طالبان: در حال گفت‌وگو با ایران درباره حقآبه هیرمند هستیم

سرپرست نخست‌وزیری طالبان در دیدار رئیس نمایندگی سازمان ملل در افغانستان گفت که این گروه نگرانی ایران در خصوص حقآبه رودخانه هیرمند را از طریق گفتگو برطرف می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، «مولوی عبدالکبیر»، معاون سیاسی و سرپرست نخست‌وزیری طالبان در ملاقات با رئیس یوناما خواستار ازسرگیری فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی در افغانستان شد.

این مقام طالبان در ملاقات با رئیس یوناما، همچنین درباره اختلاف‌ با ایران بر سر حقابه رود هیرمند گفت: طالبان در حال حاضر در مورد حقآبه با مقامات ایران گفتگو می‌کند.

بر اساس بیانیه منتشرشده از طرف سخنگوی طالبان، مولوی عبدالکبیر، سرپرست نخست‌وزیری این گروه، به رئیس یوناما گفت که «افغانستان به‌جز حق مشروع خود، در هیچ جا حقابه بیشتر نمی‌گیرد و اگر (ایران)، در این زمینه نگرانی داشته باشد، می‌توانیم نگرانی آنان را از راه گفت‌وگو و تفاهم حل کنیم».

اخیرا «حسن کاظمی قمی»، نماینده ویژه و سرپرست سفارت ایران در کابل گفته است که طالبان اجازه داده‌اند تا کارشناسان ایرانی از سد کجکی بازدید کنند.

وی افزود: طالبان باید به معاهده حقابه هیرمند پایبند باشد.‌

کاظمی قمی در خاطرنشان کرد: حقابه هیرمند در چارچوب معاهده ایران و افغانستان باید تأمین شود(بیشتر بخوانید).

پیش از این برخی مقامات ایران از جمله رئیس جمهور این کشور از عدم رعایت حقآبه از  سوی طالبان انتقاد کرده بود، اما مقامات طالبان بارها اعلام کردند که به حق ایران از رودخانه هلمند متعهد هستند. 

در این راستا، امیر خان متقی، وزیر امور خارجه طالبان، در حاشیه همایش ویژه افغانستان در اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام‌آباد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت که این گروه حقآبه ایران را به رسمیت می‌شناسد و هرگز خواستار ایجاد مشکل برای ایران نیست.

وی افزود:« افغانستان مصمم به توسعه روابط با کشور دوست و همسایه ایران به ویژه در حوزه‌های تجارت و مراودات اقتصادی است.»



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/43137
اخبار مرتبط

نظرات شما