قم فردا گزارش می‌دهد؛

فانکشنال فیتنس، ورزشی با هدف توان‌بخشی بیماران

فانکشنال فیتنس در ابتدا به هدف توان‌بخشی افراد بیمار و بهبودیافته از آسیب ایجاد شده بود که پس از مدتی با پیشرفته‌شدن و ایجاد تغییرات برای همه افراد ارائه شد که شامل تمریناتی از بدنسازی، پیلاتس و هوازی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  فانکشنال فیتنس ورزشی است که با شبیه‌سازی موقعیت‌های مختلف زندگی واقعی، بدن را برای مقاومت و استحکام در حالت‌های مختلف نه صرفاً یک وزن یا حالت خاص مثل تمرینات مخصوص بدن‌سازی با دستگاه تربیت می‌کند؛ تمرینات فانکشنال فیتنس باعث می‌شود که بدن شما در طول عمر بلندمدت خود، کمترین میزان فرسودگی را داشته باشد و همواره سلامت و سرحال بمانید.
 مولفه‌های تأثیرگذار فانکشنال فیتنس شامل قدرت، تعادل و هماهنگی، استقامت، دامنهٔ حرکت و میزان تحرک است. درنظرداشتن این جنبه‌ها فواید زیادی در طول زندگی خواهد داشت؛ کنترل و تقویت این مؤلفه‌ها به راحت شدن حرکاتی مانند راه‌رفتن، آهسته دویدن، دویدن سرعتی، دویدن مسافت زیاد، پریدن، بلندکردن، هل‌دادن، کشیدن، خم‌شدن، چرخش، ایستادن، بالارفتن و خیز برداشتن کمک می‌کند.
 در تمرینات فانکشنال فیتنس عضلات درگیر در فعالیت‌های روزانه، تمرین داده می‌شوند تا بدن قوی‌تری حاصل شود و توان انجام کارهای روزانه و ضروری را داشته باشد و همین‌طور خطر آسیب‌دیدگی و ضعف عملکردی عضلات کاهش یابد و کیفیت زندگی بالا رود.
 تمرینات فانکشنال فیتنس فقط برای بیماران کلینیکی نیست و کارشناسان ورزشی توصیه می‌کنند، همه باید از چنین تمریناتی استفاده کنند؛ این ورزش به تمریناتی نظیر حمل اشیا سنگین، قراردادن چیزی در قفسه، نشستن و برخاستن از زمین و در آغوش گرفتن کودک و حمل او اشاره دارد که شما را در انجام کارها و فعالیت‌های روزمره قدرتمند سازد.

 سعید کاملی رئیس هیات آمادگی جسمانی استان قم در گفتگو با خبرنگار «قم فردا» با اشاره به اینکه تمرینات فانکشنال فیتنس به تعادل و تقویت اعضای بدن به‌صورت هم‌زمان و هماهنگ با یکدیگر کمک می‌کند، اظهار داشت: فیتنس فانکشنال به معنای ورزش کارآمد باهدف رسیدن به تناسب‌اندام است، بدن ما ذاتاً برای هماهنگی و توسعهٔ گروهی طراحی شده است نه جداسازی عضلات برای حجم‌دهی از همین رو تمرینات فانکشنال فیتنس به تعادل و تقویت اعضای بدن به‌صورت هم‌زمان و هماهنگ با یکدیگر کمک می‌کند.
 وی در ادامه گفت: این ورزش کمک می‌کند تا ورزشکار هم‌زمان با رسیدن به تناسب‌اندام از استقامت و قدرت بدنی خوبی نیز برخوردار شود و در خارج از باشگاه نیز عملکرد خوبی از خود نشان دهد.
 رئیس هیات آمادگی جسمانی استان قم گفت: بسیاری از ورزش‌هایی که فیزیوتراپ‌ها به افراد آسیب‌دیده توصیه می‌کنند در حوزهٔ فانکشنال فیتنس قرار می‌گیرد و به شکل یک شبیه‌سازی از حرکات روزمره زندگی است.
 فانکشنال فیتنس با شبیه‌سازیِ حرکات مشترکی که ممکن است در خانه، محل کار یا ورزش انجام داده شوند، عضلات را تمرین می‌دهد و آن‌ها را برای توانایی و افزایش قدرت کارهای روزمره آماده می‌شوند.
 در تمرین فانکشنال فیتنس، هم عضلات بالاتنه و هم پایین‌تنه درگیر هستند، اما بر قدرت و پایداری میان‌تنه بدن هم تأکید ویژه‌ای دارد؛ تمرینات قدرتی با الگوی حرکتی فعالیت‌های روزمره ترکیب می‌شود که یک برنامه تمرینی مؤثرتر را ارائه می‌دهد.
 بهبود الگوهای حرکتی، بهبود عملکرد ورزشی در ورزشکاران، اندام زیباتر و خوش‌فرم‌تر، پیشگیری از آسیب‌دیدگی، کاهش دردهای مفصلی، عضله‌سازی، عضله‌سازی، عضله‌سازی، افزایش کالری‌سوزی و افزایش ظرفیت هوازی را جزو فواید تمرینات فانکشنال فیتنس دانست.

