قم فردا گزارش می دهد؛

شهید رئیسی مدیر تراز انقلاب اسلامی

در چند سال گذشته کمتر مسئول سیاسی بوده که در بین مردم محبوب پیدا کرده است، اما شهادت آیت‌الله رئیسی، شهید امیر عبداللهیان و دیگر شهدای خدمت چون در تراز انقلاب خدمت کردند واکنش‌های احساسی زیادی را در پی داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اکثر شهدا مانند شهید حاج‌قاسم سلیمانی، شهدای مدافع حرم، شهدای جبهه مقاومت و دیگر شهدا به‌واسطه حضور در میدان دفاع از امنیت مردم محبوبیت پیدا کرده بودند.

در چند سال گذشته کمتر مسئول سیاسی بوده که در بین مردم محبوب پیدا کرده است، اما شهادت آیت‌الله رئیسی، شهید امیر عبداللهیان و دیگر شهدای خدمت واکنش‌های احساسی زیادی را در پی داشت.

درحالی‌که بدون تعارف برخی مشکلات اقتصادی وجود دارد و قشر متوسط و ضعیف جامعه هنوز در پیچ‌وخم برخی مشکلات اقتصادی و معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ اما دقیقاً همین قشر بیشترین ناراحتی و غم را در شهادت آیت‌الله رئیسی و دیگر شهدای خدمت را داشتند.

بی شک نوع رفتار و مدیریت برخورد با مردم توسط آیت‌الله رئیسی یک اتفاق ویژه و جدیدی بود که توانست این محبوبیت را رقم بزند، و مردم با نوع مدیریتی جدید آشنا شدند که بعدازاین به کمتر از آن راضی نخواهند شد، مدیریتی که به اذعان رؤسای دانشگاه‌های قم تبدیل به الگوی مدیریتی در تراز جمهوری اسلامی ایران شده است.

رئیس جمهور متواضع 

مدیر و مسئولی که خود را خدمتگزار مردم می‌داند، در رفتار خود با مردم متواضع و فروتن بود و به‌هیچ‌وجه در رفتارش با آنان برتری و سلطه‌گری وجود نخواهد داشت. امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در نامه‌ای که به یکی از والیان خود نوشته، چنین فرموده است: «در برابر رعیّت فروتن باش».

سید جلال رضائی نور با اشاره به اینکه تاریخ جمهوری اسلامی ایران مسئولینی را به خود دیده است که به‌واسطه تلاش، مردم‌داری، ‌ اخلاص در عمل و خیرخواهی و در مجموع تأثیرگذاری‌های ارزشمندی که در رفاه حال مردم و برای مردم داشتند، گفت: مسئولانی که در راه میهن تلاش می‌کنند در میان مردم محبوب می‌شوند تشییع شهید آیت‌الله رئیسی نیز یکی از این نمونه‌ها بود که مردم سنگ تمام گذاشتند و سعی کردند به‌نوعی دینشان را به آیت‌الله رئیسی و خدماتی که انجام داده بود ادا کنند.

رئیس دانشگاه صنعتی قم ادامه داد: در تاریخ معاصر مسئولانی مانند شهیدان رجایی، باهنر بهشتی و  شهید سلیمانی را داشتیم که همچون شهید آیت‌الله رئیسی به‌واسطه رشادت‌هایشان  مردم‌داری و خدمات ارزنده‌ای که به میهن و مردم ارائه دادند در قلب‌ها جای گرفتند و هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها از آنها به نیکی یاد می‌کنند. 

رضائی نور بیان داشت: مردم در هنگام شهادت و یا وفات افرادی که به آنها خدمت کردند تلاش کردند با حضور در تشییع آنها به‌نوعی قدردانی خودشان را نشان دهند، بهترین عاملی که می‌تواند زمینه‌ساز محبوبیت یک مسئول در میان مردم شود همان خلوص نیت، زحمات و مرارت‌هایی است که این مسئولان برای مردم کشیدند،  شهید آیت‌الله رئیسی و دیگر شهدای خدمت در یاد مردم برای همیشه ماندگار شدند.

شهادت در مسیر خدمت به مردم 

رئیس دانشگاه صنعتی قم خاطرنشان کرد: آنچه که از شهید آیت‌الله رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور دیدیدم زحمت و تلاش و شبانه‌روزی بود در همین چند وقت اخیر بعد از سفر قم بلافاصله به مازندران سفر کردند و سپس به آذربایجان شرقی رفته و در نقطه صفر مرزی سدی را افتتاح کردند و فعالیت ایشان متوقف نمی‌شد طبیعتاً با این حجم از فعالیت نتیجه همان شهادت در راه خداوند و در مسیر خدمت و جهاد برای بندگان خداوند بود.

