بازرس اتحادیه لوازم‌خانگی:

فروش اصناف خُرد لوازم‌خانگی ۸۵ درصد کاهش یافت

بازرس اتحادیه لوازم‌خانگی گفت: در یک سال گذشته اصناف فروش لوازم‌خانگی ۸۵ درصد کاهش فروش داشته‌اند و حدود ۱۸ درصد از فعالان این بخش کسب‌وکار خود را تعطیل کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» هادی قرایی گرگانی بازرس اتحادیه لوازم‌خانگی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: از بهمن‌ماه سال گذشته بازار لوازم‌خانگی کشور با رکود مواجه شده و این رکود در حال افزایش است به‌طوری‌که برخی از اصناف تهران و شهرستان به مدت ده روز هیچ فروشی نداشته‌اند.

 وی افزود: ۲ هزار و ۵۰ نفر واحد صنفی در شهر تهران (به‌غیراز شمیرانات و شهری ری) جواز کسب صنفی فروش لوازم‌خانگی را دارند و حدود هزار و ۲۰۰ نفر هم بدون جواز فعالیت می‌کنند؛ همچنین ۲۲ هزار واحد صنفی در کشور در صنف لوازم‌خانگی مشغول به فعالیت هستند.

 وی تصریح کرد: فعالیت این تعداد اصناف در بخش لوازم‌خانگی در حال افول است و در رکود سنگینی به سر می‌برند و بسیاری از مغازه‌های سطح شهر تبدیل به نمایندگی خود شرکت‌های تولیدی شده و از حوزه اصناف خرد خارج شده‌اند.

 *۸۵ درصد فروش لوازم‌خانگی فروشان کم شد

 گرگانی با اشاره به ایجاد فروشگاه‌های بزرگ لوازم‌خانگی که تنها در شهر تهران منجر به ایجاد رکود برای بیش از ۴ هزار فعال صنفی شده است، گفت: این موضوع علاوه بر ایجاد رکود برای فعالان صنفی در درازمدت برای مردم و تولیدکننده نیز مشکل‌زا خواهد بود به‌طوری در آینده کل بازار لوازم‌خانگی در اختیار فروشگاه قرار می‌گیرد و منجر به ایجاد انحصار می‌شود.
وی با بیان اینکه اصناف نیز فروش خود را به‌روز کرده‌اند، اظهار داشت: خود فعالان صنفی لوازم‌خانگی ۴۰ درصد فروش خود را به‌صورت الکترونیک و آنلاین انجام می‌دهند و فروش اقساطی کالا دارند؛ اصناف بر خلاف فروشگاه‌های بزرگ بعد از فروش نیز پاسخگوی خریداران هستند.
 
بازرس اتحادیه لوازم‌خانگی ادامه داد: در یک سال گذشته اصناف صنفی فروش لوازم‌خانگی ۸۵ درصد کاهش فروش داشته‌اند و حدود ۱۸ درصد از فعالان این بخش کسب‌وکار خود را تعطیل کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود با سررسید اجاره مغازه‌ها تعداد فعالان این صنف کاهش بیشتری داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه گردش مالی سالانه صنف لوازم‌خانگی از ۷ میلیارد دلار به ۴/۵ میلیارد دلار کاهش‌یافته است گفت: باتوجه‌به کاهش قدرت خرید مردم این رقم کاهش داشته است و عمده تقاضا موجود به سمت معدود فروشگاه‌های بزرگ رفته که تسهیلاتی بانکی ارائه می‌دهند.
 
 وام فروشی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
گرگانی اظهار داشت: بالغ بر ۵۰ درصد کالاهای که در فروشگاه‌های بزرگ خریداری می‌شود مربوط به خریداران واقعی نیست؛ بلکه برای استفاده از شرایط آسان اعطای تسهیلات بانکی است و خریداران دوباره کالای خریداری شده را برای تأمین نقدینگی می‌فروشند.
 
 
دلیل توسعه یک‌شبه فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوازم‌خانگی چیست؟
وی با بیان اینکه بانک‌ها برای چند فروشگاه بزرگ در کشور رانت ایجاد کرده‌اند گفت: بانک‌ها تسهیلات مالی خرید کالا را تنها در اختیار این چند فروشگاه بزرگ قرار می‌دهند؛ اما به فروشگاه‌های صنفی تسهیلاتی فروشی ارائه نمی‌کنند.
 
وی با اشاره به دریافت گزارش‌هایی درباره تخلفات در فروشگاهی بزرگ لوازم‌خانگی گفت: اجازه بازرسی به این فروشگاه‌های بزرگ به اتحادیه و حتی اتاق اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی داده نمی‌شود و مشتریان نمی‌دانند اعتراض خود را به کجا مطرح کنند.
 
 *نامه رئیس‌جمهور به بانک مرکزی و وزیر اقتصاد درباره انحصار فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوازم‌خانگی

 وی اظهار داشت: درباره مشکلات واحدهای صنف لوازم‌خانگی و ایجاد انحصار برای فروشگاه‌های بزرگ توسط بانک‌ها، با تمام دستگاه‌ها از جمله ریاست‌جمهوری نامه‌نگاری صورت‌گرفته است که در واکنش به این نامه‌ها رئیس‌جمهور نیز با ارسال نامه‌های جداگانه به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی، دستور رسیدگی صادر کرد.




انتهای پیام/


منبع:تسنیم
http://qomefarda.ir/47848
اخبار مرتبط

نظرات شما