در گفتگو با قم فردا مطرح شد؛

فیوژن فیتنس ورزشی با ماهیت توان‌بخشی

مسئول کمیته فیوژن فیتنس استان قم با اشاره به اینکه همه رده‌های سنی بسته به توان و سابقه تمرینی می‌توانند در این رشته فعالیت کنند، گفت: برخی از حرکت‌ها و مهارت‌های رشته فیوژن فیتنس ماهیت توان‌بخشی دارد و درصدد رفع آسیب و پیشگیری از بروز آسیب در ورزشکاران تعبیه شده است.

فهیمه ایوبی مسئول کمیته فیوژن فیتنس استان قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» با اشاره به رشته فیوژن فیتنس اظهار داشت: رشته فیوژن فیتنس در واقع ترکیبی منحصربه‌فرد و متمایز از روش‌های آماده‌سازی بدن و مهارت‌های خاص است و در این رشته تنوع تمرینی و گستردگی تمرینات به حدی است که می‌توان گفت بر روی تمامی فاکتورهای آمادگی جسمانی کار می‌شود.
 وی با اشاره به اثر فیوژن فیتنس بر روی فاکتورهای آمادگی جسمانی بیان داشت: افزایش استقامت، قدرت، توان، چابکی، هماهنگی عصب و عضله، انعطاف و سایر عواملی که ورزشکاران در طی مدتی که ورزش فیوژن فیتنس را انجام می‌دهند به‌صورت چالش با آن مواجه هستند.
 مسئول کمیته فیوژن فیتنس استان قم با اشاره به اینکه این رشته شامل بخش‌های مهارتی تمرینات عمومی تمرینات ویژه و تمرین با ابزار و لوازم فیتنس است، ابراز داشت: در بخش مهارتی پنج مهارت اصلی به ورزشکاران که شامل مهارت فیوژن کیک‌بوکسینگ، فیوژن ریتمیک، فیوژن فلو، فیوژن تنیس‌بال و فیوژن اس‌تیک آموزش داده می‌شود که هر کدام از مهارت‌ها جای بحث دارند و حرکت‌ها و آموزش و روش‌هایی که آنها دارای سطح‌بندی هستند.
 وی با اشاره به درجه‌بندی فنی ورزشکاران با رنگ مچ‌بند در این رشته عنوان کرد: ورزشکارانی که به‌صورت مبتدی وارد این رشته می‌شوند بعد از آموزش در هر بخش، به‌تدریج با ارتقا سابقه تمرینی، حرکات و تمرینات آنها آپدیت می‌شود و سطح بالاتری از تمرین را آموزش می‌بینند؛ درجه فنی ورزشکاران در این رشته با رنگ مچ‌بند آنها مشخصه می‌شود که این خود عاملی برای افزایش انگیزه فرد در این رشته است، حضور ورزشکار در فیوژن فیتنس برای مربی حائز اهمیت است و پیشرفت آنان سنجیده می‌شود و بعد از آموزش‌دیدن ورزشکار و مسلط‌شدن وی بر روی مهارت‌ها، سطح بالاتر آموزش مهارت برای وی آغاز می‌شود.
 مدرس فدراسیون آمادگی جسمانی با اشاره به همه رده‌های سنی بسته به توان و سابقه تمرینی می‌توانند در این رشته فعالیت کنند، خاطرنشان کرد: برخی از حرکت‌ها و مهارت‌های رشته فیوژن فیتنس ماهیت توان‌بخشی دارد و درصدد رفع آسیب و پیشگیری از بروز آسیب در ورزشکاران تعبیه شده است ازاین‌جهت ورزشکاران و افرادی که دارای آسیب هستند و به طور معمول نمی‌توانند همه رشته‌های ورزشی را انجام دهند می‌توانند در رشته فیوژن فیتنس فعالیت داشته و چه‌بسا ورزشکار موفقی شوند.
 وی در ادامه افزود: نمونه‌های زیادی را می‌توان نام برد که افراد دچار آسیب‌دیدگی، باتوجه‌به سطح آسیب‌دیدگی آنها از تمرینات فوق‌العاده مفید و توان‌بخشی که در رشته فیوژن فیتنس وجود دارد در جهت افزایش قدرت عضلانی و حرکات مفصل استفاده کنند و عملکرد بهتری داشته باشند.
