فرار مالیاتی با عناوین «کارت خوان خراب است» و یا «کارت به کار کنید»!!

«کارت‌خوان خراب است»، «لطفا هزینه را کارت به کارت کنید» از جمله ترفندها برای فرار از مالیات است که امروزه در تعدادی از اصناف پردرآمد مثل مراکز درمانی، دفاتر وکلا و مطب پزشکان تکرار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در اکثر کشورهای دنیا، مالیات نقش محوری را در تأمین مخارج دولت‌ها دارد و مالیات باعث توزیع عادلانه ثروت در کشور می‌شود. این در حالی است که شاید به دلیل نبود بانک اطلاعاتی جامع از فعالان اقتصادی در نظام حکمرانی، بسنده کردن سازمان امور مالیاتی به استفاده از روش‌های سنتی برای اخذ مالیات در سال‌های گذشته و برخی موارد دیگر موجب آن شده است که «مالیات» در ایران از جایگاه واقعی خود فاصله بگیرد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد هرچند در سال‌های اخیر میزان تحقق درآمدهای مالیاتی مطلوب بوده است اما رقم منابع درآمدی از محل مالیات همچنان فاصله قابل‌توجهی دارد. ظرفیت بالقوه مالیاتی، به حداکثر میزان مالیاتی اطلاق می‌شود که باید در یک دوره مشخص تحت قوانین و مقررات مشخص وصول شود که به دو دسته «مالیات وصول شده» و «مالیات وصول نشده یا شکاف مالیاتی» تفکیک می‌شود.
فرار مالیاتی یا همان شکاف مالیاتی گسترده در اقتصاد ایران بیش از هر عامل دیگری ناشی از رونق اقتصاد زیرزمینی است، در واقع از آنجایی که اطلاعات مربوط به اقتصاد زیرزمینی کشور ثبت نمی‌شود، عملاً امکان دریافت مالیات با روش‌های سنتی وجود ندارد.
این روز ها که بحث مالیات گرم است هر صنفی از پزشک، مهندس گرفته تا کترینگ و صافکار و مکانیک در پی راهی برای کم کردن مالیات هستند.
 از همین رو طبق مشاهدات خبرنگار ما امروز وقتی به مطب برخی از پزشک مراجعه می کنید منشی می گوید پول نقد بدهید چرا که کارت خوان خراب است و یا اینکه دستگاه پوز دیگری از کشو میز در می آورد و می گوید با این کارت بکشید.
و یا وقتی به داروخانه مراجعه می کنید که هزینه آن زیاد می شود می گوید هزینه را کارت به کارت کنید. البته برخی از داروخانه ها به راحتی و علنی شماره کارت خود را پشت شیشه چسبانده اند و بیماران را به آن ارجاع می دهند.
و یا وقتی به غذاخوری و کترینگ برای تهیه غذا مراجعه می کنید می بینید دستگاه های پوز متعددی روی میز است که شاید یکی از آن ها با عنوان کترینگ باشد و مابقی با عنوان های سبزی فروشی، میوه فروشی، ابزار فروشی و.... در رسیدی که به مشتری می دهد آمده است.

تخلف های مالیاتی را اطلاع دهید
 سازمان امور مالیاتی کشور با ایجاد سامانه سوت زنی زمینه را برای اعلام گزارش‌های فرار مالیاتی و عدم استفاده از کارت‌خوان را فراهم کرده است.
همچنین مردم می‌توانند در سراسر کشور با شماره ۱۵۲۶، مرکز ارتباط مردمی سازمان امور مالیاتی کشور، شکایات، پیشنهادها و سؤالات مالیاتی خود را مطرح کنند و این سازمان به‌سرعت موارد را پیگیری می‌کند.
شهروندان می‌توانند تخلف‌های عدم استفاده از کارت‌خوان‌ها در مراکز مختلف را در سامانه سوت زنی سازمان امور مالیاتی کشور بدون ثبت اطلاعات شخصی و یا نگهداری محرمانه اطلاعات ثبت کنند تا تخلف به‌سرعت از سوی کارشناسان این سازمان مورد بررسی قرار گیرد.
در همین باره داود منظور، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: مقابله با فرار مالیاتی را جزء اولویت‌های اصلی سازمان و طرح سوت زنی در راستای شناسایی فرارهای مالیاتی و مؤدیان جدید، با جدیت در حال انجام است.
وی بیشترین آمار گزارش‌ها سوت زنی را مربوط به حوزه پزشکان عنوان کرده است که از این تعداد، ۷۸۱ گزارش تخلف مربوط به حوزه پزشکی (اعم از پزشک، بیمارستان، درمانگاه و...) که اغلب در زمینه عدم استفاده از کارت‌خوان بوده است.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/35273
اخبار مرتبط

نظرات شما