نفوذ آمریکا در خاورمیانه رو به افول است

شبکه تلویزیونی راشا تودی در گزارشی به بررسی علل افول نفوذ آمریکا در خاورمیانه (غرب آسیا) پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اسناد افشا شده نشان می‌دهد که سال گذشته عربستان سعودی، آمریکا را تهدید کرده بود که اگر آمریکا تحریم‌هایی ضد این کشور وضع کند آنگاه به اقتصاد آمریکا آسیب وارد خواهد کرد. واشنگتن سال گذشته تحریم‌هایی را ضد این کشور وضع کرد. بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی وضع این تحریم‌ها را نشانه‌ای از کاهش نفوذ آمریکا در منطقه می‌دانند.

بر اساس این گزارش، خاورمیانه (غرب آسیا) در حال تغییر وضعیت است. عربستان سعودی با میانجیگری چین به اختلافات خود با ایران پایان داد. آنکارا روابط خود را با دمشق بهبود داده است و سوریه پس از یک دهه به اتحادیه عرب بازگشته است. همه این موارد بدون نفوذ آمریکا در منطقه انجام شده است. سال گذشته و اندکی پس از آنکه عملیات نظامی ویژه مسکو در اوکراین آغاز شد، آمریکا نفت روسیه را تحریم کرد. در آن زمان واشنگتن تلاش کرد که زمینه تماس بین رئیس جمهور آمریکا با مقامات عربستان سعودی و امارات عربی متحده را فراهم کند. هدف از این کار این بود که این کشور‌ها نفت بیشتری را به بازار وارد کنند و با افزایش بهای نفت مقابله کنند. اما ریاض و ابوظبی با این تماس تلفنی مخالفت کردند.

در ادامه این گزارش می افزاید: دو کشور برعکس میزان تولید نفت خود را کاهش دادند. واشنگتن عصبانی شد و تهدید کرد که این موضوع تبعاتی به همراه خواهد داشت.جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در این رابطه گفت: تبعاتی برای آنچه که آن‌ها انجام دادند، وجود خواهد داشت. من نمی‌خواهم به آنچه که در ذهن دارم اشاره‌ای داشته باشم، اما تبعاتی در پیش خواهد بود.

ریاض در آن زمان به طور علنی در این باره واکنشی نشان نداد. اما اسنادی که به دست واشنگتن پست افتاد، نشان می‌دهد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان آمریکا را به فوریت تهدید کرده است. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی تهدید کرد که وضعیت روابط چندین دهه بین کشورش با آمریکا را تغییر دهد و هزینه‌های اقتصادی قابل توجهی را بر آمریکا در صورت پافشاری بر مواضعش در رابطه با بازار نفت وارد کند. ولیعهد عربستان مدعی شد که بیش از این معامله‌ای با دولت آمریکا انجام نخواهد داد و اعلام کرد که تبعات زیادی برای واشنگتن در پیش خواهد بود.پ

در ادامه گزارش راشاتودی آمده است: آمریکا درسی را آموخته و آن این است که سیاست خود را تغییر دهد. در چند ماه گذشته دو مقام ارشد آمریکایی به عربستان سعودی مسافرت کرده اند. آن‌ها تلاش کرده اند که روابط بین دو کشور را بهبود دهند. اما این موضوع روی نداده است. 

سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به عربستان سعودی همزمان با بازگشایی سفارت ایران در ریاض همراه شد. این نشان می‌دهد که سعودی‌ها نمی‌خواهند فشار را تحمل کنند و نمی‌خواهند که از منافع ملی خود به نفع یک کشور دست بکشند. وزیر خارجه عربستان در برابر وزیر خارجه آمریکا درباره چین سخن گفت. فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودیدر این باره گفت: چین یکی از شرکای ما است. طبیعتا ما روابط و تعاملات زیادی با چین داریم. چین برای ما به منزله یک شریک مهم است. این کشور همچنین به منزله یک شریک مهم برای کشور‌های منطقه است. معتقدم که این مشارکت به ما و چین نفع زیادی رسانده است. این همکاری به دلیل تاثیر اقتصادی چین در منطقه و جهان گسترش پیدا خواهد کرد. این روابط رشد پیدا خواهد کرد. اقتصاد چین به رشد خود ادامه می‌دهد.

اسرائیل می‌تواند به مشکلی برای واشنگتن بدل شود

آمریکا هم اکنون با یک دورنمای ژئوپولیتیکی نامطلوب در منطقه روبرو است. اما اسرائیل خواهان آن نیست. اسرائیل می‌تواند به مشکلی برای واشنگتن بدل شود. اسرائیل به آمریکا به عنوان نزدیکترین دوست، متحد و مدافع خود نگاه می‌کند و به لفاظی‌های خود ضد ایران ادامه می‌دهد و به این موضوع توجه نمی‌کند که وضعیت تغییر کرده است.

آمریکا همیشه بر تعهد خود به اسرائیل تاکید کرده است و بار‌ها قول کمک به عادی سازی روابط بین سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها را داده است. اما پس از ماه‌ها مذاکره و قول دادن تاکنون پیشرفتی وجود نداشته است. بلینکن به اسرائیل نرفت. البته سفر به اسرائیلی بخشی از برنامه سفر وی به خاورمیانه (غرب آسیا) بود. از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای حضور در کاخ سفید دعوت نشده است. واقعیت جدید این است که قوانین جدیدی بر بازی حاکم شده است و آن‌هایی که خود را با تغییرات هماهنگ نکنند از بین می‌روند.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/42926
اخبار مرتبط

نظرات شما