گزارش قم فردا از گره کور مشکلات در فرش دستبافت قم؛

دار قالی دستبافت، چشم‌انتظار چله‌کشی/درهم‌تنیدگی تاروپود فرش قم با مشکلات

فرش دستبافت قم علاوه بر یک هنر یک صنعت است که این روز ها از نقطه مطلوب خود در گذشته داشته فاصله گرفته است که امروز توجه ویژه مسئولین را می طلبد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، قم را پایتخت و قطب فرش دستبافت ابریشم می‌دانند، هنری که قدمت ۱۰۰ساله دارد و وجود تنوع در نقشه‌ها و رنگ‌ها و استفاده از ابریشم خالص فرش دستبافت قم را از فرش‌های سایر مناطق کشور متمایز کرده است. قم مهم‌ترین مرکز تولید فرش ابریشم دستباف کشور است و بیش از ۹۰ درصد فرش دستباف تولید شده در این استان به کشورهای مختلف صادر می‌شود، سالانه به طور میانگین ۴۰ هزار مترمربع فرش ابریشم دستباف در قم تولید و در سال حدود ۱۰ میلیون دلار فرش از استان صادر می‌شود.

۲۰درصد صادرات غیرنفتی، فرش است
از همین رو اکبر ابدالی در مراسم روز ملی فرش و تجلیل از فعالان فرش دستباف با بیان اینکه نمی‌توان آمار دقیقی از میزان تولید و یا صادرات فرش ابریشم قم ارائه داد، گفت: صادرات فرش دستباف حدود ۲۰ درصد از صادرات غیرنفتی کشور را شامل می‌شود که عددی حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار در سال است و حتی در مواقعی به نظر می‌رسد این عدد بیشتر هم می‌شود.
رئیس صمت قم با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۳۰ هزار بافنده فرش در قم مشغول به کار هستند، گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان صنعت معدن و تجارت استان قم حمایت از فعالان عرصه دستبافت است.

۴۰ هزار نفر در هنر صنعت فرش قم فعالیت می‌کنند
همچنین ابوالفضل صادقی با اشاره به نقش مؤثر فرش در اشتغال‌زایی بیان کرد: حدود ۴۰ هزار نفر در بخش‌های گوناگون (بافنده، تولیدکننده، تاجران و صنوف وابسته) این هنر صنعت در استان قم مشغول فعالیت هستند.




درخواست مجوز تولید فرش دستباف در قم بیشترین تقاضا را دارد
این در حالی است که مهدی فراهانی با اشاره به فرش دستباف قم، اظهار داشت: بررسی درخواست‌های ارائه شده در درگاه ملی مجوزها، ‌ نشان می‌دهد درخواست صدور مجوز برای فعالیت در زمینه تولید فرش دستباف در این استان از جمله بیشترین مواردی بوده که در سامانه توسط متقاضیان دریافت مجوز کسب‌وکار ثبت شده است.
وی ادامه داد: توجه صورت‌گرفته به موضوع فرش دستباف در استان قم توسط افراد جویای کار، ‌ بسیار حایز اهمیت است و نشان می‌دهد در صورت حمایت از این "هنر صنعت" تا چه اندازه می‌توان در استان فرصت‌های شغلی جدید ایجاد کرد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، وام تبصره ۱۸ به افرادی که از درگاه ملی، مجوزهای لازم برای کسب‌وکار خود را دریافت کرده باشند، ‌ تعلق می‌گیرد و این فرصتی مناسب برای علاقه‌مندان به فعالیت در عرصه تولید فرش دستباف استان است تا سرمایه موردنیاز برای ایجاد و توسعه کار خود را تأمین کنند.

باتوجه‌به وجود هفت شهرک صنعتی مهم در قم و همچنین قرارگرفتن در شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور و ظرفیت کالاهای راهبردی که می‌تواند برند صادرات قم باشد از قبیل فرش دست‌بافت ابریشمی، کفش و صندل و تولید لوازم‌خانگی و برخی کالای دیگر نشان از آن دارد که قم دیگر فقط مقصد زیارتی نیست و تبدیل به یک شهر صنعتی هم شده است که برخی برندهای آن می‌تواند به یک نماد و برند جهانی تبدیل شود.
ازآنجایی‌که سال‌هاست رهبر معظم انقلاب در مسئله تولید و خودکفایی در اقتصاد تأکید دارند و به‌نوعی یکی از مطالبات آنها مهار تورم است که در شعار امسال هم به آن اشاره شده است می‌طلبد مسئولین استان در این زمینه ورود جدی داشته باشند و از برخی ظرفیت‌های استان به‌خوبی استفاده کنند.
فرش دست‌بافت علاوه بر هنر یک صنعت است
باتوجه‌به این موضوع اکبر ابدالی، رئیس صمت استان قم گفت: مسئولان باید به این موضوع توجه داشته باشند که فرش دستباف صرفاً یک هنر نیست؛ بلکه صنعت است و انتظار می‌رود که مسئولان امر تسهیلات لازم را به فعالان این بخش ارائه دهند که از جمله آنها دادن فرصت بیشتر برای انجام تعهدات ارزی است.