وی گفت: با دیدن فعالیت‌های آیت‌الله رئیسی سطح توقعشان از مسئولان از جمله رئیس‌جمهور آینده بالاتر رفته است و مسئولی که در نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند و هر مسئولی که می‌آید باید مانند آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان تمام‌وقت و با تمام انرژی و تواضع به کارش ادامه دهد.

رضائی نور افزود: شهید آیت‌الله رئیسی به یک الگوی استاندارد تراز جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است و مردم نیز به کمتر از آن رضایت نخواهند داد.

از ویژگی‌های مهم مسئولان و مدیران از منظر اسلام سعهٔ صدر است، کسی دارای سعه‌صدر است که از گشادگی روح و همتی عالی و اندیشه‌ای بلند برخوردار باشد. سعهٔ صدر موجب دوراندیشی و واقع‌نگری مسئولان و مدیران می‌شود و اگر دولتمردان فاقد این خصلت باشند از عهدهٔ بسیاری از مشکلات و نارسایی‌ها برنخواهند آمد.

صبوری و سعه صدر برای منافع مردم 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عسگر دیرباز در این زمینه اظهار داشت: آنچه امروز آیت‌الله رئیسی را محبوب مردم کرد این بود که ایشان سعه‌صدر داشتند و در برابر مخالفین و منتقدین حتی آن‌هایی که به ایشان تهمت می‌زدند عکس‌العمل خاصی نشان نمی‌دادند حتی گاهی می‌فرمودند اگر با این حرف‌ها مشکل شما حل می‌شود و به هدفتان می‌رسید عیبی ندارد به من اتهام بزنید. 

رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان تأکید کرد: سعه‌صدر و بزرگواری و روحیه‌ای که ایشان داشتند باید برای همه مسئولین الگو باشد ما می‌توانیم بگوییم همچنان که شهید بهشتی، شهید باهنر و شهید رجایی برای مسئولان الگو بودند آیت‌الله رئیسی هم ادامه همان الگوها خواهد بود و مسئولین باید راه ایشان را ادامه دهند، مردم‌داری، تواضع، سعه‌صدر و تلاش برای اینکه از نزدیک مشکلات مردم را حل کنند می‌تواند الگویی باشد برای تمام مسئولین تا آنها نیز موفق باشند.

وی تصریح کر:  آیت‌الله رئیسی و مسئولان به برکت انقلاب اسلامی خود را خادم مردم می‌دانند،  این فرهنگ را حضرت امام خمینی رحمت‌الله علیه بین مسئولان ایجاد کردند که خود را خادم ملت بدانند این ملت چنان باعزت، باشرافت و باکرامت هستند که مسئولین باید افتخار کنند که خدمتگزار این ملت شریف باشند.

دیرباز افزود: آیت‌الله رئیسی رضوان‌الله تعالی علیه در جایگاه ریاست‌جمهوری که بعد از مقام معظم رهبری دومین جایگاه در قانون اساسی جمهوری اسلامی است مخصوصاً در سفرهای استانی به گونه عمل کردند که همه مردم احساس می‌کردند که با رئیس‌جمهور بسیار راحت هستند و او را مثل برادر ‌دانستند و راحت هر مشکلی که داشتند مطرح می‌کردند. 

مشکلات مردم باید حل شود 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: آیت‌الله رئیسی یک ویژگی برجسته داشت و آن هم این بود که این را مبنای کار خود قرار داده بودند که مسائل و مشکلات مردم باید حل شود اینکه یک مسئول فقط یکی دستوری دهد را کافی نمی‌دانست و آن را شروع کار می‌دانست که باید پیگیری شود تا به نتیجه مطلوب برسد.

وی اضافه کرد: آیت‌الله رئیسی برای حل مشکلات مردم شب و روز نمی‌شناختند شنبه تا چهارشنبه در مرکز کشور بودند و به امور رسیدگی کرده و کارها حل‌وفصل می‌کردند و آخر هفته‌ها معمولاً در استان‌ها حضور پیدا می‌کردند  به‌دور افتاده‌ترین نقاط کشور سفر می‌کردند و از نزدیک مشکلات را مورد پیگیری قرار می‌دادند، آیت‌الله رئیسی گاهی چندین سفر به استان‌ها داشتن تا از نزدیک با مردم ملاقات کنند ایشان محشور با مردم بودند.

