یادداشت

ولایت‌مداری بی مثال حضرت علی‌اکبر(ع)

حضرت علی‌اکبر فرزند امام حسین علیهماالسلام در بین سال‌های ۳۳ تا ۳۵ هجری از مادری به نام لیلا دختر ابی مرّه در شهر مدینه چشم به جهان گشود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  حضرت علی‌اکبر فرزند امام حسین علیهماالسلام در بین سال‌های ۳۳ تا ۳۵ هجری از مادری به نام لیلا دختر ابی مرّه در شهر مدینه چشم به جهان گشود. وی در مکتب انسان‌ساز پدر شیوه‌های صحیح دفاع از مکتب و اطاعت از امامت و حمایت از آرمان‌های مقدس آن را آموخت. او در روز عاشورا اولین نفر از بنی‌هاشم بود که پس از مبارزه جانانه جام شهادت سرکشید. روز میلاد حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام به‌روز جوان نام‌گذاری شده است.

علی‌اکبر تمام هستی خود را در راه ولای امامت فدا کرد؛ او یک جوان بود و اختیار داشت و می‌توانست از کاروان پدر جدا شود و مانند دیگر خویشاوندان امام که با امام همراهی نکردند به زندگی با رفاه و آسایش ادامه دهد؛ انتخاب این راه آسان نیست، انتخاب راهی که قطعاً به زندگی و کامیابی‌های زندگی آسیب می‌زند سخت است؛ علی‌اکبر راه پدر و راه ولی و امام‌زمانش را به همه ترجیح داد؛ ی توانست مثل برادر امام حسین (ع) محمد حنفیه یا ابن عباس و...اما راهی انتخاب کرد که نامش به نیکی و در زیارت‌نامه امام حسین (ع) جاودانه بماند.

علی‌اکبر (ع ) از نظر شخصیتی دارای نجابت و اصالت و از مادری نجیب بود؛ نام مادر علی‌اکبر، لیلی دختر ابی مرّه بن عروة بن مسعود ثقفی بوده است.
درباره سیره و شخصیت آن حضرت اگرچه منابع، مطالب زیادی گزارش ننموده‌اند به جهاتی همچون حضورش در کربلا در کنار پدر و مخالف جریان اموی؛ اما با وجود کاستی گزارش در زمینه شخصیت علی‌اکبر گزاره‌های کوتاه هست که با آن جمله می‌توان دریایی از سیره و شخصیت او را تفسیر و تحلیل نمود؛ «اشبه الناس خلقا و خلقا و منطقا برسول الله» این جمله ای بود که امام حسین (ع) هنگام روانه کردن او به میدان شهادت گفت؛ اما شباهت علی اکبر علیه السّلام به پیامبر اکرم صلّ الله علیه و آله از جهات مختلف منظور امام از شباهت در منطق، شباهت در نطق و بیان گفتار و کردار و جامع ‏تر از آن سیره و همه ی جلوه های رفتاری است.

عباسعلی محمدی مطلع


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/40868
اخبار مرتبط

نظرات شما