قم فردا گزارش می دهد؛

درخشش هنرمند قمی در ترکیه + تصاویر

تعزیه عاشورا برای سومین سال پیاپی به همت مرتضی عقیقی هنرمند قمی با ۳۰ اجرا در میدان «جمهوریت» استانبول ترکیه برگزار شد. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» ​​​​​نمایش‌ تعزیه با موضوع کربلا و عاشورا برای سومین سال پیاپی از ابتدای ماه  محرم سال جاری در میدان «جمهوریت» استانبول اجرا شد، این اجرا تلفیقی از نمایش و تعزیه بود.

این نمایش با بازی بازیگران ترکیه‌ای و به کارگردانی مرتضی عقیقی از هنرمندان استان قم آماده شده که از ابتدای محرم تا روز عاشورا هر روز در سه نوبت روی صحنه رفت و با استقبال شهروندان ترکیه‌ای از جمله اهل‌تسنن مواجه شد.

 این نمایش به زبان ترکی استانبولی و به دعوت انجمن «محمد مصطفای» این شهر و حمایت شهرداری منطقه «اسنیورت» تهیه و اجرا گردید.

مرتضی عقیقی کارگردان این نمایش خیابانی در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: موضوع تعزیه‌های اجرا شده داستان حضرت مسلم، داستان حضرت علی‌اصغر، داستان حضرت عباس علیه‌السلام و امام حسین علیهم‌السلام و نحوه شهادت و رشادت‌های این بزرگواران در کربلا و در نهایت  آنچه در کربلا بر اهل‌بیت اباعبدالله گذشت تولید و اجرا گردید.

وی تصریح کرد: مدت‌زمان هر کدام از این موضوع‌های اجرا شده ۱۵ دقیقه بود که در نهایت در روزهای ۷ الی ۱۰ محرم با تجمیع و تلفیق این موضوعات نمایش‌ یک تعزیه نزدیک به ۶۰ دقیقه‌ای آماده و اجرا گردید.

عقیقی خاطرنشان کرد: این نمایش و تعزیه‌ها با بازی ۲۰ نفر از بازیگران آماتور آقا و خانم ترکیه‌ای  از اول محرم تا روز عاشورا روی صحنه رفت. 

این هنرمند قمی اضافه کرد: بعدازظهر  هر روز سه اجرا در محل میدان «جمهوریت» استانبول که محل عبور و مرور جمع زیادی از شهروندان اهل‌سنت بود اجرا می‌شد همچنین یک اجرا پس از نماز مغرب و عشا هم در محل اجتماعات ساختمان انجمن فرهنگی «محمد مصطفای» برای شهروندان شیعه اجرا می‌شد و روزانه به طور متوسط ۲ هزار نفر به تماشای این نمایش تعزیه‌ها می‌نشستند.

وی تصریح کرد: تک اجرای ظهر عاشورا هم با استقبال حداقل هزارنفری مواجه گردید و به دلیل همین استقبال و درخواست علاقه‌مندان، یک اجرای ویژه در شب عاشورا هم در همان محل تقدیم ارادتمندان به اهل‌بیت علیهم‌السلام از اهل‌تسنن و تشیع و اهالی منطقه گردید.

عقیقی بیان داشت: باتوجه‌به ملاحظات فنی و تکنیکی و اولویت انتقال مفاهیم نسبت به سبک اجرایی نمایش یا تعزیه، تلفیقی از قراردادها و تکنیک‌های تعزیه، نمایش، صحنه‌ای و نمایش خیابانی مورداستفاده قرار گرفت و  با عنایت به استقبال و اقبال عمومی، سومین سال آن نیز در محرم ۱۴۰۳ تقدیم دوستداران اهل‌بیت گردید.

کشور ترکیه حدود ۸۵ میلیون نفر جمعیت دارد حدود ۷۳ میلیون نفر آنان مسلمان و ۲۵  میلیون نفر شهروندان ترکیه شیعه هستند که ۸۰۰ هزار نفر از این شیعیان در شهر استانبول سکونت دارند شیعیان در شهر استانبول دارای ۲۰ مسجد هستند.
 
گالری عکس
http://qomefarda.ir/49693
اخبار مرتبط

نظرات شما