خداوند در قرآن کریم فرموده است: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا؛ کسانی که اهل ایمان و عمل صالح باشند خداوند محبت آنان را در دل دیگران می‌اندازد.

 این اهل ایمان تفاوتی نمی‌کند مسئول سیاسی باشد یا یک کارگر ساده وعده خداوند حق است.

راز بدرقه میلیونی 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد حسین شریفی گفت: راز بدرقه میلیونی، غیرقابل‌توصیف و شگفت‌انگیز مردم از شهدای خدمت و در رأس آنها سیدالشهدای خدمت آیت‌الله رئیسی را می‌توان قدرشناسی مردم از خادمان خود، و قدرشناسی خدای متعال از مؤمنان نیکوکار دانست.

وی تصریح کرد: نمونه‌های مختلفی از چنین مسائلی در تاریخ انقلاب سراغ داریم که عموماً رسانه‌های معاند و دشمنان ایران افراد خدمتگزار به مردم و افرادی که واقعاً به درد مردم می‌رسند را سعی می‌کنند در خصوص آنها سیاه‌نمایی و دروغ‌پردازی و شایعه‌سازی کنند و مسائل را به‌گونه‌ای جلوه دهند که مردم‌ به آنها تمایلی ندارند و حتی اگر این افراد از طریق انتخابات برگزیده شده باشند آنها را منتخب مردم نمی‌داند. 

شریفی عنوان داشت: اما در این چند روز صحنه‌های میلیونی تشییع پیکر شهدای خدمت نشان داد حقیقت چیز دیگری است مردم ایران بسیار بصیرتر و آگاه‌تر از این‌ها هستند که فریب‌بازی‌های رسانه‌ای معاندین و یا جناح‌های مخالف را بخورند.

رئیس دانشگاه قم ادامه داد:  البته این بدان معنا نیست که مردم ما به مسئولان نگاه معصومانه دارند مردم ما درعین‌حال که از برخی از مسائل انتقاد دارند و انتقادات آنها هم واقع‌بینانه است؛ زیرا سطح توقعات ما از نظام و مسئولان یک توقع بالا و آرمانی است و این توقع باید همواره محفوظ بماند و مسئولین ما همواره باید در تراز آرمان‌های انقلاب سنجیده شوند؛ اما این انتقادات به معنای این نیست که مردم ما بی‌انصاف هستند و کارها و خدماتی که انجام شده را نبینند بلکه مردم به‌خوبی آنهایی را که خدمت می‌کنند را می‌شناسند و قدردانشان هستند.

شهید رئیسی در قلب مردم ماندگار شد 

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر قرآن کریم می‌فرماید کسانی که اهل ایمان باشند و اهل کار نیک باشند و اهل اعمال صالح و پسندیده باشند خداوند متعال حتماً محبت آنها را در دل‌ها ایجاد خواهد کرد. 

شریفی افزود: این مراسم‌ها و بزرگداشت‌ها و حضور در تشییع شهدای خدمت نشان داد که با وجود همه دشمنی‌ها و علی‌رغم همه سیاه‌نمایی‌ها و توهین‌های رسانه‌های معاند و حتی برخی از مسئولین سابق نظام علیه آیت‌الله رئیسی اما خداوند متعال به اخلاص افراد نگاه می‌کند و به خدمتگزاری و نیکوکاری آنها نگاه می‌کند و این محبت و ماندگاری را در دل‌ها ایجاد می‌کند آیت‌الله رئیسی در سایه اخلاص و در سایه خدمات بی‌دریغ و بدون توقع نسبت به مردم و یک جهاد خستگی‌ناپذیر به معنای واقعی ماندگار شد. 

وی بیان داشت: همان‌طور که شهید سلیمانی ماندگارتر از حاج‌قاسم سلیمانی شد، خدمات شهید آیت‌الله رئیسی بیش از خدمات رئیس‌جمهور رئیسی خواهد بود؛ زیرا شهید آیت‌الله رئیسی یک الگوی مدیریت ارائه داد‌ و یک تراز مدیریت در جامعه اسلامی و انقلاب اسلامی را به نمایش گذاشت که مطمئناً تا چند دهه‌ آینده نیز به‌عنوان معیاری برای انتخاب و سنجش عملکرد مدیران جامعه مطرح خواهد بود.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/48953
اخبار مرتبط

نظرات شما