این طرح بیان کرد: نسخه الکترونیک منافع و مزایای بسیار زیادی برای افراد و جامعه دارد. یکی از منفعت هایی که از عدم چاپ نسخه کاغذی حاصل می‌شود، منفعت اقتصادی است. ما سالانه 60 میلیون نسخه کمتر چاپ می‌کنیم و طبیعتاً این موضوع از نظر اقتصادی برای جامعه بسیار مفید خواهد بود و در راستای آن دیگر نیازی نیست مردم در صف‌های بعضاً طولانی چاپ دفترچه، منتظر بمانند.
وی ادامه داد: همچنین هر دفترچه 10 برگه داشت که باید جمع‌آوری و به آن رسیدگی می‌شد که در واقع با الکترونیکی شدن نسخ تمامی این فرآیندها در بحث درمان، به پایان رسید. 
 طبری در ادامه اظهار کرد: تأثیر نسخه الکترونیک بیشتر زمانی مشخص می‌شود که پرونده الکترونیکی سلامت تشکیل شود. با تشکیل این پرونده پزشک تعهد بیشتری در برابر تجویز دارو و مقدار حجم آن برای بیمار دارد؛ چرا که تمامی خدمات تشخیصی و درمانی در پرونده بیمار به صورت مستند ثبت می‌شود. همچنین در مواقعی سامانه‌ی دارویی پزشک، می‌تواند خطای پزشکی را تشخیص و به پزشک اطلاع دهد.
این فعال حوزه کسب‌وکارهای نوآور به دلایل دیگر نارضایتی برخی از پزشکان اشاره و بیان کرد: برخی از پزشکان نگران هستند که با نسخه نویسی الکترونیک، مالیات های غیر معقولی برای آنان در نظر گرفته شود، به همین دلیل مخالف این طرح هستند. همچنین آنان معتقدند که منافع برخی از پزشکانی که طرف قرارداد بیمه نیستند، نادیده گرفته شده است.

سود هنگفت بیمه‌ها از خطاهای نسخه الکترونیک/ اجرای ناقص نسخه الکترونیک هزینه درمان را افزایش داد
اما همانطور که گفته شد اجرای ناقص این طرح و خطا در نسخه پیچی الکترونیک باعث بالا رفتن سود بیمه و مراکز درمانی و همچنین افزایش هزینه توسط بیمار می شود.
در این خصوص علی سالاریان معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی درخصوص برنامه‌های سازمان نظام پزشکی برای اجرای امضای الکترونیک اظهار داشت: در مورد طرح ملی نسخه الکترونیک همه می دانیم که این موضوع نیاز روز است و پیشرفت فناوری این اختیار را برای جامعه پزشکی و متولیان سلامت فراهم کرده است تا بتوانند دقت و سرعت درمان را با این پروسه الکترونیک افزایش داده و سرعت کا را بهبود ببخشند.
وی با بیان اینکه اگر این موضوع به درستی اجرایی نشود می‌تواند عواقب بدی به دنبال داشته باشد گفت: متاسفانه می‌بینیم که بستر اجرای نسخه الکترونیک و پرونده الکترونیک در کشور فراهم نبود و به جای اینکه سرعت کار را بیشتر شود باعث معطل ماندن مردم و استیصال جامعه پزشکی شد و همچنین منجر به این شد تا در فضای مجازی افراد غیرپزشک و غیرمجاز نیز در بستر مجازی ویزیت سو استفاده کنند.
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی گفت: آنطور که کارشناسان اقتصادی تخمین می زنند بیمه ها چندین هزار میلیارد تومان از اجرای نسخه الکترونیک سود داشته اند، از بابت حذف دفترچه ها، از بابت حذف نسخه خوانی و اینکه این طرح خوب اجرا نشد و بسیاری از مردم خدمات درمانی را آزاد دریافت کردند.
وی با بیان اینکه اجرای امضای الکترونیک نیازمند هزینه، نیروی انسانی و سرور و تجهیزات است افزود: وقتی وظیفه ای به سازمان یا نهادی واگذار می شود باید اعتبار و اختیار لازم را فراهم کنیم. نمی شود بدون هزینه و اعتبار اقدامی را از سازمانی درخواست کرد.
سالاریان افزود: ساده انگاری ها و سهل انگاری در اجرای نسخه الکترونیک عواقب زیادی در پی داشت و مردم ناراضی شدند درحالی که نیت از اجرای این کار بالاتر رفتن دقت درمان بود درحالی که بیمه ها به دنبال صید بیشترین اعتبار و خرج کمترین هزینه هستند که نتایج آن را امروز میبینیم و اگر دراین خصوص از مردم و پزشکان نظرسنجی شود اغلب ناراضی هستند.



