دومین نشست گروه‌های سیاسی عراق به میزبانی مصطفی الکاظمی

گروههای سیاسی عراقی برای دومین بار به دعوت نخست‌وزیر این کشور گرد هم آمدند تا برای برون رفت از بحران سیاسی موجود گفت‌و‌گو کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دومین نشست گروههای سیاسی عراق با حضور رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس پارلمان، نماینده سازمان ملل و رهبران سیاسی این کشور امروز (دوشنبه) برگزار شد.


به نوشته وبگاه السومریه نیوز، طبق بیانیه دفتر مصطفی الکاظمی که میزبانی این نشست را بر عهده داشت، حاضرین در این نشست در پایان، شش مصوبه داشتند.

مصوبات دومین نشست گروه‌های سیاسی عراق

۱- حاضرین تأکید کردند که در سایه تحولات سیاسی و اختلافات پیش آمده، همگی برای حفظ ثبات و پشتیبانی از عراق در برابر بحران‌ها مسئولیت ملی دارند و می‌بایست از تلاش‌ها برای آرام کردن اوضاع و ممانعت از تنش و خشونت حمایت کنند و برای رسیدن به یک راه‌حل، گفت‌و‌گوی ملی را اصل قرار دهند. آن‌ها همچنین تأکید کردند که باید نشست‌های گفت‌وگوی ملی ادامه یابد.

۲- در این نشست تصویب شد که یک تیم فنی متشکل از همه گروههای سیاسی تشکیل شود که وظیفه آن تلاش برای بلوغ دیدگاهها و افکار مشترک در خصوص نقشه راه برای حل و فصل اختلافات باشد. این تیم همچنین وظیفه دارد تا دیدگاهها را در راستای برگزاری انتخابات زودهنگام به یکدیگر نزدیک کرده و درخواست‌های آن‌ها را طبق قانون انتخابات و بازنگری در کمیساریای عالی انتخابات محقق سازد.

۳- همه شرکت کنندگان بر لزوم فعال شدن نهادها و اجرای قانون اساسی تأکید کردند.

۴- حاضرین در این نشست بار دیگر از جریان صدر خواستند تا در نشست‌های فنی و سیاسی حضور یابد و درباره تمامی مسائل اختلافی در جهت رسیدن به یک راه‌حل به رایزنی بپردازد.

۵- شرکت کنندگان بر ضرورت بهبود فضای میان گروههای سیاسی و ممانعت از افزایش تنش‌ها و مخالفت بر سخنانی که به روابط تاریخی میان گروههای سیاسی ضربه می‌زند تأکید کرده و خواستار حل و فصل اختلافات از طریق قانونی شدند.

۶- رهبران سیاسی حاضر در پایان تأکید کردند که زیرساخت‌های حاکمیتی و سیاسی باید اصلاح شده و نقض‌های سیاسی و اداری از طریق قانون‌گذاری صحیح و طرح‌های دولتی که حمایت گروههای سیاسی و مردمی را داشته باشد، رفع گردد. در آخر شرکت کنندگان در خصوص اصول و پایه‌های اصلاحات قانون‌ اساسی و استفاده از ظرفیت‌های قانون اساسی در تمامی مراحل گفت‌وگو کردند.

نشست امروز در حالی برگزار شد که بار دیگر «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر حاضر به شرکت نشده بود. جلسه اول در ۱۷ اگوست برگزار شد و فردای آن روز سید مقتدی الصدر در سخنانی گفته بود که ارزشی برای چنین نشست‌هایی قائل نیست.

این در حالی است که «سید مقتدی الصدر» اواخر خرداد ماه گذشته از نمایندگان این جریان در پارلمان عراق خواست تا استعفای خود را به رئیس پارلمان ارائه دهند و رئیس پارلمان عراق هم با آن موافقت کرد.

اعتراضات اخیر حامیان جریان صدر، مانع از برگزاری جلسه پارلمان برای تعیین تکلیف کابینه شده است

در حال حاضر اکثریت پارلمان عراق در دست نمایندگان چارچوب هماهنگی قرار دارد، ولی اعتراضات و آشوبگری‌های اخیر حامیان جریان صدر، مانع از برگزاری جلسه پارلمان برای تعیین تکلیف کابینه شده است.

الصدر همچنین چند روز پیش خبر داد که از عالم سیاست کناره‌گیری می‌کند. وی گفت که در راستای دستور مرجع خود، آیت‌الله سید کاظم حسینی حائری، دیگر به سیاست باز نخواهد گشت.

آیت‌الله حائری از مراجع تقلید شیعیان عراق هفته گذشته خطاب به الصدر که پس از انتخابات عراق و طرح مطالبات غیر قانونی، خواستار انحلال پارلمان شده بود تا از برگزاری جلسه انتخاب نخست وزیر جلوگیری کند، گفت که هر کسی بخواهد با بهره‌بردن از نام دو شهید صدر میان مردم عراق اختلاف بیندازد و در حالی که فاقد درجه اجتهاد و دیگر شرایط لازم است، بخواهد رهبری شرعی را بر عهده بگیرد، از صدری‌ها نیست.

  پس از اظهار نظر مقتدی الصدر درباره کناره‌گیری از سیاست، کانال‌ها و سایت‌های نزدیک به این جریان بسته شدند. دفتر صدر هم از تمامی حامیان او خواست به هیچ وجه در امور سیاسی دخالت نکرده و هیچ شعار یا سخنی را به نام جریان صدر به زبان نیاورند.

 البته برخی از مسئولان این جریان مدعی شدند که سایت‌ها و کانال‌های جعلی دیگری که خود را منتسب به جریان صدر معرفی می‌کنند، با تهییج حامیان این جریان برای آشوبگری در بغداد و چند استان عراق، سعی در بحرانی کردن وضعیت این کشور دارند.

آشوبگران حامی صدر هم بلافاصله پس از انتشار بیانیه مقتدی، در بغداد تظاهرات و تجمعات خود را آغاز کردند. این تجمعات در چند استان دیگر عراق هم برگزار شد. رهبر جریان صدر اما با حضور در نشستی خبری در نجف اشرف، برای رویدادهای اخیر در عراق، از مردم این کشور عذرخواهی کرد و برای خروج طرفداران خود از تحصن، ضرب‌الاجل تعیین کرد که پس از آن، خروج حامیان وی آغاز شد.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/36234
اخبار مرتبط

نظرات شما