قم فردا گزارش می‌دهد؛

وزارت خارجه پویا و فعال، دستاورد امیرعبداللهیان

شهید امیرعبداللهیان در دولت سیزدهم در قامت وزیر امور خارجه خدمات و اقدامات مثبت و ارزنده‌ای برای پیشرفت و پیشبرد اهداف کشور انجام داد که به برخی از این دستاوردها خود دشمن هم اذعان دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، امیرعبدالهیان به همراه سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح یک سد در شمال غربی کشور (ورزقان) حضور یافته بود که در بازگشت از این محل بالگرد حامل رئیس‌جمهور و هیات همراه دچار سانحه شد و همه سرنشینان بالگرد به شهادت رسیدند.
شهید حسین امیرعبداللهیان در اردیبهشتِ ۱۳۴۳ در دامغان از توابع استان سمنان زادهٔ شد. او در ۶–۷ سالگی پدر خود را از دست داد و مسئولیت اداره زندگی آنها بر دوش مادر و برادر بزرگ‌ترش افتاد. وی در سال ۱۳۷۳ ازدواج کرد و دارای یک دختر و پسر است.
شهید امیرعبداللهیان دانش‌آموخته کارشناسی روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه، کارشناسی‌ارشد روابط بین‌الملل از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۵ و دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران بود.
او دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ بود.
وی در ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه در دولت سیزدهم توسط سید ابراهیم رئیسی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.
او در ۳ شهریور ۱۴۰۰ با کسب ۲۷۰ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت و به‌عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مشغول به کار شد.

شهید امیرعبداللهیان به کار خود اشراف و احاطه کامل داشت
دستگاه سیاست خارجی کشور در دوره مسئولیت آقای امیرعبداللهیان دستاوردهای خوبی در روابط منطقه‌ای و موضوعات حساس و مهمی به دست آورد. از همین رو سید محمد حسینی، مشاور رئیس‌جمهور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته قم با اشاره به شهید امیرعبداللهیان، اظهار داشت: این شخصیت وارسته بر کار خود اشراف و احاطه کامل داشت.
 وی با بیان اینکه امیرعبداللهیان نخستین وزیر امور خارجه شهید انقلاب اسلامی است خاطرنشان کرد: آن شهید گران‌قدر انسان متین و باوقاری بود و اهل هیاهو و جنجال نبود.
 حسینی  یادآور شد: شهید امیر عبداللهیان از زمانی که عملیات طوفان‌الاقصی انجام شد، آرام و قرار نداشت و مدام در فکر مردم مظلوم غزه بود.
شهید امیرعبداللهیان باوجوداینکه کمتر از سه سال عهده‌دار مسئولیت وزارت امور خارجه بود، خدمات ویژه‌ای داشت که در تاریخ ثبت خواهد شد.
شهید امیرعبداللهیان توانست در پیشبرد امور و اهداف مقدس جبهه مقاومت نقش‌آفرینی‌های ارزنده‌ای انجام دهد.

تغییر سیاست از دیپلماسی التماسی به دیپلماسی انقلابی
همچنین حجت‌الاسلام محمد ملک‌زاده، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: سیاست خارجی ایران برخلاف دولت قبلی که حالت التماسی و چشم امید به لبخند غرب داشت، باعث شد تا یک دیپلماسی عزتمندانه و انقلابی در این سال‌ها برای کشور رقم بخورد؛ به‌گونه‌ای که حتی دشمنان نیز به این امر اذعان داشتند.
وی ادامه داد: سیاست دولت شهید آیت‌الله رئیسی باعث شد هم جبهه مقاومت تقویت شود و هم جایگاه ایران در عرصه بین‌الملل ارتقا یابد.
این کارشناس سیاسی با اشاره به نقش شهید امیرعبداللهیان در بیداری جهانی علیه رژیم صهیونیستی، گفت: شهید امیرعبداللهیان سفرهای متعددی به کشورهای گوناگون انجام می‌داد تا پیام مظلومیت مردم فلسطین را به آنها برساند و باعث ایجاد جریان جهانی علیه صهیونیسم جهانی شود.



