واکنش آمریکا به پرداخت بدهی گازی عراق به ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به پرداخت بدهی گازی عراق به ایران، گفت که این اقدام تحت برخی معافیت‌های واشنگتن انجام شده و این مبالغ به شکل مستقیم به ایران انتقال داده نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به ادعای رسانه‌های دولتی عراق مبنی بر این که این کشور تمامی بدهی خود به ایران بابت واردات گازی را پرداخت کرده است که حدودا مبلغ ۱۱ تریلیون دینار عراقی است، آمریکا چطور برای پرداخت این مبلغ به ایران چراغ سبز نشان داده است و آیا میان آمریکا و ایران مذاکراتی درباره این موضوع انجام شده بود، گفت: در سیاست ما نسبت به ایران یا عراق تغییری ایجاد نشده است. دولت بایدن به اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران ادامه می‌دهد.

میلر ادامه داد: آمریکا از سال ۲۰۱۸ برخی معافیت‌ها را با مشورت کنگره در نظر گرفت که به عراق اجازه می‌دهد مبلغ واردات  برق از ایران را پرداخت کند. مطابق قوانین آمریکا، این مبالغ فقط می‌توانند برای تبادلات بشردوستانه و دیگر امور غیرقابل تحریم مورد استفاده قرار بگیرند. این پول فقط به طرف سوم تایید شده می‌رسد. مستقیما به ایران انتقال داده نمی‌شود و آمریکا همچنان به صورت موردی موارد استفاده از این پول‌ها را بررسی می‌کند.

اظهارات میلر در پی این مطرح می‌شود که احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش پول گاز ایران را به طور کامل پرداخت کرده و این پول در بانک تجارت عراق است.

وی در گفت‌وگو با روسیا الیوم افزود: وزارت برق عراق همه بدهی عراق به ایران بابت واردات گاز از این کشور را پرداخت کرده است.

موسی گفت: این پول در صندوق امانی بانک تجارت عراق است، اما این بانک به دلیل تحریم‌های آمریکا در انتقال آن به دولت ایران با مشکل مواجه است.

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت گاز ایران روز یکشنبه در حاشیه نخستین همایش مقاوم‌سازی تأسیسات و تجهیزات تولید، انتقال و شبکه توزیع گاز طبیعی کشور و در جمع خبرنگاران با اشاره به تسویه بدهی گازی عراق به ایران، اظهار داشت: وزارت برق عراق همه مطالبات گازی ایران را پرداخت کرده و این بدهی اکنون صفر است؛ اما بعضا، مشکلاتی بری انتقال وجه از بانک TBI عراق به ایران به وجود دارد.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/43384
اخبار مرتبط

نظرات شما