جزئیات ابلاغیه کارگروه بازگشت ارز؛

پایان واردات دربرابر صادرات خود در راه است

براساس مصوبه کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات کلیه صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، پالایشی، فولادی، فلزات اساسی رنگین و فرآورده­‌های نفتی مشمول ارائه ۱۰۰ درصدی حواله‌های صادراتی خود به سامانه نیما هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ابتدای اردیبهشت ماه سال 1402 بود که بهزاد  لامعی مدیر اداره پایش ارز بانک مرکزی اعلام کرد در راستای سیاست جدید بانک مرکزی زمان بازگشت ارز شرکتهای  پتروشیمی از 125 به 80 روز کاهش یافته است.  همچنین در راستای جلوگیری از خروج ارز تحت روشهایی مثل بیش اظهاری در واردات و همچنین کم اظهاری صادرات طی همکاری با گمرک ایران ارزشهای گمرکی کالاهای صادراتی و وادراتی اصلاح خواهد شد.

همه صادرکنندگان مهم مشمول بازگشت ارز حاصل از صادرات در 80 روز شدند

حال و براساس آخرین تغییرات اعمال شده در این حوزه کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات که از سوی سازمان توسعه تجارت ابلاغ شده است، مهلت ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی، پالایشی، فولادی، فلزات اساسی رنگین و فرآورده­‌های نفتی از دهم فروردین امسال از چهار ماه به 80 روز کاهش یافته است.

همچنین صادرکنندگان این حوزه ملزم به فروش 100 درصد ارز حاصل از صادرات خود به صورت حواله در سامانه نیما هستند.

انتظار توقف رویه واردات در برابر صادرات خود با خروج بخش عمده صادرکنندگان از دایره شمول

با توجه به اینکه تا پیش از این منابع ارزی مورد نیاز برای واردات کالاهای مصرفی مانند آیفون‌های آمریکایی رفرش و ریپک شده از طریق صادرات برخی از شرکت‌های صادرکننده که در دایره شمول مصوبه کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات تامین می‌شده است، این انتظار وجود دارد تا با اجرای این مصوبه رویه واردات در برابر صادرات خود نیز متوقف شود یا حداقل به طور چشم‌گیری محدود شود.

در رویه واردات در برابر صادرات خود واردکننده با توجه به ارز حاصل از صادرات یا با قرار دادن این ارز در اختیار یک فرد دیگر، اقدام به واردات کالاهای مصرفی غیرضرور از جمله آیفون‌های آمریکایی رفرش و ریپک آمریکایی می‌کنند.

با این وجود در مصوبه ابلاغ شده از سوی سازمان توسعه تجارت تاکید شده است که کلیه صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، پالایشی، فولادی، فلزات اساسی رنگین و فرآورده­‌های نفتی مشمول ارائه 100 درصدی حواله‌های صادراتی خود به سامانه نیما آن هم در فرصت 80 روزه شده‌اند، به این ترتیب بخش عمده‌ای از صادرکنندگانی که امکان رویه واردات در برابر صادرات خود را داشتند از این چرخه معیوب حذف خواهند شد.




انتهای پیام/


منبع:تسنیم
http://qomefarda.ir/44471
اخبار مرتبط

نظرات شما