دستاوردهای قابل‌توجه وزارت خارجه در دوره شهید امیرعبداللهیان
این در حالی است که عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات پیشین کشورمان در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: او خیلی شعار نمی‌داد، بیشتر کار می‌کرد و تلاش کرد در وزارت خارجه اختلافات کم و اگر اختلاف سلیقه‌ای وجود دارد، کاهش یابد، در وزارت امور خارجه در برخی از موارد از بیرون فشار زیادی وجود دارد؛ ولی همه مدیران با نظرات و دیدگاه‌های استراتژیک و راهبردی همکاری و کار می‌کردند.
وی بیان کرد: زمانی که امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشور شد، در موضوع برجام؛ دکتر باقری از ابتدای دولت کار را شروع کرده و مذاکرات را دنبال کرد؛ اما به دلایلی شاید مسئله برجام به نتیجه نرسد؛ ولی در ادامه باتوجه‌به توافقات نانوشته‌ای که صورت گرفت بخشی از دارایی‌های ایران آزاد شد و به‌نوعی امتیازات نسبی به دست آمد.  قرار بود مذاکرات ادامه یابد؛ اما جنگ غزه موجب توقف شد و بعد از آن مجدداً فعالیت‌ها آغاز شد و قرار بود در هفته آینده با اروپایی‌ها گفت‌وگوهایی صورت گیرد که فعلاً با حادثه پیش‌آمده متوقف شد.
فرجی‌راد با بیان این‌که دستاوردهای خوبی در مقاطع بحرانی در وزارت خارجه به‌دست‌آمده، گفت: در دوره مسئولیت امیرعبداللهیان روابط ما با همسایگان به‌صورت فعال‌تری دنبال شد، برخی مواقع تشخیص داده شد که برای امنیت کشور کارهایی انجام شود، اقدامات خوبی بعدازاین که ۲ سه سالی روابط ما با اقلیم کردستان تیره بود، صورت گرفت.
این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین بیان کرد: ‌ در ارتباط با مساله افغانستان و طالبان نیز بردباری به عمل آمد باتوجه‌به این‌که مشکلات مرزی و مسائلی مانند آب موضوع را حساس کرده بود و در داخل انتظار بود تا با طالبان برخورد شود، ‌ دستگاه وزارت امور خارجه تشخیص داد بردباری به عمل آید و صلاح نیست در مرزها درگیری صورت گیرد. 
وی ادامه داد: درباره مسائل مربوط به قفقاز و آذربایجان نیز که حساسیت‌های ایجاد شده بود بحران‌ها کنترل شد، ارتباط با ارمنستان حفظ گردید و سعی کردیم تا روابط با ترکیه حذف نشود. همچنین باتوجه‌به تنشی که در ارتباط با پاکستان ایجاد شده بود روابط خوبی بین دو کشور در حال حاضر برقرار شده است.
سفیر سابق کشورمان در نروژ گفت: در حوزه خلیج‌فارس و عربستان سفرهایی انجام شد و تصور می‌کنم گفت‌وگوهایی میان آقای امیرعبداللهیان و عربستان شروع شده بود که انتظار می‌رود وزارت خارجه آن را ادامه دهد. 
فرجی راد در پایان گفت: در مسائل مرتبط با آمریکا نیز باید بی سر و صدا کار انجام شود، ‌ خیلی سر و صدا کردن موجب می‌شود که دشمن فعال‌تر عمل کند،‌ لذا به نظرم آقای امیرعبداللهیان به‌خوبی در حوزه‌ها عمل کردند و دستاوردهای خوبی داشتند.

شاید امروز بدخواهان نظام از این اتفاق خشنود باشند؛ اما به کوری چشم دشمنان این شهادت‌ها همواره مایه قدرت بیشتر نظام بوده است.
نظام جمهوری اسلامی در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته است؛ اما در سایه لطف بی‌کران خداوند متعال و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب، همواره حرکت انقلاب و نظام در مسیر روبه‌رشد خود ادامه یافته است و البته این بار نیز به لطف الهی و حضرت ولیعصر (عج) که لطفش همواره شامل حال ملت ایران بوده است، هیچ خللی در مسیر رشد و تعالی ایران اسلامی به وجود نخواهد آمد.

انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/48947
اخبار مرتبط

نظرات شما