گلایه ها و نارضایتی های مردم
بله همانطور که گفته شد اجرای این طرح مزایای بسیاری داشته و دارد اما کمتر کسی به این موضوع اشاره کرد است که اگر این طرح کامل اجرا نشود و یا به دلایل مختلف سیستم در زمان اجرا خطا دهد قطعا این مردم هستند که بیشتر ضرر را متحمل خواهند شد چرا که باید هزینه درمان خود را آزاد حساب کنند. از همین رو با تنی چند از مراجعه کنندگان به مراکز درمانی گفتگویی را انجام دادیم.
بیشتر مواقع سیستم تامین اجتماعی قطع است
حسین صفری یکی از مراجعه کنندگان به یکی از آزمایشگاه های مهم سطح شهر است که در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی گفت: از ابتدای اجرای این طرح مسئولین اعلام کردند که اجرای این طرح به نفع همه است ولی به نظر اجر آن بیشتر به نفع دولت است.
وی ادامه داد: ویزیت بیشتر پزشکان آزاد شده است ولی قبلا دفترچه را می دیدند و اندکی از ویزیت را کم می کردند. مهمتر از آن اینکه وقتی پزشک آزمایشی را در سیستم ثبت می کند و به آزمایشگاه مراجعه می کنیم آزمایشگاه می گوید سیستم تامین اجتماعی قطع است و ما مجبور هستیم آزاد حساب کنیم.
 بیشتر داروها شامل بیمه نمی شود
همچنین مختاری مراجعه کننده دیگری که دل پری از اجرای این طرح داشت گفت: همسر بنده باردار است و بسیاری از آزمایش ها و سونوگرافی ها را باید در همان روز انجام دهیم که بیشتر مواقع به دلیل قطعی سیستم تامین اجتماعی و یا مخفف نوشتن دکتر آزمایش ها آزاد حساب می شود.
وی ادامه داد: همچنین بیشتر داروها هم شامل بیمه نمی شود و همه را داروخانه ها آزاد حساب می کنند.
مختاری خاطرنشان کرد: در برخی از موارد از دکتر درخواست کردم که دارو را بعد از الکترونیکی بر روی کاغذ هم بنویسد که در صورت بروز چنین مشکلاتی از آن نسخه استفاده کنیم که پزشک قبول کرد اما آزمایشگاه ها می گویند که نسخه کاغذی به هیچ وجه قابل قبول نیست در حالی پزشک دلیل نوشتن نسخه کاغذی را پشت آن قید کرده است.
تحمیل هزینه آزاد به بهانه های مختلف
 این درحالی است که خانم حسینی در گفتگو با خبرنگار ما می گوید وقتی به درمانگاه مراجعه می کنیم اگر هیچ مدرک شناسایی همراه نداشته باشیم ویزیت آزاد حساب می کنند در حالی که کد ملی را اعلام می کنیم.
دراین خصوص هم آقای طالبی گفت: در مراجعه به آزمایشگاه مدرک شناسایی را فراموش کردم با خود ببرم ولی کدملی را اعلام کردم که متصدی آزمایشگاه گفت اگر تصویر شما در سیستم تامین اجتماعی باشد قبول می کنم در غیر این صورت باید مدرک شناسایی همراه بیاورید.

در هر حال این روز ها که فشار اقتصادی بر اساس گرانی ها بر مردم تحمیل شده است نباید شاهد چنین اتفاقاتی باشیم که برخی ها با استفاده از جملاتی مانند سیستم قطع می باشد، نسخه کاغذی قبول نیست، ما نسخه کاغذی را وارد سیستم نمی کنیم، کد پیگیری بدهید و بسیاری از موارد در پی سود بیشتر باشند.
اجرای این طرح هم به نفع دولت و هم به نفع مردم می باشد اما باید سازوکار و زیرساخت های این طرح به حدی قوی باشد که موارد انگشتر شماری دچار مشکل شوند نه اینکه از هر فردی سوال کنیم چندین مرتبه دچار مشکل شده باشد. امروز اجرای این طرح در کشور با تمام خوبی ها و مزایا نتوانسته است رضایت مردم را جلب کند و افراد بسیاری از این موضوع ناراضی هستند.




انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/31939
اخبار مرتبط

نظرات شما