 سید محمدمهدی محسنی مسئول کمیته فانکشنال فیتنس استان قم در گفتگو با خبرنگار «قم فردا» با اشاره به اینکه هر فردی در هر سنی می‌تواند این ورزش را انجام دهد بیان داشت: فانکشنال فیتنس رشته‌ای است که می‌تواند همه سنین را در بر گیرد و دارای سطح‌بندی است و برای همه افراد حتی کسانی که دارای آسیب‌دیدگی هستند نیز مناسب و قابل اجراست؛ به‌طورکلی کلمه فانکشنال به معنای حرکات کاربردی است و فرد می‌تواند از این تمرینات در زندگی روزمره نیز استفاده کند.
وی با اشاره به برگزاری دوره‌های مربیگری رشته فانکشنال فیتنس در استان قم خاطرنشان کرد: در استان قم رشته فانکشنال فیتنس با استقبال مناسبی همراه شده اما به دلیل کمبود مربی این رشته در باشگاه‌های کراس‌فیت و با حضور مربیان رشته کراس‌فیت انجام می‌شود؛ کمیته فانکشنال فیتنس در سال جاری قصد برگزاری دوره مربیگری این رشته ورزشی را برای تربیت مربی تخصصی در باشگاه‌ها دارد.
محسنی با اشاره به تأسیس تنها سالن فانکشنال فیتنس در استان قم ابراز داشت: در استان قم در حال حاضر تنها مربی رشته فانکشنال فیتنس بنده هستم که توانسته‌ایم در سال جاری یک سالن مختص به رشته فانکشنال فیتنس که زیر نظر هیئت آماده جسمانی در حال فعالیت است، تأسیس کنیم.
 فانکشنال فیتنس تمام اعضای بدن را در ارتباط با یکدیگر هدف قرار می‌دهد و بدن انسان را برای تمام موقعیت‌های واقعی آماده می‌کند، اما در بدنسازی، بسیاری از روتین‌های تمرینات عضلات حیاتی کوچک‌تر را که در تمرینات فانکشنال فیتنس روی آن‌ها تأکید می‌شود، نادیده می‌گیرند همچنین تمرکز بر ساختن توده و توجه مطلق به گروه‌های عضلانی بزرگ، می‌تواند فرد را در زندگی روزمره خود در هنگام انجام کارهای ساده مستعد آسیب‌دیدگی کند.
 شرکت در جلسات تمرینی فانکشنال احتیاج به‌پیش زمینه فیتنسی ندارد؛ زیرا فانکشنال فیتنس در ابتدا به هدف توان‌بخشی افراد بیمار و بهبودیافته از آسیب ایجاد شده بود که پس از مدتی با پیشرفته‌شدن و ایجاد تغییرات برای همه افراد ارائه شد که شامل تمریناتی از بدنسازی، پیلاتس و هوازی است که به طور خاص باهدف بالابردن توانایی کلی بدن برای فعالیت‌های زندگی انجام می‌شود.


خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/49256
اخبار مرتبط

نظرات شما