قم فردا گزارش می‌دهد؛

فیوژن فیتنس، ورزشی برای مقابله با افسردگی

فیوژن فیتنس، تنها بر روی سلامت جسمانی تأثیرگذار نیست؛ بلکه سلامت روان را نیز افزایش می‌دهد و در کاهش میزان افسردگی و اضطراب نقش پررنگی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  یکی از تمرینات ورزشی که امروزه به‌شدت ترند شده است فیوژن فیتنس نام دارد. این ورزش برای بهبود وضعیت آمادگی جسمانی افراد اعم از زن و مرد مورداستفاده قرار می‌گیرد و با هر سن و سالی افراد می‌توانند در این رشته شرکت کرده و تمرینات آن را انجام دهند.
 فیوژن فیتنس ترکیبی از دو رشته ورزشی متفاوت در قالب یک برنامه تمرینی است که به ورزشکار کمک می‌کند بر روی چند فاکتور آمادگی جسمانی خود به طور هم‌زمان تمرکز کند و آنها را ارتقا دهد.
 تمرین‌های در نظر گرفته شده برای این رشتهٔ ورزشی به‌صورت آهنگین و ریتمیک هستند و عموماً با همراهی موزیک انجام می‌شوند که می‌توان گفت جذاب‌ترین ویژگی تمرینات فیوژن فیتنس در شاد بودن آن است. انجام تمرینات قدرتی، استقامتی و تعادلی در قالب یک برنامه تمرینی همراه با موزیک‌های شاد، لذت انجام حرکات را دوبرابر می‌کند.
 همچنین، این رشته ورزشی تنها بر روی سلامت جسمانی تأثیرگذار نیست؛ بلکه سلامت روان را نیز افزایش می‌دهد و در کاهش میزان افسردگی و اضطراب نقش پررنگی دارد.
 در کنار این موارد می‌توان ارتقای سطح فاکتورهای آمادگی جسمانی، ایجاد انگیزه و حس شادابی در ورزشکار، ارتقای سطح عمومی توان بدنی و ایجاد محیط شاد و پرانرژی در زمان ورزش را جزو دیگر ویژگی‌های این رشته ورزشی در نظر گرفت.

 سعید کاملی رئیس هیات آمادگی جسمانی قم در گفتگو با خبرنگار «قم فردا» با اشاره به اینکه رشتهٔ ورزشی فیوژن فیتنس را می‌توان یکی از جدیدترین رشته‌ها به شمار آورد اظهار داشت: فیوژن فیتنس به علت عدم نیاز به امکانات زیاد و پیشرفته می‌تواند جزو ورزش‌هایی به شمار بیاید که با امکانات کم برای عموم افراد قابل‌اجرا باشد.
 وی گفت: این ورزش را می‌توان به‌عنوان ورزشی حساب کرد که می‌تواند به‌صورت عمومی توسعه پیدا کرده و همهٔ افراد از آن استفاده کنند.
 رئیس هیات آمادگی جسمانی قم افزود: اگر فردی از تمرین‌های سخت و سنگین و یکنواخت سایر ورزش‌ها خسته شده است پیشنهاد می‌شود برای تنوع و بهترشدن روحیه حتی بازگشت به روزهای اوج برای مدتی هرچند کوتاه وارد این رشتهٔ ورزشی شده و کمی لذت و هیجان را به تمرین‌های خود اضافه کنند.
 یکی از مواردی که باعث می‌شود افراد برای انجام یک نوع خاص از ورزش متقاعد شوند و آن را به‌عنوان ورزش خود انتخاب کنند تأثیری است که این ورزش و تمرین‌ها می‌توانند بر روی بدن فرد بگذارند.
تمرین‌های فیوژن فیتنس سبب بالارفتن استقامت در عضله‌های فرد انجام‌دهنده می‌شوند و علاوه بر این به کمک این تمرین‌ها سرعت این فرد به همراه انعطاف‌پذیری بدن وی افزایش پیدا کرده و سبب بروز تغییرات مثبتی بر روی اندام‌ها خواهد شد.
 از مهم‌ترین تأثیرات این ورزش بر روی بدن و اندام‌های ورزشکار می‌توان به پایین آمدن فشارخون، بیشترشدن و بهبود عملکرد قلب و نیز پایین آمدن میزان کلسترول خون در بدن فرد انجام‌دهندهٔ این تمرین‌ها اشاره کرد.

فهیمه ایوبی مسئول کمیته فیوژن فیتنس استان قم در گفتگو با خبرنگار «قم فردا» با اشاره به نوع و نحوه برگزاری مسابقات فیوژن فیتنس بیان داشت: مسابقات در رشته فیوژن فیتنس به دو صورت آیتمی و ریتمیک برگزار می‌شود؛ مسابقات آیتمی به صورتی است که از بخش‌های مهارتی آیتم‌هایی را در نظر می‌گیرند که بر مبنای تعداد در واحد زمانی مشخص یا بر مبنای استقامت ورزشکار در بازه زمانی مشخص یا به‌صورت ایستاده و پویا اجرا می‌شنوند سنجیده می‌شود.
وی با اشاره به بخش ریتمیک مسابقات فیوژن فیتنس ادامه داد: در بخش ریتمیک تیم‌ها شامل اعضای سه، پنج و هفت‌نفره هستند که بعد از انتخاب موزیک، بخش مهارتی که توسط آیین‌نامه مسابقات تعیین شده است توسط ورزشکاران فیوژن فیتنس اجرا می‌شود؛ این اجرا به دلیل مهارت خاص و ادغام با ورزش رزمی نسبت به سایر رشته‌های ریتمیک متفاوت و متمایز و فوق‌العاده جذاب می‌کند.
ایوبی با اشاره به اینکه رشته فیوژن فیتنس رشته جدید و نوپایی است، عنوان کرد: در استان قم ما تاکنون سه دوره کارگاه فیوژن فیتنس ویژه بانوان توسط کمیته برگزار شده و حدود ده مربی فعال در چهار الی پنج باشگاه در حال آموزش و تمرین با ورزشکاران هستند؛ کمیته فیوژن فیتنس قصد گسترش این رشته ورزشی در استان قم را دارد و به‌زودی در برنامه‌های آموزشی این کمیته قصد برگزاری دوره‌های ویژه تربیت مربی و دوره‌های بازآموزی ویژه مربیانی که قبلاً مدرک کارگاهی گرفته‌اند را داریم.
 در پایان می‌توان گفت علاوه بر تأثیرات مثبت فیزیکی تمرین‌های فیوژن فیتنس بر روی جسم و اندام افراد، این تمرینات می‌توانند بر روی روح و روان افراد هم اثر گذاشته و سبب بهبود آنها شوند؛ حضور موزیک همراه با انجام تمرین‌ها و ریتمیک و آهنگین بودن آنها سبب می‌شود تا افراد اوقات خوشی را در باشگاه سپری کنند.
 در نهایت انجام این حرکات از استرس و اضطراب‌های افراد کم می‌کند و درصورتی‌که دچار افسردگی باشند انجام این تمرین‌ها می‌توانند در پروسهٔ درمانی آنها کمک‌کننده باشد.

خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/49253
اخبار مرتبط

نظرات شما