مدیر حوزه های علمیه:

هیئات مذهبی به دنبال عاشورای جریان ساز و انقلابی باشند

مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر ظرفیت های عاشورا در سطح بین المللی گفت: هیأت های مذهبی باید به دنبال عاشورای جریان ساز، انقلابی، پاسدار خون شهدا و تمدنی باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  از  روابط عمومی هیئت و کانون خادم الرضا(ع)، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار مسئولین و جمعی از اعضای هیأت مذهبی خادم الرضا(ع) گفت: در بحث عاشورا آیاتی تطبیق و تأویل برده شده که یکی از مشهورترین آن ها آیه مبارکه « یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلى‌ رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً » است.
وی افزود: معنای اطمینان و آرامش در این آیه یک حالت خاصی است که با آرامش مطرح شده ای که در روانشناسی مطرح می شود تفاوت دارد؛ حقیقت آرامش آن جایی است که ناخدای کشتی توفان زده در شرایط توفانی خودش و هدفش را گم نمی کند.
مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: تأمین نیازهای ظاهری اطمینان متعارف است و مدیریت در بحران ها آرامش حقیقی است.
وی خاطرنشان کرد: نوع دیگری از تقسیم بندی آرامش، شامل اطمینان دنیوی و اخروی و معنوی است؛ کسی که به آرامش معنوی رسیده باشد حتی در زمان مرگ نیز آرام خواهد بود.
آیت الله اعرافی اوج آرامش را واقعه عاشورا دانست و گفت: این آرامش با منطقی فرامادی و ملکوتی در عالی ترین درجه و در توفانی ترین شرایط در عاشورا مشهود است.
وی عاشورا را همچون خورشید روشنی بخش عالم بشریت برشمرد و تصریح کرد: کاری مقدس تر از این نیست که به صورت خودجوش و بدون هیچ پاداش مادی در بزرگداشت این واقعه و یاد شهدای عاشورا مشارکت داشته باشیم؛ این کار، مقدس و بسیار ارزشمند است.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به سطوح مختلف برگزاری مراسم عزاداری در ایام ماه محرم افزود: این امر در دو سطح فرهنگ سازی شعائر دینی و همچنین در زمینه ترویج سبک زندگی اسلامی و برگرفته از آموزه های مکتب اهل بیت علیهم السلام قابل بررسی و پیگیری است.
وی بیان داشت: یکی از اصلی ترین خدماتی که هیأت های مذهبی می توانند به مردم شهرها و محلات خود ارائه دهند فقرزدایی و گام برداشتن در مسیر کاهش فاصله طبقاتی است.
آیت الله اعرافی گفت: از نظر من اگر در شهری یک شب حتی یک نفر گرسنه سر به بالین بگذارد، همه افراد آن شهر در این فقر شریک هستند.
وی اظهار کرد: هیأت های مذهبی باید به دنبال عاشورای جریان ساز، انقلابی، پاسدار خون شهدا و تمدنی باشند.
مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر ظرفیت های عاشورا در سطح بین المللی عنوان داشت: هرچه در این عرصه فعالیت کنیم فضا فراهم است و مشتاقان بسیاری در سراسر دنیا تشنه فراگرفتن معارف اهل بیت(ع) هستند.
وی با تقدیر از فعالیت های هیئت خادم الرضا(ع) گفت: معرفی هیئت الگو یکی از مهمترین رسالت هایی است که هیأت هایی همچون خادم الرضا(ع) باید دنبال کنند.
*شعاع بین المللی و جهانی پیدا کردن فعالیت های هیئت خادم الرضا(ع)
دکتر آیت پیمان رئیس شورای سیاستگذاری هیئت خادم الرضا(ع)  در ابتدای این دیدار ضمن برشمردن آثار و برکات تداوم فعالیت های هیئات مذهبی گفت: هیئت ها و تشکل های دینی وقتی در امور و فعالیت هایشان تداوم عمل باشد ریشه پیدا می کنند و با قدرت و کیفیت بیشتر می توانند برنامه های فرهنگی را اجرایی نمایند؛ هیئت مذهبی خادم الرضا(ع) یکی از مصادیق این تشکل هاست.
وی افزود: هیئت خادم الرضا(ع) از هیئاتی بوده که حتی در دوران اوج شیوع کرونا فعالیت های خود را تداوم بخشید.
رئیس شورای سیاستگذاری هیئت خادم الرضا(ع) خاطرنشان کرد: شعاع بین المللی و جهانی پیدا کردن فعالیت های هیئت خادم الرضا(ع) یکی از دستاوردهای بزرگ آن است.
وی حضور مردم در مراسم و برنامه های فرهنگی خادم الرضا(ع) را رو به رشد خواند و گفت: خوشبختانه فعالیت مسئولین و اعضای این هیئت در خارج از کشور نیز قابل تحسین است.
پیمان کتاب «خورشید عاشورا» نوشته آیت الله اعرافی را از کتب ارزشمند در موضوع واقعه عاشورا دانست و تصریح کرد: شایسته است این کتاب به زبان انگلیسی نیز ترجمه و چاپ شود تا در فضای بین المللی هم مورد استفاده عاشقان امام حسین(ع) قرار گیرد.
حمید ناطقی رئیس هیئت و کانون خادم الرضا(ع) نیز در این دیدار گزارشی از فعالیت ها و برنامه های این هیئت را تبیین کرد.
انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/35333
اخبار مرتبط

نظرات شما