پرکردن خلأهای عرفانی مهم‌ترین برنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است

دبیر علمی همایش ملی عرفان اهل بیتی گفت: گروه عرفان اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سال ۸۰ تشکیل شد که فلسفه وجودی آن پرکردن خلاءهای عرفانی بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد رودگر ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن همایش های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: گروه عرفان اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سال 80 تشکیل شد که فلسفه وجودی آن پرکردن خلأهای عرفانی بود.

وی افزود: آیت‌الله رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر این موضوع تاکید دارد که باید کار زمین مانده را بر دوش گرفته و خلأ را برطرف کنیم.

دبیر علمی همایش ملی عرفان اهل بیتی بیان کرد: آیت‌الله خوشوقت و خسروشاهی و برخی محققین به عنوان اعضای شورای علمی در گروه شرکت کردند و فعالیت‌هایی در زمینه حلقه‌های علمی، نشست، مقالات و کتب صورت گرفت و در طول بیش از 2 دهه گروه در زمینه اهداف تعیین شده موفق عمل کرد.

رودگر تصریح کرد: پس از بازده زمانی که امکان تولید عرفان اهل بیتی و ضرورت آن مورد توجه قرار گرفت قرار شد سلسه همایش‌هایی تعریف و برگزار شود،  همایش عرفان اهل بیتی با ذیل ماهیت و ضرورت در اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه از اهداف برگزاری همایش عرفان اهل بیتی بهره‌مندی از نظرات علما و مراجع و عرفان پژوهان است،گفت: جلساتی با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله مظاهری، آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله ناصری، آیت‌الله سیدان و آیت‌الله تحریری برگزار و در این دیدارها از نظرات آنها بهره‌مند شدیم.

دبیر علمی همایش ملی عرفان اهل بیتی بیان کرد: منظور از عرفان اهل بیتی عرفانی است که منبع آن قرآن و سنت و احادیث معصومین است و در کنار آن سیره عملی و سبک زندگی اهل بیت(ع) مورد تاکید است.

رودگر تصریح کرد: یکی از قرائت های عرفان‌اهل بیتی عرفان موجود را بیگانه و وارداتی می داند که اسلامی نیست، ماهیت عرفان اهل بیتی مورد تاکید در مقام تولید از منابع وحیانی کتاب و سنت بهره می‌برد و نمی توانیم عرفان غنی را نادیده بگیریم.

  فصلنامه کتاب نقد با محوریت عرفان اهل بیتی رونمایی می شود  

وی افزود: گفت‌وگو و دیدارهایی که با مراجع و علما برگزار شد بسیار مفید و باارزش بود و برخی از این گفت‌وگوها در دو شماره فصلنامه کتاب نقد منتشر و روز همایش رونمایی می‌شود.

دبیر علمی همایش ملی عرفان اهل بیتی بیان کرد: برای اینکه گفتمان‌سازی صورت بگیرد در شبکه 4 سیما 94 جلسه و در فضای مجازی 30 جلسه سلسله دروسی برگزار کردیم.

همایش عرفان اهل بیتی با پیام آیت الله جوادی آملی در قم آغاز می شود  

رودگر تصریح کرد: مراسم افتتاحیه همایش عرفان اهل بیتی روز دهم اسفندماه با پیام آیت‌الله جوادی آملی آغاز می‌شود و آیت‌الله رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و استاد یزدان پناه نیز در این مراسم سخنرانی می‌کنند.

  عرفان اهل بیتی با فرقه های صوفیه مقابله می کند

وی افزود: یکی از هدف‌های سلبی همایش عرفان اهل بیتی با دو جریان کلان صوفیه انحرافی که دارای فرق و از نیمه قرن دوم هجری آغاز شده مقابله می‌کند، حلقه نقد عرفان وارها تشکیل و کتاب‌هایی در این زمینه منتشر شد.

دبیر علمی همایش ملی عرفان اهل بیتی بیان کرد: عرفان اهل بیتی کار سنگین بنیادین است و باید به ادبیات جدید تبدیل و در اختیار نسل جوان قرار بگیرد.

رودگر خاطرنشان کرد: تاکنون 8 نشست علمی و 8 کرسی علمی ترویجی برای همایش عرفان اهل بیتی برگزار شده است و همچنین 5 پیش همایش و دو نشست هم‌اندیشی برگزار شد.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/40375
اخبار مرتبط

نظرات شما