تکمیل و بهره‌برداری نمایشگاه فرش یکی از مطالبات مهم استان
از طرفی هم ابوالفضل صادقی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف ابریشم استان قم با بیان اینکه در دنیا نام فرش و ایران با هم عجین شده‌اند، افزود: استان قم، بزرگ‌ترین و باکیفیت‌ترین تولیدکننده فرش دستباف ابریشم در جهان است.
وی با بیان اینکه از مسئولان می‌خواهیم که به هنر صنعت فرش نگاه اشتغال‌زایی داشته باشند، خواستار تکمیل و بهره‌برداری از نمایشگاه فرش استان قم شد و گفت: باتوجه‌به اینکه قم در راه مواصلاتی ۱۷ استان کشور و در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تهران قرار دارد، این مسئله حایز اهمیت است.  
نمایشگاه فرش می‌تواند آبروی قم باشد
همچنین  احمد رجبیان، نایب‌رئیس اتحادیه فرش دستباف قم نیز در این مراسم تعیین تکلیف نمایشگاه بین‌المللی و دائمی فرش را مهم‌ترین دغدغه این اتحادیه عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۹ و در سفر به قم این نمایشگاه را به تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش در قم هبه کردند و این نمایشگاه متعلق به صنف فرش است و می‌تواند آبروی شهر قم باشد و در صورت بهره‌برداری کل کشور از آن بهره خواهند برد.
باید مشکل نمایشگاه فرش حل شود
از طرفی احمد امیرآبادی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات پیش روی نمایشگاه بین‌المللی فرش که سال‌ها است در قم احداث شده و اکنون با بیش از ۸0 درصد پیشرفت فیزیکی بدون استفاده و بلاتکلیف رها شده گفت: این ساختمان از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری ساخته شده و گفته شده است که بر اساس قانون نمی‌توان آن را به بخش خصوصی واگذار کرد، اما باید در نهایت برای این مشکل راهکار پیدا کنیم.
وی افزود: بالاخره این نمایشگاه متعلق به این صنف است که اگر تحویل نشود جفا صورت‌گرفته باید راهکاری بینابینی در نظر گرفت و کمی از اعتبارات خارج شهر استفاده کرد و مقداری هم خود همکاران اتحادیه کمک کنند تا کار تمام شود و این ظرفیت مهم در اختیار تولید و صادرات استان قرار گیرد.



اما از مشکلات دیگر فرش دستباف که می‌تواند به‌نوعی اصالت فرش قم را زیر سؤال ببرد و آن وجه فرش دست‌بافت را خراب کند فرش‌های شبیه‌سازی و تقلبی دست‌بافت است. مدتی است فعالین این حوزه در خصوص فرش‌های شبیه‌سازی و فرش ماشین هشدار می‌دهند و از مسئولین در خصوص برخورد با این مسائل مطالبه دارند.
فرش‌های شبیه‌سازی به فرش دستباف قم آسیب‌زده است
از همین رو فرشته دست‌پاک، رئیس مرکز ملی فرش ایران  در جلسه کارگروه فرش استان قم با اشاره به اینکه کارخانه‌های فرش ماشینی حق ندارند، فرش‌های شبیه‌سازی‌شده خود را به نام فرش دستباف قم عرضه کنند، گفت: فرش‌های ماشینی شبیه‌سازی‌شده باید نشان «فرش ماشینی» را به دو زبان فارسی و انگلیسی در درون بافت فرش ماشینی ثبت نمایند.
وی ادامه داد: عرضه فرش‌های ماشینی شبیه‌سازی‌شده با نام فرش دستباف قم، به‌هیچ‌عنوان مورد تأیید مرکز ملی فرش ایران نیست.

فرش‌های تقلبی معضل صنعت فرش دستباف قم است
همچنین اصغر خوش‌گفتار در جلسه کارگروه تخصصی فرش دستباف قم با اشاره به اینکه فرش دستباف قم در سال ۱۳۸۹ ثبت ملی و جهانی شد و مولفه‌های خاص خود را دارد، گفت: فرش‌های تقلبی هر روز از نظر تراکم و عملیات پس از دار قالی به فرش‌های تولید شده توسط استادکاران قمی شبیه‌تر می‌شود، به‌گونه‌ای که یک تاجر با ۶۰ سال سابقه فعالیت در زمینه تجارت فرش نیز قدرت تشخیص فرش تقلبی از فرش اصل را ندارد.‌
رئیس انجمن هنرمندان فرش قم با تأکید بر اینکه معضل فرش‌های تقلبی فارغ از قم صنعت فرش کشور را تهدید می‌کند بیان داشت: اگر مسئله فروش فرش‌های تقلبی به نام فرش دستباف قم مورد غفلت قرار گیرد، و تشکل‌ها و مدیریت استان نیز تحرکی نکنند، در آینده بدنامی به دنبال خواهد داشت.
وی گفت: موضوع فرش تقلبی و شبیه‌سازی‌شده اگر ادامه پیدا کند، همه اقدام‌ها و فعالیت‌های استان در حوزه فرش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

درهرحال اینها گوشه‌ای از مشکلات صنعت فرش استان است که می‌طلبد مسئولان و فعالان این حوزه ورود جدی‌تر داشته باشند تا در آینده شاهد ازبین‌رفتن مشکلات این صنعت در استان و بازگشت فرش قم به مقبولیت قبل باشیم.


گزارش از حسین حیدری
انتهای پیام/



http://qomefarda.ir/44623
اخبار مرتبط

نظرات شما