 ایوبی با اشاره به نوع و نحوه برگزاری مسابقات فیوژن فیتنس عنوان کرد: مسابقات در رشته فیوژن فیتنس به دو صورت آیتمی و ریتمیک برگزار می‌شود؛ مسابقات آیتمی به صورتی است که از بخش‌های مهارتی آیتم‌هایی را در نظر می‌گیرند که بر مبنای تعداد در واحد زمانی مشخص یا بر مبنای استقامت ورزشکار در بازه زمانی مشخص یا به‌صورت ایستاده و پویا اجرا می‌شنوند سنجیده می‌شود.
 وی با اشاره به بخش ریتمیک مسابقات فیوژن فیتنس ادامه داد: در بخش ریتمیک تیم‌ها شامل اعضای سه، پنج و هفت‌نفره هستند که بعد از انتخاب موزیک، بخش مهارتی که توسط آیین‌نامه مسابقات تعیین شده است توسط ورزشکاران فیوژن فیتنس اجرا می‌شود؛ این اجرا به دلیل مهارت خاص و ادغام با ورزش رزمی نسبت به سایر رشته‌های ریتمیک متفاوت و متمایز و فوق‌العاده جذاب می‌کند.
 مسئول کمیته فیوژن فیتنس استان قم با اشاره به حضور در مسابقات المپیاد ورزشی گفت: کمیته فیوژن فیتنس استان قم سال گذشته در اولین المپیاد ورزشی که توسط فدراسیون آمادگی جسمانی برگزار شد موفق به کسب مقام سوم کشوری در این المپیاد شد.
 وی با اشاره به برنامه‌های کمیته فیوژن فیتنس در سال جاری، ادامه داد: در سال گذشته کمیته فیوژن فیتنس موفق به برگزاری مسابقات داخل استانی و درون باشگاهی شد و در تابستان سال جاری نیز قصد برگزاری مسابقات فیوژن کیدز در رده سنی کودکان و نوجوانان را که به‌صورت آیتمی، با هشت آیتم تعیین شده که از قبل به ورزشکاران آموزش‌داده‌شده را داریم؛ در شهریورماه امسال در لیگ فدراسیون و همچنین در المپیاد فدراسیون نیز حضور پر رنگی خواهیم داشت.
 مدرس فدراسیون آمادگی جسمانی با اشاره به وجه تمایز رشته فیوژن فیتنس بیان داشت: یکی از وجه تمایزات و ویژگی‌های مثبت رشته فیوژن فیتنس عدم نیاز به ابزار، تجهیزات و وسایل خاص برای اجرا است و به همین دلیل در هر فضایی و با هر سطح امکاناتی می‌توان فعالیت‌های مفید، پرفشار و سازنده‌ای از رشته فیوژن فیتنس را انجام داد، به همین جهت این رشته ورزشی، منحصر به داشتن وسایل و تجهیزات خاص یا گران‌قیمت نیست و ورزشی در دسترس، آسان و با قابلیت اجرایی برای همه رده‌های سنی است.
 ایوبی با اشاره به اینکه رشته فیوژن فیتنس رشته جدید و نوپایی است، عنوان کرد: در استان قم ما تاکنون سه دوره کارگاه فیوژن فیتنس ویژه بانوان توسط کمیته برگزار شده و حدود ده مربی فعال در چهار الی پنج باشگاه در حال آموزش و تمرین با ورزشکاران هستند؛ کمیته فیوژن فیتنس قصد گسترش این رشته ورزشی در استان قم را دارد و به‌زودی در برنامه‌های آموزشی این کمیته قصد برگزاری دوره‌های ویژه تربیت مربی و دوره‌های بازآموزی ویژه مربیانی که قبلاً مدرک کارگاهی گرفته‌اند را داریم.
 وی با اشاره به تنوع حرکات در این رشته ورزشی افزود: در رشته فیوژن فیتنس باتوجه‌به اینکه حرکت‌ها و مهارت‌ها به‌صورت چند مفصلی و ترکیبی و ادغامی انجام می‌شوند، باعث حداکثر بهره‌وری فرد از شرکت در کلاس و رسیدن به نتیجه مطلوب و دلخواهشان در فاصله زمانی کوتاه‌تری می‌شوند.


خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/49236
اخبار مرتبط

نظرات شما